Lootboxy ve hrách přerostly veškeré snesitelné meze. Z malého trendu, který spousta z nás ještě jakž takž překousla, se postupem času stal nezvladatelný systém, který z hráčů chce dostat co nejvíce peněz, a to jakoukoli možnou cestou. Mikrotransakce jsou tím samým případem, možná až na to, že se díky svému názvu netají svou hlavní funkcí. Hry, které nám masivní společnosti servírují, přestávají být vůči všem hráčům férové. Cena, která se blýská na přiložených cedulkách v prodejnách, rozhodně není tou finální, kterou po vás společnosti požadují a hratelnost už častokrát nestojí na prvním místě. A ano, typickým příkladem je očekávaná hra Star Wars: Battlefront 2. Ale než začnete tasit své nože pouze proti druhému Battlefrontu, nezapomínejme na řadu dalších, mezi které bychom klidně mohli zařadit i nový Need for Speed: Payback. A našli bychom toho ještě více.

Lootboxy, mikrotransakce, gambling, hazard - veškerá tato slova kolem sebe krouží už nějakou dobu, ale prozatím se nedali považovat za „synonyma“. Ačkoli lootboxy prozatím nejsou hazardem, mělo by tomu tak být? Na něco takového naráží jak Belgie, tak Hawaii, kterým hry prolezlé lootboxy a mikrotransakcemi začínají lézt krkem. A myslím, že nejsou sami.

„Směsice peněz a závislosti je gambling,“ vyjádřila se Belgická herní komise, která tímto vyřčením cílí přesně na nechvalné lootboxy. Minulý týden komise prohlásila, že tuto problematiku chtějí podrobně prozkoumat a určit, zda lootboxy mohou být považované za hazard. Ačkoli sami ještě nedošli k finálnímu rozuzlení, myslím, že všichni tušíme, kam se jejich myšlenky přiklánějí. K tomu všemu se rozhodl vyjádřit i belgický ministr spravedlnosti Koen Geens, který prohlásilSměsice gamblingu a hraní může být, obzvlášť v mladém věku, velice nebezpečná pro celkovou psychiku dětí." Sám Geens by rád zakázal veškeré zakomponované mikrotransakce ve hrách, pokud hráč doopravdy netuší, za co vlastně peníze utrácí. A to nemluví pouze o Belgii, ale také o celé Evropě. „Rozhodně se to pokusíme zakázat,“ říká Geens s dovětkem, že to ale určitě ještě nějakou chvíli potrvá. 

Na počátek celého vyšetřování se pro GameSpot rozhodlo zareagovat i samotné EA, které s přesvědčením tvrdí, že mechanika cratů (lootboxů) ve Star Wars: Battlefront 2 není gambling.

„Tvorba poctivého a zábavného herního zážitku má pro společnost EA zásadní význam. Mechanika krabic ve Star Wars Battlefront 2 není gambling. Hráčův úspěch ve hře není závislý na kupování krabic. Hráči mohou krabice získat hraním a nemusí peníze vůbec utratit. Jakmile je získají, je jim zaručené, že obdrží obsah, který je ve hře využitelný,“ takto zní celé vyjádření EA k průběhu vyšetřování a narážkám, které se na hru sypou. Snad všichni už ale víme, kam to celé vedlo a EA bylo doopravdy přinuceno mikrotransakce ze hry vyřadit. To ale stále nemění pozici nadcházející her, u kterých se něco podobného může opakovat.

Belgie také nebyla jediná, která se k celé kauze vyjádřila. Hawaii míří na samý problém a na paškál si také berou druhý Battlefront. K tomuto se poměrně negativně vyjádřil státní zástupce Chris Lee, který Star Wars: Battlefront 2 označil za online kasino, které je navržené tak, aby v něm děti utráceli peníze. „Je to past,“ pokračoval hned v další větě. Hlavní myšlenkou je, aby bylo zabráněno dětem utrácet peníze, které vlastně ani nemají, za lootboxy a mikrotransakce a sami zvažují, zda se dají tyto mechaniky označit za hazard. 

Co si o celé kauze myslíte sami? Myslíte si, že by lootboxy měly být označeny za hazard? Jak se stavíte k vyjádření Belgie, Hawaii ale také EA? Nezapomeňte nám zanechat svůj názor v komentářích a pokud vás celá problematika zajímá více, koukněte na naše video, které se lootboxy zabývá!