Hry nám stále častěji nabízejí možnost rozhodovat se a tím formovat svou postavu, respektive dojít k jednomu z několika možných konců. Morální systém byl i v trilogii Mass Effectu, kde jste různými akcemi a dialogy určovali, zda budete hodným nebo zlým Shepardem - Paragonem nebo Renegadem.

Pokud jste se snažili o zlého Sheparda, tak jste jedním z mála lidí. Bývalý cinematic designér BioWare, John Ebenger, totiž odhalil, že 92 procent hráčů Mass Effectu šlo cestou Paragona. Přitom do obsahu zlé verze vložili spoustu práce a mrzí ho, že si tuhle verzi užilo jen pár hráčů.

Ebenger si postěžoval na Twitteru. Hráči mu odpověděli, že hra byla vytvořena tak, aby hráli za Paragona. Jinými slovy, Mass Effect motivoval hráče k hrdinským činům a odrazoval je od sobeckého Sheparda. To Ebenger přiznal a uvedl, že z toho důvodu byl v Mass Effectu 3 systém změněn.

Jak se zdá, ani v BioWare nevěděli, jak morální systém vytvořit. Po celou trilogii s ním experimentovali a měnili ho. V prvním Mass Effectu měl Paragon a Renegad vlastní ukazatel a jakmile jste dosáhli určité úrovně, tak jste odemkli nové možnosti dialogu a ovlivnili výsledky některých misí, včetně té finální. V Mass Effectu 2 fungoval systém na procentech, zatímco ve trojce byl jeden měřič reputace.

V polském CD Projektu RED na to šli od lesa a v Zaklínači 3 není často správná odpověď, místo toho je hra nepředvídatelná a láká hráče, aby si ji poté znovu zahráli.