Očekávané vzkříšení slavné strategie Heroes novým podtitulem Olden Era fanouškům slibuje návrat ke kořenům série. Nový díl staví na osvědčené formuli Heroes III, která si i po více než dvaceti letech drží věrné veterány.

Jedním z nich je i bývalý profesionální hráč strategií Vojtěch Veselý alias H34D. V minulosti patřil mezi nejvýraznější osobnosti české e-sport scény. Dvakrát ovládl česko-slovenskou Národní StarCraft ligu a triumfoval i na legendárním BenQ LanCraft Summer 2013. V současnosti na Twitchi streamuje hlavně H3, kde patří mezi světovou špičku v online duelech.

„V severských státech, které jsou kolébkou akčních her, se nejvíce hraje Counter-Strike. Jižní Korea má StarCraft nebo rovnou celý RTS žánr. Z nějakého důvodu je Heroes nejpopulárnější v postsovětských zemích. A vždycky byl,“ popsal Veselý v exkluzivním rozhovoru pro Indian-tv.cz.

Na jakých titulech jsi vyrůstal?

Za nejzásadnější hry svého dětství považuju Warcraft 2 a DOOM 2. Obecně jsem se zaměřoval spíš na rychlé strategie a střílečky, nešlo o žádné příběhové RPG či adventury. Za zásadní považuju také Age of Empires 2 a Quake 3. A samozřejmě Heroes III, které hraju už od svých 13 let, tedy od roku 2001.

Pamatuješ si, kdy jsi opustil od FPS her a začal se naplno věnovat strategiím?

První připojení k internetu jsem měl na podzim roku 2003. Šlo o vytáčecí modem (dial-up), se kterým jsem dosahoval ping přes dvě stovky. S vysokým pingem se žádné online střílečky hrát nedaly. Trochu nedobrovolně jsem tak musel přejít na strategie a začal hrát Warcraft 3. A ten mě nejen chytil, ale taky mi šel. Myslím, že na střílečkách bych se takhle dobře nevypracoval.

Ty jsi kromě Warcraftu známý hlavně díky StarCraft 2 a Heroes III. Která z nich podle tebe zestárla nejlépe?

V každé části života jsem se věnoval jiné hře. Na střední jsem hodně hrál Warcraft, na vysoké StarCraft 2. Heroes III byly spíš v pozadí, jen jako občasná zábava. Naplno jsem se jim začal věnovat až v posledních letech. Co se týče toho, která hra zestárla nejlépe, podle mě právě zmíněné H3. Koncept tahové strategie dosud nikdo nepřekonal. Herní mechaniky, které tehdy vznikly, sice potřebují drobné vyladění, ale pokud k tomu přičteme fanouškovské módy, zestárla nejlépe. StarCraft 2 trochu upadl, ale nelze říct, že by zestárnul. Spíš ho zastínila jednička, která je například v Koreji mnohem populárnější. Warcraft 3 má taky svou komunitu a dokonce remaster. Všechny zmíněné hry zestárly dobře, protože se stále aktivně hrají. Ale pro mě osobně Heroes III zestárl nejlíp.

I v případě Heroes III se Ubisoft v roce 2015 pokusil o oficiální HD edici, která u hráčů neuspěla.

Když začala vznikat oficiální edice od Ubisoftu, tvůrci nebyli schopni získat od autorů původní hry zdrojové kódy datadisků. Proto oficiální HD edice datadisky vůbec neobsahuje. Hráč si po zakoupení hry na Steamu ani nemohl vygenerovat náhodnou mapu.

Takže fanouškovský HD mód a datadisk Horn Of The Abbys v podstatě supluje to, co Ubisoft nedokázal?

HotA je samozřejmě úplně zázračný mód. Jde o téměř celoživotní práci jednoho týmu, který ji dělá zadarmo už od roku 2008. Hru tím dokázali neskutečně oživit. Umožnili, aby H3 vůbec přežil. Kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby HotA nevznikla. S tím jde ruku v ruce zmiňovaný HD mód, který kromě lepšího rozlišení přidal i online lobby.

Pro někoho, kdo třeba zmiňované módy nezná, jaké konkrétní věci HotA do původní hry přidává?

Příležitostné hráče určitě lákají nové frakce. Tvůrcům se podařilo kontaktovat původní vývojáře ze zaniklého studia New World Computing, kteří jim přesně popsali, co měli v plánu. Získali dokonce původní nákresy. Tvůrci módu skutečně rozpracovali to, co původní vývojáři zamýšleli, ale nestihli dokončit. Nové frakce a kampaně tak do hry krásně zapadají. Pro zkušenější hráče, kteří chtějí v H3 soutěžit, nabízí HotA i některé změny. Přece jen, s mnoha mechanikami se v době, kdy H3 vyšlo, vůbec nepočítalo. Postupem času se objevily nevyváženosti. Některé město nebo kouzlo bylo výrazně silnější než jiné. HotA funguje jako určitá korekce, která hru lépe balancuje.

A je i přesto něco, co bys chtěl ve vylepšených H3 změnit?

Kdybyste se mě zeptali ještě před posledním updatem v lednu, tak ano. Například naprosto nepoužitelné byly některé sekundární vlastnosti. Dokážu si představit pár drobností navíc, například další nové město, ale jinak je HotA momentálně v nejlepším stavu. A i vydání nové frakce Bulwark už vývojáři oznámili.

Pokud na tebe navážeme, už téměř dva roky si hráči mohou osahat nejnovější přidanou frakci Factory. Jaké měla mezi hráči přijetí?

Factory byla přijata možná trochu rozporuplně, některým hráčům se totiž nelíbil steampunkový design. Za mě šlo o odvážný krok, například už jen díky tomu, že frakce má dvě jednotky nejvyššího stupně. Vývojáři přišli s chytrým řešením. Zmíněné jednotky jsou tak náročné na výstavbu, že je hráč stejně není schopen postavit dostatečně rychle. Líbí se mi i postapokaliptický terén, který známe například z filmu Šílený Max.

A obecně, jakou frakci hraješ nejraději?

Pokud bych se omezil na klasické scénáře, vždycky jsem měl rád Necropolis. Na úplném začátku mě hodně bavila frakce Rampart, která je vhodná spíš pro začátečníky. Jakmile jsem měl nahráno víc, oblíbil jsem si i Inferno, které bylo obecně považováno za jednu z nejslabších frakcí. Byl jsem tehdy mezi prvními, kdo na české scéně zkoušel demon farm strategii. Zde bylo cílem obětovat bezcenné jednotky na démony. V posledních letech mě však výrazně ovlivnilo hraní Duelu. Jde o herní mód, kde hráč ovládá jen jednoho hrdinu. Město se přitom losuje náhodně, takže je nutné být zvyklý hrát za všechny frakce.

Asi je důležité říct, že strategií je v H3 nespočet.

Jistě. Strategie se mění nejen v závislosti na frakci, ale i hrdinovi. Hrdinu založeného na síle může v taverně rychle nahradit magic hrdina. Ten může kompletně změnit strategii i v průběhu hry. Samozřejmě taky strašně záleží na mapě. Kombinací je spousta a hráč musí často improvizovat.

Většina lidí tě zná spíše pod tvou přezdívkou H34D, pod kterou také streamuješ. Odkud se vzala?

Moje přezdívka má dlouhou historii. Když mi bylo třináct, hodně jsme s kamarádem hráli Quake 3. V té době běžela reklama na Game Zone, což byla platforma s online lobby pro různé hry. Reklama měla dvě verze. V jedné byla lebka a nápis „zde padl Head Hunter“, ve druhé „zde padl Bloody“. Rozdělili jsme si to se zmíněným kamarádem tak, že já si vzal Head Huntera a on Bloodyho. Musel jsem k tomu tehdy přidat čísla a časem jsem přezdívku různě zkracoval, až z ní zůstal H34D.

Co tě vedlo ke streamování?

Ještě než vznikl Twitch, fungovala platforma Justin.tv, kde tehdy začínala spousta lidí. Já měl ale problém hrát rychlou hru a mluvit zároveň, takže jsem nebyl schopný streamovat se zvukem. Místo toho jsem začal dělat komentovaná videa, kde jsem nahrál záznam ze hry a zpětně k němu namluvil komentář. Dělal jsem to tak několik let, ale postupně mě způsob tvorby přestal bavit. Hlavními důvody bylo vyčerpání a taky časová náročnost. Jako řešení jsem se rozhodl naučit se mluvit rovnou naživo. Ve výsledku to byla pro mě i pro diváky změna k lepšímu.

Určitě sis také musel všimnout, jaké nové možnosti streaming v současnosti nabízí.

Dřív se streamingem živilo opravdu jen pár lidí v ČR. Z hraní her tak jednoduše neplynula žádná výhoda, alespoň co se týče peněz. Dnes je například obrovská změna v tom, že člověk nemusí hrát dobře, ale i tak může vydělávat tím, že umí bavit lidi. To bylo tehdy nemyslitelné.

Jak bys osobně charakterizoval Heroes III komunitu?

Obecně se mi líbí, že se zde pohybují lidi v mém věku z různých profesí. Třeba na mém Discord kanálu je právník, expert přes politiku, ale i někdo z hudebního oboru. Komunita samotná mě obohacuje i v jiných oblastech než jsou jen počítačové hry.

Pozoruhodný je i fakt, že většina hráčů H3 pochází z rozpadlého sovětského bloku.

To je strašně zajímavá věc, pro kterou ale nemám vysvětlení. Celá série Heroes je nejpopulárnější v Polsku, pak v Rusku a za nimi jsou v závěsu všechny okolní státy. V severských státech, které jsou kolébkou akčních her, se nejvíce hraje Counter-strike. Jižní Korea má StarCraft nebo rovnou celý RTS žánr. Z nějakého důvodu je Heroes nejpopulárnější v postsovětských zemích. A vždycky byl. I další díly série byly zaměřeny na východní trh.

Které ale byly až na pětku přijaty velmi vlažně.

Já mám obecně zkušenost s dalšími díly série velmi minimální. Heroes IV jsem hrál dávno. Nové mechaniky působily zajímavě. Jednotky, které mohou chodit bez hrdiny, byly za mě výborný nápad. Bohužel se pak ukázalo, že nové nápady už v praktické hře nefungovaly. Prozkoumat nevšední herní mechaniky bylo z pohledu tvůrců odvážné rozhodnutí. Že se nakonec nevyplatilo, se může stát. Větším hříchem tvůrců bylo, jak se postavili sérii v dalších dílech. Pětka byla ještě docela úspěšná, ale šestka a sedmička byly úplné propadáky. Velké naděje tedy vkládám do Olden Ery, která má vyjít v roce 2026. Je zde úplně jiný vývojářský tým, který spolupracuje přímo s Heroes III komunitou. Věřím, že to bude úplně o něčem jiném.

Co nového tedy od Heroes: Olden Era očekáváš?

Právě spojení s Heroes III komunitou mi přijde jako unikátní krok, protože málokteré vývojářské studio je ochotno se připojit i třeba na herní Discord. Jednoho z jejich zaměstnanců mám dokonce na svém Discordu. Poprvé v historii série se vývojáři zaměřují na multiplayer a streamování. Moc dobře vědí, že to má potenciál. Když se hra streamuje, značka žije mnohem déle.

Představuje tedy Olden Era konec éry klasických Heroes III?

Myslím si, že ne tak úplně. Když vycházel StarCraft 2, také k sobě přetáhl velkou část komunity, ale původní StarCraft ho stejně přežil. Jinými slovy Heroes III podle mého názoru zůstane jako kult, který bude neustále udržovat určitou skupinu hráčů. Zejména ty, kteří preferují 2D grafiku. Pokud je něco, co někteří nové hře vytýkají, je to právě 3D grafika, která stylem připomíná mobilní hru.

Snaží se vývojáři novým kabátkem přitáhnout mladší publikum?

Olden Era má nevděčný úkol. Vývojáři chtějí jednak udělat kvalitní hru, zároveň však mají

závazky vůči svému vydavateli. To v praxi znamená, že do hry potřebují zakomponovat

prvek, který přiláká i nezkušené hráče. A teď nemyslím pouze grafiku, ale i nové mechaniky. Na veteránech se vývoj jednoduše nezaplatí. O tom, zda si »nezasvěcení« hráči zahrají staré H3 spíše pochybuju. Pokud by se tak ale stalo, řekl bych, že půjde o malé procento. 

Poslední otázka. Proč by si měl člověk v roce 2025 zahrát Heroes III?

Dle mého názoru hlavně proto, že v žánru tahové strategie je H3 doposud nepřekonaný titul. Jeho krása spočívá v různých možnostech hraní, podle momentálních preferencí hráče. Člověk může hrát v klidu u kafe nebo naopak se zapojením náročného strategického uvažování. H3 tak nabízí něco pro každého a stojí za vyzkoušení i po letech.