Magazín · Téma · v neděli 3. 4. 2022 19:47
Gedaria dokazuje, že hry se dají dělat i na střední
Zatímco ve většině her šetříte každý zlaťák, abyste si mohli koupit váš vysněný meč, štít nebo helmu, tak Gedaria na to jde úplně jinak. Nečekejte tedy v této malebné 2D plošinovce pocházející z českých luhů a hájů žádnou masivní zbroj či magickou hůl. V kůži rolníka Vladimíra se vydáváte osvobodit svou rodinu – vybaveni, a teď se podržte – pouhými hráběmi! Možná si tak jako já říkáte „Proč zrovna hrábě?“.
Ve skutečnosti jde o vítanou změnu oproti konkurenčním hrám a naprosto jedinečný koncept, který se zrodil v hlavách Viktora Zwingera a Ley Hánové. Dvou středoškoláků a především vývojářů Gedarie ze studia George BooP.
„VŠICHNI MAJÍ ZBRANĚ A MY CHTĚLI NĚCO ORIGINÁLNĚJŠÍHO. A TAK JSME VYMYSLELI HRÁBĚ.“
Napříč úrovněmi, jež jdou projít několika způsoby, tak budete kromě občasného mlácení řešit i nespočet hádanek. Budete muset shrabávat listí na hromady, abyste se dostali na vyvýšený bod, nebo třeba rozbíjet obrovské nánosy, které vám stojí v cestě, protože bez toho prostě jinak nemůžete dál.
Gedaria, ale nabízí herních mechanik mnohem víc. Využitím foukače můžete například dostat listy i na místo, o kterém se zprvu zdálo, že je to nemožné. A s pomocí kamenů lze zase trefovat vosí hnízda, z nichž následně vyletí včely a pomohou vám tak eliminovat nepřítele. Nebyla by to však hra odehrávající se v českých lesích, kdybychom v nich nenašli houby. Kromě hřibu, který Vladimíra vymrští o několik metrů výš, zde najdeme i muchomůrky.
Tady jsem jako zkušený houbař ovšem narazil. Muchomůrka zelená, která je ve skutečnosti naší nejjedovatější houbou, vám tu doplní zdraví a červená naopak ubere. Nalézt tu lze i žaludy, které na konci každé úrovně můžete investovat do vylepšení. A to třeba do silnějšího poškození, většího zdraví nebo rychlosti pohybu.
Jak už je z názvu videa patrné, dostali jsme možnost tomuto nadějnému dvoučlennému týmu položit několik otázek. Jedna z nich se týkala i enginu Godot, ve kterém hra vznikala. Ten je mezi začínajícími tvůrci oblíbenou volbou, a to hlavně kvůli své přístupnosti a zároveň poměrně širokou škálou možností, jež vývojářům nabízí. Pokud ale i vy momentálně přemýšlíte o tom, že byste v Godotu začali tvořit, možná vám slova Viktora Zwingera změní názor.
„ZPĚTNĚ MOHU ŘÍCT, ŽE GODOT BYL ŠPATNÁ VOLBA. PŘÍŠTÍ HRU UŽ BYCH TVOŘIL V JINÉM ENGINU.“
S jeho slovy souhlasí i grafička Lea Hánová, která má v plánu do budoucna některé prvky ve hře předělat
„VĚCI, KTERÉ JSME PŘED DVĚMA LETY DĚLALI BYCH TEĎ UDĚLALA ÚPLNĚ JINAK. PLÁNUJEME TEDY REDESIGN.“
I když se tedy dle jejích slov můžeme v některé z následujících aktualizací těšit na několik vylepšených grafických prvků, působí v aktuální fázi vizuál hry pěkně a náramně podkresluje pohádkovou atmosféru. Tu má utvářet i samotný název hry. Tohle spojení podporuje i soundtrack, který mně osobně ani po delším hraní neomrzel.
Naše dotazy ale nesměřovaly pouze ke hře. Zeptali jsme například i na to, jak složitý je proces distribuce vlastní hry pomocí Steamu.
„DISTRIBUCE POMOCÍ STEAMU JE PONĚKUD SLOŽITÁ. OBČAS JSEM MUSEL HLEDAT TUTORIALY.“
I přes několik drobných chyb, jako například drobné zaseknutí při načítání nové úrovně či grafické glitche, je Gedaria povedenou plošinovkou, která na několik hodin dokáže zabavit. Navíc k tomu všemu při její koupi obdržíte i skvělý pocit, že jste podpořili naděje české videoherní scény. A jestliže na ně máte jakoukoli otázku, nebojte se jich na cokoliv zeptat v komentářích pod videem, určitě vám odpoví. Zatím ahoj!