Psal se rok 1997. Vývojáři z finského studia Remedy Entertainment, kteří aktuálně rozvíjejí série Alan Wake a Control, měli tou dobou za sebou svou komerční prvotinu, akční závodní hru Death Rally, a se svým americkým vydavatelem Apogee Software/3D Realms chtěli řešit, co bude dál. A tak přišli s nástřely tří různých projektů - další závodní hry, vesmírného počinu s názvem Void a titulu s tajemným označením Dark Justice. Z toho se nakonec vyklubal první Max Payne, přičemž šéf Apogee Scott Miller jednoho dne přesvědčil zaměstnance Remedy, aby se zaměřili jen na něj a vše ostatní poslali k čertu. Práva na značku Max Payne po nějaké době koupila společnost Rockstar Games a zbytek je historie.

Nyní se ale můžeme podívat na to, co se nakonec vlivem onoho osudného rozhodnutí do historie finského herního průmyslu nezapsalo. Bývalý zaměstnanec Apogee Joe Siegler totiž před nějakou dobou našel VHS kazetu právě z roku 1997, na které byla ukázka z projektu Void. I když měla být nalezena v dost špatném stavu, společně s Millerem se pokusil její obsah obnovit a převést do digitální podoby. Což se nakonec povedlo.

Výsledek obnovy byl zveřejněn na twitterovém účtu Apogee, a tak tu máme téměř tříminutové video, které může kromě dost mizerné kvality zvuku nabídnout pozoruhodný pohled na kousek dávné minulosti studia Remedy. Tvůrci projektu Void přitom v roce 1997 lákali na první vesmírné bitvy nové generace, dechberoucí vesmírné scenérie, rozsáhlý online multiplayer, velké množství zbraní, nemalé využití částicových efektů nebo barevná světla. Což mimochodem v té době na poli plně 3D her nebylo nic běžného, dokud studio id Software světu nepředstavilo střílečku Quake 2 a její engine.

Nutno podotknout, že ukázka byla očividně prapůvodně vytvořena jednoduše tím, že někdo z Remedy nahrál na kameru dění na CRT monitoru. Takže ani kvalita obrazu není kdovíjaký zázrak. Přesto si nelze nevšimnout třeba na tu dobu docela pokročilého systému destrukce nebo různých formací a manévrů vesmírných lodí.

Jelikož si dnes finské studio spojujeme především se singleplayerovými hrami se silným zaměřením na propracovaný příběh a akční hratelnost, je těžké uvěřit, že kdysi v Remedy chystali něco takového. V rodokmenu snad každé rodiny se ale dá najít někdo, koho by člověk nejspíš nečekal, a tak teď Max Payne, Alan Wake, Jack Joyce, Jesse Faden a Saga Anderson mají konečně možnost poznat svého vesmírného prastrýčka, který se nikdy nenarodil. A my se k nim díky snahám Apogee můžeme přidat.