Magazín · Novinky · v úterý 16. 4. 2024 10:47
Dali byste dýško vývojářům po dohrání hry? Tuhle možnost navrhuje bývalý šéf Blizzardu
Mikrotransakce, dodatečné balíčky, předobjednávky s exkluzivním obsahem a předběžným přístupem do hry... Vývojáři a vydavatelé se z nás snaží peníze dostat různými způsoby. Stále ale existuje hrstka těch, kteří podnikají poctivěji a chtějí hráčům dopřát něco navíc, a ne je opít rohlíkem.
Mike Ybarra, bývalý šéf Blizzardu, který předtím strávil 20 let v Microsoftu, přichází s novým návrhem. Rostoucí náklady na vývoj her by pokryl novou možností. Po dohrání hry by hráčům umožnil poslat vývojářům spropitné. Dýško by bylo dobrovolné a poslat by ho mohl ten, komu by se hra obzvlášť líbila.
„Jako hráč jsem o této myšlence nějakou dobu přemýšlel, protože jsem se v poslední době začal zajímat o hry pro jednoho hráče,“ napsal Ybarra na sociální síti X. „Když si dohraju nějakou hru, u některých z nich jen žasnu nad tím, jak úžasný zážitek to byl. Na konci hry jsem si často říkal: Kéž bych těm lidem mohl dát dalších 10 nebo 20 dolarů, protože to stálo za víc než těch počátečních 70 dolarů a nesnažili se mě okrást nebo sem tam podvést.“
Jako příklad vyjmenoval hry Horizon: Zero Dawn, God of War, Red Dead Redemption 2, Baldur’s Gate 3 a Elden Ring. „Vím, že 70 dolarů už je hodně, ale je to možnost na konci hry, kterou bych si občas přál mít. Některé hry jsou tak výjimečné,“ dodal.
Co si o této možnosti myslíte? Dali byste některým vývojářům dýško? Na sociální síti X je myšlenka Ybarry spíše kritizovaná. Někteří píšou, že nevidí důvod, proč posílat vývojářům další peníze za to, že dělají dobře svou práci. Jiní poukazují na vysokou cenu her a další se ptají, zda by mohli dostat své peníze zpět, když je hra zklamala. Ve vášnivé diskuzi se mnozí shodují na jednom: vydavatelé by si peníze z velké části nechali pro sebe a nedali je vývojářům.
Ybarra to pravděpodobně nemyslel špatně. Zmínil Baldur’s Gate 3, které je dobrým příkladem. Fanoušci vývojáře podpořili tím, že si hru koupili už v předběžném přístupu. Studio Larian je s prodeji spokojeno a neplánuje žádný placený dodatečný obsah. Místo toho se soustředí na nový titul, jenž s největší pravděpodobností také začne svou pouť v early access. Jak vidno, jde to i bez mikrotransakcí a zbytečných DLC.