Magazín · Téma · v pátek 20. 3. 2020 15:22
Co můžeme očekávat od nového Xboxu?
Pomalu ale jistě nastává čas nové generace konzolí a Microsoft se svým Xboxem nijak nelení. Má jít o tu NEJLEPŠÍ, NEJKVALITNĚJŠÍ A NEJSILNĚJŠÍ KONZOLI ze strany zelených, jakou jsme dodnes viděli. No, a podle oficiálních informací to vypadá, že se taková silná slova, zcela očekávatelně, opravdu naplní.
Xbox Series X - jak se nová konzole jmenuje - má sice poněkud nezajímavý design ve tvaru jednobarevného kvádru, který si asi vystavíte spíš někam pod tlustej ubrus, nicméně po nahlédnutí do jeho útrob lze konstatovat snad jenom "wow".
Pro nás hráče jsou asi nejdůležitější informace hlavně tyto dvě. Zaprvé, nový Xbox obsahuje osmijádrový procesor s frekvencí 3,8 GHz postaveným na architektuře Zen 2. A zadruhé obsahuje také grafickou kartu se 12 TFLOPS, 52 výpočetními jádry o frekvenci 1,8 GHz a architekturou RDNA 2. To je poněkud komplikovaný způsob, kterým se prostě snažíme říct, že Microsoft cílí na bezproblémové hraní v 60 snímcích za sekundu ve 4K rozlišení. A dokonce koketuje až se 120 snímky v rychlých kompetitivních hrách, jako je například multiplayer Gears 5.
Kromě toho také nový Xbox zvládne spustit hry v mnohem větší kvalitě, než tomu bylo doposud. V případě třeba právě Gears 5 se máme těšit na grafiku, která předčí i to, co můžeme vidět na PC. Má nabídnout například volumetrickou mlhu ve vyšším rozlišení nebo o 50 procent více částic v porovnání s počítačovou verzí. A nejdůležitější je, že za všech okolností to v tom 4K na těch 60 snímků za sekundu opravdu běží. Ať už se díváte na akční cut-scénu, sami drtíte nával nepřátel nebo stejně jako polovina hráčů v multiplayeru vůbec nic neděláte.
Podobný masivní posun v rámci grafiky se má dostavit i díky jedné konkrétní dnes už profláknuté technologii. Samozřejmě tu mluvíme o ray tracingu. A ano, Xbox Series X jej bude podporovat. Pokud nevíte, o co jde, v zásadě se jedná o technologii pro realistickou simulaci světelných paprsků. To má za efekt, že se od zdí realisticky odráží světlo, že jsou stíny tvrdé a měkké v závislosti na pozici zdroje světla, že rohy nebo části místnosti, kam světlo nedopadá, jsou tmavší než zbytek… Zkrátka a jistě díky tomu působí hry mnohem realističtěji než za pomoci obvyklých metod, které vývojáři museli a musí používat dodnes.
Kromě toho všeho bude mít v sobě nový Xbox také SSD disk, díky němuž dojde k načtení her téměř okamžitě. Zmizet by tak měly nejen načítací obrazovky, ale hlavně ty nucené pasáže, v nichž chodíte rychlostí šneka v dlouhých a nudných chodbách, protože se načítá další část mapy.
Nízká latence, nový a vylepšený ovladač, zpětná kompatibilita, možnost využít příslušenství z Xbox One, technologie Quick Resume nebo hraní s přáteli napříč současnou a příští generací... To všechno jsou v porovnání s 60 snímky, 4K rozlišením a ray tracingem spíš jenom takové bonusy. Ovšem velmi vítané, velmi důležité bonusy. Xbox Series X zatím působí jako skutečný skok a to, co spousta lidí očekávala od současné generace před několika lety. Zatím jsme se ale oficiálně nedozvěděli cenu a vydání je stále stanovené někdy na letošní konec roku, což se možná kvůli koronaviru nestihne. Pokud byste ale do té doby přeci jenom chtěli ještě více informací o novém Xboxu, než kolik jsme vám v tomto krátkém shrnutí přinesli, nezapomeňte se podívat na náš rozsáhlejší článek, kde o něm můžete najít podrobnější detaily.