V minulosti se už mnohokrát objevily rádoby autentické záběry z různých válečných konfliktů, které byly ve skutečnosti pouze upravenými a zneužitými záběry z Army 3 od Bohemia Interactive. Stalo se tak v souvislosti s konflikty v Afghánistánu, Palestině či Sýrii, a tak nejspíš nepřekvapí, že tato problematika se nevyhýbá ani právě probíhající válce na Ukrajině. Jedná se o dost zvláštní tradici a součást válečné propagandy, která nyní zřejmě dosáhla fáze, kdy ji musí znovu oficiálně komentovat i samotné české studio.

Vývojáři z Bohemia Interactive nově na svém webu zveřejnili zprávu, ve které upozorňují na celý problém, zejména na skutečnost, že upravená či zneužitá videa pořízená hráči v Armě 3 se už nejednou stala virálními, a tak se začala šířit na sociálních sítích, v médiích nebo v rámci vládních organizací. Studio také zdůrazňuje, že tomuto jevu napomáhá povaha Army 3 jakožto moddingu nakloněného sandboxu, ve kterém je možné vyozbrazit prakticky libovolný minulý, současný nebo budoucí konflikt.

Právě tato kreativní svoboda a fakt, že je možné ve hře a v enginu Real Virtuality ztvárnit takřka neomezené množství scénářů, terénů, vozidel, zbraní, uniforem či jednotek, s sebou přináší riziko využití záběrů z čisté i modifikované verze pro šíření falešných zpráv. V Bohemia Interactive proto vypracovali seznam tipů, podle kterých by mělo být možné rozlišit pravé záběry od nahrávek vytvořených s využitím Army 3.

Tento seznam zahrnuje body jako nízké rozlišení, roztřesenou kameru, absenci zvuku a lidských postav v pohybu či příliš tmavý obraz, tedy snahy zakrýt nedokonalosti a skutečnost, že jde jen o záběry z videohry. Také přítomnost fiktivních jednotek, nerealisticky vypadajících efektů nebo prvků uživatelského rozhraní v obraze může posloužit ke zjištění, že se opravdu jedná o Armu 3. Tohle všechno je pak vidět i v nově zveřejněném ilustračním videu.

Tvůrci také žádají hráče a tvůrce uživatelského obsahu, aby svou tvorbu používali zodpovědně. Při sdílení videí by se proto měl každý zdržet titulků využívajících clickbait a na místě je také upozornění na to, že se jedná o záběry z videohry a ne o nahrávku skutečných událostí. Ve studiu však už zažili také případy, kdy sami hráči série Arma poukázali na zneužité záběry a tím pomohli neznalým divákům určit, na co se to vlastně dívají.

„Ačkoliv nám lichotí, že Arma 3 simuluje moderní válečné konflikty takovým realistickým způsobem, rozhodně nejsme rádi, že může být zaměněna za reálné záběry z boje a použita pro válečnou propagandu. Stalo se to už v minulosti (videa z Army 3 údajně zobrazovala konflikty v Afghánistánu, Sýrii, Palestině a dokonce mezi Indií a Pákistánem), ale v dnešní době tento obsah nabyl na významu s ohledem na stávající konflikt na Ukrajině. Snažili jsme se proti takovému obsahu bojovat nahlášením těchto videí provozovatelům platforem (Facebook, YouTube, Twitter, Instagram atd.), ale je to velmi neefektivní.

„Každý den připadá na odstranění každého videa zveřejnění deseti dalších. Zjistili jsme, že nejlepší způsob, jak toto řešit, je aktivně spolupracovat s vedoucími médii a subjekty ověřujícími fakta (jako je AFP, Reuters a další), které mají lepší dosah a možnosti účinně bojovat se šířením záběrů falešných zpráv,“ prohlásil v nové zprávě Pavel Křižka, PR manažer Bohemia Interactive.