
Magazín · Novinky · v úterý 18. 3. 2025 16:00
Bajaja je nenásilné pohádkové dobrodružství od spoluzakladatele Bohemia Interactive
Když se v českém herním rybníčku řekne jméno Španěl, většině lidí se nejspíš vybaví Marek Španěl, stávající šéf Bohemia Interactive, které stojí za původní Operací Flashpoint, sérií Arma nebo DayZ. Flashpoint, Arma ani samotné studio by ale nevznikly bez Markova bratra Ondřeje, který pracoval jako hlavní programátor na hrách Operace Flashpoint, Arma: Armed Assault a Arma 2 a který je jedním ze zakladatelů Bohemky.
Zdroj: Bohemia InteractiveSkladbu z Army 4 a další hudbu z loňského koncertu Bohemia Interactive nyní můžete vlastnit na Steamu
Ondřej Španěl se posledních 10 let držel tak trochu v ústraní, nyní ale přichází s oznámením nezávislého projektu Orbis Fabula. Má jít o herní platformu zaměřenou na interaktivní vyprávění příběhů, přičemž prvním výstupem bude Bajaja, nenásilné dobrodružství inspirované klasickou českou pohádkou.
Bajaja (v angličtině Bayaya) už má svou produktovou stránku na Steamu, kde vyjde někdy v budoucnu v předběžném přístupu. Na Steamu slibuje malý nezávislý tým, který mimochodem není součástí Bohemia Interactive, procedurálně generovaný svět plný vesnic, lesů a rozmanitých obyvatel, od sedláků a pekařů po dřevorubce a obchodníky.
Hra nabídne také jedinečný vizuální styl hry, jenž evokuje zpracování lakovaných dřevěných hraček a loutek, čímž vytváří nezaměnitelnou pohádkovou atmosféru. Po vydání v Early Accessu nabídne první kapitoly příběhu, v nichž se hráči ujmou role mladého Bajajy na jeho cestě, při které se v přestrojení mezi obyčejnými lidmi snaží najít nový začátek. Během hraní tak bude možné vykonávat různé práce, jako je štípání dřeva, farmaření nebo dokonce trénink šermu jako urozený princ.
Bayaya combines what you loved from OFP/Arma (vast open world, draw distance, detail) with peaceful gameplay—tending fields, crafting, & stylized wooden toy aesthetics. A non-violent, relaxing game with procedural animation & easy-to-use tools for modding! 🌾🏰 (2/3) pic.twitter.com/Z4SRkmZQFk
— Marek Spanel (@maruksp) March 18, 2025
Podle stávajících odhadů má přitom hra zůstat v předběžném přístupu 6 až 12 měsíců a jako obvykle platí, že bude k dispozici za nižší cenu než při vydání plné verze, jež nabídne celý Bajajův příběh. Konkrétní cenovku zatím neznáme, dobrá zpráva ale je, že se počítá nejen s anglickou, ale také s českou lokalizací, přičemž produktová stránka na Steamu uvádí i podporu achievementů.
I když je třeba znovu zdůraznit, že Orbis Fabula ani Bajaja není po stránce vývoje ani vydavatelské činnosti projekt Bohemia Interactive, o novince Ondřeje Španěla a jeho týmu se na Twitteru krátce rozpovídal i Marek Španěl. Podle něj Bajaja kombinuje to, co mají hráči rádi na Flashpointu a Armě, tedy rozsáhlý otevřený svět, velkou dohlednost a míru detailů, s nenásilnou hratelností. Počítat lze také s procedurálními animacemi a snadno použitelnými nástroji pro modding. Vypadá to tedy, že Ondřej Španěl své vývojářské kořeny nezapře, i když je v tuto chvíli těžké si představit, co vlastně Orbis Fabula nabídne mimo Bajajy a jak bude fungovat do budoucna. Je ale hezké vidět, že české pohádky mají na tuzemský videoherní průmysl stále vliv.