Jenom další nudný den v práci. Všude kolem vás je tma, svit baterky jen tak tak dosáhne na vzácné minerály a vy v dáli slyšíte zvuky tisíců klepítek, jak se pomalu ale jistě blíží k vám. Ty zvuky přicházející mimozemské havěti vám dávají najevo, že se tahle mise protáhne. Sami sebe se znovu zeptáte: Proč se nejvíc bohatý důl , který kdy trpaslíci objevili, nachází na té nejvíc smrtelné planetě? A… proč tady vlastně pracuju?

VÍTEJTE NA PLANETĚ HOXXES IV

Deep Rock Galactic je jméno nejen nedávno vydané hry, ale i vesmírné společnosti, pro kterou budete v této hře pracovat. Vžijete se do role trpaslíka a svým vedením budete posíláni na hornické mise na planetu HOXXES IV, která je velmi bohatá na vzácné druhy minerálů, ale stejně tak je bohatá na nejrůznější druhy hmyzí havěti, jejímž jediným přáním je strhat vám maso z těla a koupat se v červených bazéncích vaší krve.

Takže vítejte ve vaší nové práci. Než ale poprvé vyrazíte do hlubin kopat žádané minerály, musíte se seznámit s vaším provizorním domovem – vesmírnou stanicí Deep Rock Galactic. Zde budete čekat na příchod dalších hráčů, což – přiznejme si – málokdy trvá chvilku, a tak je to to nejvíc cool místo, jaké kdy navštívíte. Teda, chci říct… můžete zde zakoupit hromady a hromady vylepšení pro vaše zbraně, brnění anebo pro malého ale šikovného robůtka Bosco, který bude váš společník v dolech planety HOXXES IV, pokud byste se náhodou na žádné další trpasličí horníky nedočkali. Pro vaše potěšení je také nachystán obchod, který sice nemá největší výběr ve městě, ale něco je rozhodně lepší než nic.

Dále můžete navštívit třeba bar nabízející spoustu druhů výtečných piv, jednoduchou hru kopání barelů do pohybující se obruče a samozřejmě i jukebox. Věřte mi, s tou správnou společností nebudete nikdy chtít vycestovat na HOXXES IV a raději budete své vedení opakovaně štvát svými šviháckými pohyby na tanečním parketu.

SLADCE ROZDÍLNÁ PROSTŘEDÍ

Ve středu celé vesmírné stanice je hlavní panel, na kterém velitel vaší skupiny bude vybírat, na které kopáčské mise se vydáte. Tento panel se každou půl hodinu aktualizuje a tak se dá říct, že se nikdy nebudete dívat dvakrát na tu stejnou mapu úkolů. Mapa nabízí celkem 8 různých biomů, které jsou drastický odlišené. Zatímco v rašeliništi se budete vyhýbat vybuchujícím houbám, v radioaktivní zóně na vás čekají krásné životu nebezpečné krystaly a v ledovém biomu se jednou za čas objeví ledová bouře, která vás promění ve velmi fešnou trpasličí ledovou sochu, pokud rychle nenajdete místa s teplým proudem vzduchu.

Jednoduše vývojáři si s různými prostředími nádherně vyhráli. A abych je znovu poplácala po zádech, musím uznat, že i hry za jednotlivé herní třídy jsou lahodně odlišné. Každá postava má jinou výbavu, přičemž samotná variace palných zbraní dělá dostatečně velké rozdíly, ale speciální nářadíčko každé třídy tvoří úplné kouzlo, díky kterému se nezaseknete u jedné jediné postavy.

A JEŠTĚ SLADŠÍ ROZDÍLY MEZI HERNÍMI TŘÍDAMI

Zatímco průzkumník má přitahovací hák, s jehož pomocí se elegantně a rychle dostane přes většinu překážek, střelec dokáže vytvořit stálé zipliny, které může využívat celý tým a abych se přiznala, já si je naprosto zamilovala. Očekávanou třídou je inženýr a asi nikoho nepřekvapí, že jeho specialitou jsou přenosné robotické střílny. Přes to má ale v rukávu i úžasnou platformovou zbraň, díky které je cestování složitými jeskynními komplexy opět o něco snazší. Každopádně asi nejzajímavější třídou je kopáč – ten má k dispozici obrovské titanové vrtačky, díky nimž se velmi rychle prokope jakýmkoliv povrchem.

Ať už budete hrát za jakoukoliv třídu, v jeskyních bude vaším největším společníkem robotická jednotka M.U.L.L.Y., to je v podstatě kovová krabička na nožičkách, do které budete sypat natěžené minerály. Pokud ale budete hrát sólo, připojí se k vám ještě už dříve zmiňovaný robůtek Bosco, který je nejen vaše ochrana, ale také pomocná ruka při kopání. Hra s ním je často jednodušší než s dalšími hráči, protože pokud máte obrovské ložisko minerálů někde vysoko na stropě, jednoduše mu poručíte, aby je vykopal, zatímco vy si budete válet šunky a čekat, až na vás veškerý natěžený materiál spadne.

Na druhou stranu, hra s Boscem je mnohem více emotivní zážitek, protože malá robotická krabička vám nenabídne útěchu 3 dalších do boje vybavených trpaslíků, když vám dispečer ohlásí, že se na vás řídí obří vlna mimozemských hmyzáků. A buďte si jistí, že dispečer bude tuto zprávu podávat poměrně často, protože té havěti je úplně jedno, jaký je cíl vaší mise, jejím jediným přáním je vás doslova roztrhat na kusy.

NEJEDNÁ SE JEN O TĚŽĚNÍ

Když už je řeč o misích, nemějte milnou představu, že jediné, co v Deep Rock Galactic budete dělat, je těžení minerálů. Ano, je to hlavní náplň hry, ale také můžete například zachraňovat M.U.L.L.Y. cizího týmu, který svoji práci nezvládl – vaším úkolem je tuto robotickou krabičku pomocí skeneru nejprve najít, poté opravit a nakonec samozřejmě i ubránit. Jindy zase sbíráte speciální velké kusy minerálů, které si nelze jen tak hodit do baťůžku. No a snad největší slast je sbírání mimozemských vajíček anebo eliminace takzvaných Dreadnoughtů, těch největších a nejsilnějších pavoukovitých příšer, jaké na planetě HOXXES IV potkáte.

Takže ano, i ve variaci úkolů odvedli vývojáři skvělou práci, ačkoliv se musí uznat, že po nějakých těch 30 hodinách hraní už vám mise nic nového nepřinesou.

Jediná věc, která Deep Rock Galactic tak nějak chybí, je příběh. Všemi svými aspekty tvoří úžasný svět, který opravdu vypadá reálně a uvěřitelně, ale člověk se do něj nemůže nijak vžít, protože jednoduše nemá do čeho. Ať už je to promarněná šance anebo špatná snaha, kvůli této absenci necítíte potřebu vylevelovat si všechny postavy a udělat všechny úkoly na jedničku, protože víte, že to stejně nic nezmění. Ve spojení s občasnými propady FPS a faktem, že po 40 hodinách hraní začne hra i přes veškerou snahu mít repetitivní nádech, musím Deep Rock Galactic udělit 9 z 10 bodů. Vidím urputnou snahu vývojářů vytvořit perfektní kus a vidím pořádně odvedenou práci. Bohužel ale vidím i drobné chybky, které prostě ten bodík strhnou. Tak jako tak, až budete sami prozkoumávat doly planety HOXXES IV, nikdy neopusťte žádného trpaslíka!