Za poslední roky se v herním světě objevilo mnoho her, ve kterých jste nucení prozkoumat nehostinné prostředí, nejlépe se v něm zabydlet a přežít v tamních končinách co nejdelší dobu. Vikinský Valheim, magický Enshrouded nebo tajemný a hororový The Forest jsou jedny z mnoha her, ve kterých přežíváte. Díky dobrému zaměření v kombinaci se skvěle provedenou hratelností u těchto titulů strávily statisíce hráčů nespočet hodin a není se čemu divit. Stunlock Studios ale přišlo s tematikou, která chyběla. A to upírskou.

Ve V Rising budete muset přežít mezi monstry, divou zvěří a nemrtvými. A bude to opravdová zábava, protože v upírském světě budete hrát za ty, jež jsou na potravním žebříčku nejvýše, za upíry. Neznamená to ale, že se upírů bát nebudete muset, protože ostatní hráči vám šíření vaší dominance mohou snadno překazit.

Pojďme se podívat, jak se Stunlock studiu, stojící převážně za rychlými PVP tituly, podařilo udělat hru, ve které je třeba strávit desítky, ne-li stovky hodin.

V roli upíra se probouzíte po staletém spánku a nestačíte se divit, jak byl svět zahalen do temnoty. Nemrtví si nárokují stále více prostoru pro sebe, okolní fauně i floře už nepřijdete tak nebezpeční a lidé vám nepadají k nohám jako kdysi. Co víc, někteří se dokonce vycvičili do role lovců upírů a naivně si kráčí po světě v domnění, že vás uloví. Nezbývá než znovu vybudovat svůj hrad od základů a ukázat, kdo tomu vládne.

Temná atmosféra upírského světa je opravdu originální koncept pro vytvoření survival hry s velkým důrazem na PvP souboje, což znamená, že budete potkávat ostatní hráče – upíry, kteří si rádi přivlastní to, co právě u sebe nesete. Díky historii studia Stunlock a jeho předchozím hrám, jako je třeba Battlerite nebo Bloodline Champions, jsou souboje s ostatními hráči opravdu vymazlené. Pokud se ale necítíte na to soupeřit s ostatními a chcete si jen v klidu budovat svůj hrad, je i mnoho serverů, na kterých není dovoleno, aby vás ostatní hráči přepadávali. Hra je uzpůsobena k oběma stylům hraní, což chválíme.

V Rising je survival hra se silnými RPG prvky hraná v izometrickém pohledu. Svoji postavu sledujete zvrchu, ale přesto je plně ovladatelná klávesy WSAD a útoky jsou prováděny myší. Tato kombinace je pro přesné taktické souboje a akční RPG hry velice vhodná a neumím si představit pro tento titul lepší výběr. S mechanikami titulu jste seznámeni hned na začátku v kobce, kde začíná každý hráč.

Potom, co ji projdete, budete nasměrováni k tomu, abyste si našli nějaký pěkný areál, který bude sloužit jako vaše útočiště. To bude základní parcelou pro hrad, jenž bude vaším hlavním sídlem a chloubou. Vzhledem k tomu, že jste upír, budete se muset vypořádat s konzumací krve a vyhýbat se slunci. Den a noc se střídají, přičemž v noci se nemusíte bát cestovat po světě, ale ve dne je třeba dávat si pozor na slunce. Mechanika stínů je tady vymyšlena opravdu skvěle, každý objekt vrhá stín, ve kterém se můžete schovat. Nicméně slunce opravdu zapadá a vychází, takže stíny se dynamicky mění. Přes den tedy nemůžete stát na jednom místě, jinak vás sežehne slunce na prach. Takže je potřeba dávat pozor na každém kroku.

Materiály pro vývoj a stavbu hradu najdete všude po světě, což znamená, že můžete těžit stromy, kamení a sbírat květiny. Ostatní předměty jste schopni najít nebo získat z nepřátel či truhel. Vývoj vašich kouzel, postavy a toho, co se naučíte, je perfektně zkombinovaný s lovem bossů. Na mnoha místech po mapě jsou útočiště „Véček”, což je někdo, kdo ovládá schopnosti díky své krevní linii, což jste i vy sami.

Véčka jsou pro vás důležitá hlavně proto, že jako upír jste schopni získat zkušenosti z vysátých nepřátel. V případě obyčejných nepřátel, jako jsou zvířata, vesničané či lovci bloudící okolím, jste schopni vysát jejich krevní pasivní dovednosti, které jsou rázem přesunuty na vás. Tyto dovednosti se dělí mezi třídy jako je zvířecí krev. Díky ní se pohybujete rychleji a zvyšuje se vám regenerace zdraví, krev bojovníků, ta zvyšuje vaše bojové schopnosti.

Pokud se vydáte sbírat suroviny, určitě nepohrdnete krví pracovníků, ta tento sběr urychluje. Dále můžete získat krev lovce, krev učence a krev bandity, díky ní máte zvýšenou šanci na omráčení při zásahu nepřátel. Správně nakládat s touto krví je důležité, ale ta, po které byste měli prahnout, je právě krev bossů. Těchto speciálních stvoření je na mapě 60, což je jeden z největších počtů pro survival hru, který jsem kdy zažil. Oceňuji, že tito nositelé speciální krve jsou opravdu originální a každý se nějak od sebe liší jak vzhledem, tak soubojem a hlavně tím, co vás jejich krev naučí.

Otevře schopnosti, jako jsou například ledové projektily, obranné výbuchy nebo aury pomáhající v boji. Schopnost, jež můžete rovněž získat z krve a kterou jsem si obzvláště užil, je transformace do zvířat. Pokud vás nudí chůze po dvou, můžete se změnit ve vlka, což vám urychlí pohyb po okolí. Můžete se změnit v medvěda a díky jeho útokům se dostat na zatarasená místa. Nebo se změníte v nenápadnou malou krysu, díky čemuž se ukryjete před nepřáteli. Tyto zvířecí přeměny jsou naprosto úžasné, ale to nejhlavnější, na co se budete při sběru krve zaměřovat, jsou cíle s nadstandardními vědomostmi.

Na začátku jste schopni vytvořit si obyčejné předměty jako jsou základní kostěný meč a sekeru rovnou v ruce, následně vám bude uvolněna stanice pro vytváření základních předmětů, jako jsou kamenné sekery či palice pro lepší těžení a lepší útok. Základní vybavení vám ovšem velice brzy nebude stačit a pro plnění snů pána temna, se začnete poohlížet po lepších stanicích. Na nich budete moci vytvořit mnohem lukrativnější a zajímavější předměty z lepších materiálů, například prsteny, zvyšující sílu fyzických a kouzelných útoku.

Pro výrobu lepších předmětů budete muset najít vzácnější suroviny a porazit silnější bosse, uchovávající ve své krvi vědomosti, které vám prozradí, jak s lepšími surovinami naložit. Díky vědomostem si osvojíte práci s mědí a železem a naučíte se kombinovat předměty s různými vzácnými kameny. Naučíte se dělat lepší boty znatelně zvyšující životy, odolnější kabáty, nebo třeba šály, díky kterým vydržíte déle na slunci.

Výběr vhodného vybavení bude směřovat k hernímu stylu, jenž vám nejvíce vyhovuje. V průběhu hraní se tak můžete stát například tankem, což je postava, která většinou stojí v první linii. Díky sadě vybavení, která zvýší vaši odolnost a životy, budete schopni absorbovat velké množství poškození. Pokud dáváte přednost mrštnosti, můžete být díky jiné výbavě rychlý vrah, kterého je těžké trefit. Nebo si zvolíte cestu mága, využívajícího kouzla na dálku k likvidaci nepřátel ještě předtím, než se k vám dostanou. Oproti jiným hrám s RPG prvky je zajímavé, že váš celkový posun závisí právě na speciálních vlastnostech krve a statistikách vyrobených předmětů, nikoliv na zkušenostních bodech získaných z nespočtu zabitých nepřátel.

Pokud budete hrát na serverech určených pro boj proti dalším hráčům, mnoho předmětů získáte i od protivníků ovládaných skutečnými lidmi. V základu je vaše postava nastavena tak, že pokud umřete, vypadne z vás úplně všechno a kdo dřív přijde, ten dřív bere. Takže můžete hodně získat. Nebo taky hodně ztratit. Studio Stunlock je známo svými hrami, které byly založeny hlavně na soubojovém systému hráč proti hráči. Ve V Rising tyto zkušenosti viditelně zúročili. Řekl bych, že dokonce okopírovali některé mechaniky boje, jako jsou určité protiútoky, projektily či plošné útoky, z jejich předešlé hry Bloodline Champions.

Tato silná inspirace ale není na škodu, protože již předchozí tituly studia byly silně zaměřené na kombinaci útoků, což činilo souboje zábavné. Využití této zkušenosti v upírském světě, ve kterém se musíte bránit proti různým nepřátelům a kombinacemi útoku se stále přizpůsobovat, je správně udeřený hřebíček do rakve.

Rovněž je ve hře vyřešeno takzvané „zergování", s čímž má problém mnoho survival her, které kladou důraz na potyčky s ostatními hráči. Termín „zergování" vznikl díky strategii StarCraft a spočívá v tom, že mnoho slabších jednotek díky svému neuvěřitelnému počtu dokázalo s přehledem zničit mnohem silnější, ale ne tak početné jednotky. Takže taktika založená na nechutné přesilovce.

Tvůrci V Rising tohle vyřešili naprosto parádně. A to tím způsobem, že už předem nastavili servery na to, kolik lidí může být v jednom klanu. Servery se dělí na možnost sólo hraní, hraní ve dvou, případně jsou nastaveny pro týmy o čtyřech hráčích.

Dva klany se mohou dohodnout, že budou hrát spolu, ale pak už to záleží spíše na vytvoření jakési aliance než na bezhlavém pronásledování jednoho hráče a likvidování všeho kolem. Pokud by vás ale ani tak nelákalo porovnávat se s ostatními hráči bojem, můžete si vybrat mírumilovné servery, kde se mezi sebou hráči vraždit nemohou.

Hráli jsme na českém serveru nesoucí název KMNT. Ten byl nastaven přesně podle naších potřeb. Na tomto serveru bylo určité časové okno, kdy se hráči vraždit mohli, ať vrazi ukojí své choutky, ale většinu času do sebe nešlo útočit. Ovšem spadal pod nastavení Brutal. To znamená, že bossové byli mnohonásobně složitější na poražení a oplývali jinými schopnostmi než normálně. A to přidalo na výzvě.

Samotná hra je spíše o objevování. Souboje jsou sice super, ale posun ve vývoji vaší postavy je ještě lepší. Zvláště, když si v týmu rozdělíte úkoly tak, aby každý dělal co jej baví. Kdybych hrál sám, tak by nikdy tak krásný hrad nevznikl…

Sledovat to, jak začínáte jako otrhaný slabý upír, postavíte si svou první dřevěnou osadu, která se náhle promění v obří opevněný hrad, následně začnete zotročovat ostatní lidi, chovat je na krev nebo z nich uděláte sloužící upíry, kteří vám nosí suroviny pro váš další vývoj, je úžasné. Jediné co bych hře vytkl, jsou časové prostoje mezi určitými vývojovými fázemi. Může se totiž stát, že jste až nuceni jít zabít dalšího bosse pro nově nabyté vědomosti a mezitím nemáte co dobrovolného dělat. A chvíli trvá, než se stanete „volnějším”. Zvláště na serverech s nastavením Brutal je komplikovanější třeba zpřístupnění zahrádkaření nebo chování dobytka, tedy vesničanů.

V Rising je definitivně hra na několik desítek hodin. Přestože se zpočátku může jevit jako menší hra, jedná se o velice komplexní a zábavný titul, na kterém stěží najdu něco, kvůli čemu bych ho nedoporučil každému. Pokud jste fanoušky survivalu, PvP nebo RPG prvků, tak si ve V Rising najdete určitě to své. Budete schopni vybrat server vyhovující chutím jak hardcore nadšenců, tak i těch, kteří chtějí u hry relaxovat. V tomto temném světě najdete mnohem, mnohem více, než jsem dokázal popsat. A stojí za to jej prozkoumat.