Trüberbrook je milá adventúra odohrávajúca sa v západnom Nemecku počas studenej vojny. Hlavnou postavou je mladý americký doktor fyziky Hans Tannhauser, ktorý prišiel do malého zapadnutého nemeckého mestečka Trüberbrook, aby si trochu oddýchol. Situácia sa však skomplikuje, keď mu ktosi v noci ukradne poznámky k najnovšej knihe.

Prvé, čo vám po spustení hry udrie do očí je nádherné vizuálne spracovanie. Tvorcovia hry vytvorili pre každú obrazovku skutočný hmatateľný trojrozmerný model, ktorý nafotili z viacerých uhlov, čo dáva hre veľmi špecifický vizuálny štýl. Samotné postavy sú bežné virtuálne 3D modely, čo spôsobuje, že občas, ale skutočne len občas tak celkom nesadnú do prostredia. Vizuál však skutočne vyráža dych svojou miniaturistickou hravosťou a príjemná hudba tomu všetkému iba pomáha. A tam zároveň končia všetky výrazné pozitíva hry, čo je fakt problém.

Příběh dvakrát neoslní

Adventúrny žáner je založený na dvoch dôležitých prvkoch. Tým prvým je príbeh a druhým sú logické úlohy, hádanky a puzzle. Oba tieto prvky majú, v prípade Trüberbrooku, značný problém. Príbeh má skvelú premisu, sci-fi z prostredia 60-tych rokov je veľmi lákavé. Snaha tvorcov o veľké dejové zvraty a prenos zaujímavých myšlienok však spôsobila, že na malom priestore, ktorý hra ponúka, je dynamika príbehu prinajlepšom otravne nepravidelná. A tak vás hra ovalí nejakým, popravde pomerne očakávaným, dejovým či charakterovým zvratom, no nedostatočne vybudovaná cesta k tomuto zvratu vo vás vyvolá akési nemastné neslané pocity. Potom sa vám snaží predať dôležité rozhodnutie hlavnej postavy, apelovať na VAŠE pocity, predať vám veľmi hlboké metafyzické a filozofické myšlienky – no vám na tom skrátka vôbec nezáleží, pretože opäť, na malom priestore, ktorý hra poskytuje si skrátka nestihnete vytvoriť puto k takmer žiadnej zúčastnenej postave.

Dialógy sú miestami písané akoby zhurta. Občas sú fajn, inokedy sa zase všetko strašne ženie. Niektorí herci sa pri svojich rolách skutočne snažili, iní zase znejú, ako by si prišli iba pre šek a nutne si odkecali, čo bolo treba. A to hlavne v momentoch, keď na emóciách postáv skutočne záleží. Hra obsahuje aj veľmi veľa easter eggov a odkazov na iné sci-fi diela, hudbu, knihy či filmy, niekedy ich však je skrátka priveľa a pôsobia, ako by tam vôbec nepatrili, čo celkom slušne ničí atmosféru hry.

Zauzlená logika

No a teraz poďme na tie logické úlohy. Isteže, adventúry sú známe fakt pokrútenou logikou a schopnosťou hlavnej postavy natlačiť si do vreciek úplne všetko od pneumatickej zbíjačky až po trojmetrový rebrík. Logické úlohy v Trüberbrooku sú však nasilu hlúpe. Vážne. Hans napríklad potrebuje rozobrať starý televízor a celý čas hovorí, že na to nemá správne náradie, hoci kurfík s náradím je položený na skrini o poschodie vyššie a NEDÁ sa použiť. A tak musíte zháňať šraubovák, ktorý získate úplne debilným spôsobom. Na inom mieste si zase musíte postaviť topánky na chodenie po vode z čižiem a krytov na smetiaky, aby ste prešli cez meter dlhú plytkú vodu, hoci priamo vedľa vás je lodička, na ktorej ste priplávali. Takýchto príkladov by som vedel nájsť viac, ale to by sme tu mohli byť večne. Tvoria však značnú časť hry, čo je vážne, vážne problém.

Veci nepomáha ani užívateľské grafické rozhranie, ktoré je síce fajn pri rozhovoroch a pozeraní na veci, pri používaní predmetov je však vyslovene hlúpe, pretože kombinuje všetko za vás AK to vôbec v inventári máte. Položky v inventári sú navyše zobrazené obrázkom, ktorý vyzerá úplne inak ako predmet, ktorý ste skutočne našli a ešte k tomu k nim nemáte napísané ani názvy, alebo podrobnosti. Takže tráp sa, Hans Tannhauser, Mann von einer Million. Niektoré rozhovory sa navyše vôbec nedajú preskočiť, aj keď ste ich počuli už niekoľkokrát, čo je fakt, fakt otravné.

Trüberbrook je vizuálne a hudobne krásna hra, do ktorej dali vývojári veľa srdiečka. Bohužiaľ však úplne zabudli na rozum, logiku a dobrého scenáristu. Alebo skrátka museli veľa vystrihovať, lebo im došli peniaze vybraté na kickstarteri, pretože ich asi všetky minuli na tvorbu pozadí. Tak či tak je Trüberbrook nedopečený produkt, ktorý má skvelý nápad, ale totálne nedotiahnuté herné prvky a lepšie by asi dopadol ako krátky animovaný film. A to ma, ako milovníka adventúr, veľmi trápi. Miesto krátkej, no dobrej adventúry sme tak dostali vizuálne pôsobivú prácu, ktorá sa ale zasekla na pol ceste. A tak sa na pol ceste zaseklo aj naše hodnotenie. 5 bodov z desiatich.