Existuje mnoho sérií, které i přes náklonnost k jednomu žánru eventuálně spadnou i do ostatních. Věděli jste třeba, že Doom i Wolfenstein mají své vlastní RPG? Mario je tu s námi už několik desítek let, a tak samozřejmě není výjimkou tohoto trendu. Skákačky, závody, deskovka, mlátička, taktická tahovka i třeba golf. A dokonce už v roce 1996, ještě před revolučním Super Mario 64, vyšlo Mariovo první RPG jednoduše zvané Super Mario RPG? Ano, je to tak! Samotný Mario se již v devadesátkách účastnil epické adventury, která se i dnes ve své původní podobě hraje skvěle. Ale aby se to hrálo ještě lépe, dostali jsme od Nintenda remake na Nintendo Switch. Předělat ovšem tak starou hru, aby byla přívětivá pro nové hráče, ale zároveň nenařknula kult fanoušků původního vydání, je vcelku oříšek. Tak jak si s tím Nintendo poradilo?

Abychom ale nepředbíhali. O čem tedy Super Mario RPG bylo a je? Kupodivu nejde o typický konflikt Mario vs. Bowser. V dnešní době to tolik obočí nadzvedne, ale tenkrát, kdy měl Mario opravdu zálusk jen na zlého Bowsera kradoucí princezny, to bylo poněkud nevídané. Místo toho dostanou za vyučenou oba dva, když do království a jeho okolí vtrhne parta zvaná Smithy Gang. Spolu s nimi se po světě roztrousilo sedm mocných hvězd, které musíte sjednotit. Bowser a Mario se tedy proti své vůli musí spojit a spolu s dalšími parťáky zdolat tuto zlou bandu. Na zápletce se v rámci předělávky nic nezměnilo. Není důvod. Příběh přežil i zuby času a je vtipný a poutavý i dodnes.

Hratelnostně se hra naprosto nese v duchu klasických japonských RPG té doby. Pohybujete se po světě v izometrickém pohledu s neskutečně velkým množstvím NPC postav a nepřeberným množstvím dialogů s nimi. Obzvláště na Mario titul. A samozřejmě nechybí dnes už klasické tahové souboje, ve kterých máte životy, manu, normální útok anebo speciální schopnosti za manu. Z tohoto hlediska se Super Mario RPG hraje takřka jako každé jiné JRPG. Ale to přece nic neznamená! To, čím je tato hra speciální a čím nás okouzlila třeba i další série Mario & Luigi, je právě tento unikátní pohled do Mario univerza v jiném žánru. Ve skákačce vám Mario i Bowser leda tak párkrát zahekají a zabručí a jde se na na věc. Tady je prostor poznat různé druhy bytostí tohoto světa, pokecat si s obvykle zamlklými nepřáteli a podobně.

Jde opravdu o kouzelnou výpravu, která i po více než dvaceti letech dokáže zabavit. Mimo hlavní příběhovou linku se můžete těšit i na mnoho volitelných úkolů bokem, skvělé hádanky a naprosto úžasný soundtrack, který byl také celý předělán do orchestrální podoby. Starý soundtrack si ale kdykoliv můžete v nastavení přepnout.

Tento moderní remake ale nepřináší pouze novou hudbu a grafiku. Od vydání originálu již vyšlo pár stovek jiných JRPG, od kterých se Nintendo mohlo něco přiučit. Pokud při zásahu nepřítele zmáčknete tlačítko v perfektní moment, dáte kritický zásah a zasáhnete i nepřátele kolem. Mimo to se vám bude zvedat kombo. Pokud budete perfektně blokovat i útočit několikrát za sebou, můžete se dostat klidně až na 999. Čím vyšší kombo, tím silnější jste! Ale stačí jedna malá chybka a jste zase na nule. Další skvělý dodatek je třeba více obsahu po dohrání hry. Můžete se účastnit boss rush módu nebo se utkat i s hodně speciálními nepřáteli exkluzivními pro end-game. A jedna skvělá funkce, která mi několikrát zachránila život, je fakt, že pokud vám v boji někdo padne, můžete ho ihned nahradit za někoho jiného v partě, kterého jste si původně do sestavené trojice nevzali. A jelikož během příběhu budete nabalovat další a další členy včetně Bowsera a princezny Peach, máte opravdu z čeho čerpat. Každá trojkombinace hrdinů navíc přináší unikátní super-útok. S úspěšnými zásahy nebo obranou se vám přičítají procenta do velkého počítadla na obrazovce, který po aktivaci vyšle na nepřátelé něco obrovského. Všechny tyto změny mi při hraní přišly příjemné a často jsem nemohl rozpoznat, zda tam byly již tehdy, nebo jsou tu až s příchodem předělávky.

Během vaší výpravy si budete moct vylepšit své postavy a každý hrdina má také exkluzivní zbraně. A nejde jen o větší čísla poškození. Nové zbraně se rytmicky chovají jinak, a pokud si chcete ponechat vysoké kombo kritických zásahů, budete se muset naučit její rytmus. Těsně před samotným zásahem totiž můžete do rytmu úderu stisknout tlačítko, a tím zajistit kritický zásah. Už i jen samotné změny ve vybavení pravidelně oživují hratelnost hry. Přes všechna vylepšení a vychytávky jde ale stále o hru z roku 1996. Pokud vás nebaví lehce repetitivní JRPG, tak bude pro tuto Mariovku obtížné si vás získat. Jde opravdu o věrnou předělávku. Jak v dobrém, tak i ve zlém.

Všechny vtípky, easter eggy a podobné věci byly naprosto zachované a Super Mario RPG Remake je zároveň věrný originálu kde na tom záleží, zatímco chytře a opatrně přidává nové funkce. Dohrát základní příběh a pár vedlejších questů vám bude trvat tak 10 až 15 hodin. Pokud jste někdy hráli série jako Paper Mario nebo Mario & Luigi, vřele doporučuji si vyzkoušet tento titul, který to v podstatě celé začal. A pro ty, co jsou u Maria zvyklí jen na skákačky, závody a podobně je toto skvělé vytržení ze stereotypu a něco nového a zábavného na vyzkoušení. Super Mario RPG Remake se zkrátka povedl naprosto na jedničku a i přesto, že nepřinesl hratelně nějakou revoluci, jeho záměr byl splněn naprosto perfektně. Poskytnout tuto dvě dekády starou hru novým hráčům na moderní konzoli.