Recenze · Super Mario Maker 2 · ve čtvrtek 27. 6. 2019 17:02
Postavte si vlastní plošinovkové dobrodružství v Super Mario Maker 2 - tato hra není pouhým editorem úrovní
V roce 2015 se Nintendo rozhodlo oslavit Mariovy 30. narozeniny vydáním Super Mario Maker. Jednalo se o velmi povedenou hru, jejíž největší mínus byl asi fakt, že původně vyšla na Wii U. Od vydání Nintendo Switch tak řada hráčů čekala na oznámení Super Mario Maker pro Switch. Nintendo nás však rovnou překvapilo s pokračováním, které slibuje oproti jeho předchůdci ještě více možností.
Jádrem hry je i nadále editor úrovní. V něm můžete realizovat vaše nejšílenější nápady. K pokládání objektů lze využít dotykový displej v handheld módu, nebo ovladač. Na práci s ovladačem - respektive přepínání mezi paletou a pokládáním objektů - je třeba si chvíli zvykat. Nově lze stavět úrovně i lokálně ve dvou hráčích. Můžete tak jednodušeji spolupracovat. No a nebo si samozřejmě navzájem škodit.
K dispozici je pro vás tentokrát všechno
Už od začátku máte k dispozici takřka všechny objekty, nemusíte si je tak zdlouhavě odemykat jako u prvního dílu. Přibyla zde ale i řada nových objektů. Nakloněné rovinky, houpačky, přepínače, závěsné kleště, rampouchy, velké mince - je toho opravdu hodně. Do úrovní můžete přidat i pohyblivou vodu nebo lávu. Nově lze také dělat vertikální mapy, nastavit si vlastní trasu pohybu obrazovky nebo přidat speciální podmínku, kterou je třeba splnit pro dokončení úrovně. Ke čtyřem původním stylům byl dokonce přidán nový styl, založený na Super Mario 3D World. Ten má vlastní sadu mechanik - od zvonečku měnícího Maria na kočičího Maria, který umí šplhat po zdech, přes rozpínající se bloky až po Banzai Billa. Je také možné vybrat si z více prostředí, nebo zapnout jejich noční alternativu. Když si to shrneme: v editoru teď máte ještě víc možností k budování kreativních překážkových tratí. Což také znamená více nástrojů k terorizování hráčů.
Aby Nintendo navedlo lidi k vytváření úrovní, které nebudou hráče jen šikanovat, nachází se ve hře i rozsáhlá sada návodů, která mě upřímně nadchla. Zaprvé, návody se netýkají jen témat jako “jak položit mince do úrovně”. Jdou celkem do hloubky teorie level designu. Probírají se zde témata jako obtížnost, získávání zpětné vazby od hráčů, odpouštění chyb, navigace hráče, férový design, atmosféra a dynamika úrovně nebo inspirace. To jsou vše zajímavá a důležitá témata, která mi jakožto level designérovi udělala radost. A za druhé, lekce jsou překvapivě vtipné - pokud vám sedne daný styl humoru, což mě rozhodně ano. Yamamurovo dodžo tak může sloužit jako dobrý vstupní bod, pokud se zábavnou formou chcete dozvědět něco o herním designu.
Půl království a příběh k tomu
Pokud nemáte stavitelské ambice, možná vás zaujme další velká novinka - příběhový mód. V něm na vás čeká přes 100 úrovní vytvořených přímo designéry z Nintenda. Úrovně vám tak mohou posloužit jako skvělá ukázka toho, co můžete s trochou snahy vytvořit i vy. Za dokončení úrovně získáte mince, které následně můžete investovat do rekonstrukce hradu, kolem které se celý příběh točí. Mezi hraním a stavěním si můžete popovídat s dalšími postavami, které vám mohou nabídnout bonusové úkoly. Ty jsou ale ve výsledku jen další úrovně k dokončení. Od příběhového módu tak nečekejte obrovskou hloubku, jedná se opravdu hlavně o desítky úrovní zpestřených pár dialogy.
Příběhovým módem nabídka levelů ani zdaleka nekončí. Vzhledem k tomu, že hráči mohou své úrovně sdílet online, máte k dispozici takřka nekonečnou zásobu úrovní. Ty je nyní možné filtrovat pomocí systému štítků a dalších kritérií. Můžete si také nově vytvořit vlastní uživatelský profil, na kterém se ukáží všechny vámi nahrané nebo lajknuté levely.
Multiplayer, na který ještě musíme počkat
Super Mario Maker 2 přináší také multiplayerový režim, ve kterém si můžete zahrát lokálně s vašimi kamarády. Každý však musí mít svojí konzoli se hrou. Pokud si chcete s kamarády zahrát online, máte prozatím smůlu. Budete přiřazeni k náhodným hráčům. Nintendo však potvrdilo, že do budoucna bude možné hrát online i s vašimi kamarády. Protože hru recenzuji ještě před vydáním, nemohl jsem si pořádně vyzkoušet multiplayer, jelikož hru zatím hrají jen herní redaktoři.
Ano, Nintendo mohlo klidně vydat port původní hry a většina hráčů by nejspíš byla spokojená. Příběhový mód, nové možnosti editoru a online hraní však posouvají pokračování na ještě vyšší úroveň. Pokud se chcete ponořit do světa level designu, nebo jen hledáte nekonečnou studnu úrovní se slavným instalatérem, Super Mario Maker 2 můžeme jednoznačně doporučit. Jen prosím slibte, že nebudete do úrovní dávat před cíl neviditelné bloky.
Verdikt
Ano, Nintendo mohlo klidně vydat port původní hry a většina hráčů by nejspíš byla spokojená. Příběhový mód, nové možnosti editoru a online hraní však posouvají pokračování na ještě vyšší úroveň. Pokud se chcete ponořit do světa level designu, nebo jen hledáte nekonečnou studnu úrovní se slavným instalatérem, Super Mario Maker 2 můžeme jednoznačně doporučit.
- Vylepšené možnosti editoru
- Přidání příběhového módu
- Designerské lekce
- Zatím bez online hry s kamarády
- Menší hloubka příběhu
- Dlouhé restarty po smrti