Je už tradicí, že s příchodem nové generace konzolí dochází k znovuvydávání hitů té staré. V případě Switch 2 se tak dostalo na poslední Mario Party, obě Zeldy a nyní přichází čas na trochu přehlížený banger s růžovým požíračem v hlavní roli.

Kirby and the Forgotten Land je skvělá skákačka, která znamenala přechod této dlouhotrvající série do 3D prostředí. Po desítkách let a nespočtu her to byla velká změna, ale jak se můžete i dočíst v naší dobové recenzi, tenhle gamble se vyplatil. Všichni, kteří Kirbyho dobrodružství v zapomenuté zemi promeškali, mají teď druhou šanci s jeho znovuvydáním na Switch 2. K tomu se jim dostává i objemného DLC Star-Crossed World. Jenže objem není všechno.

POŘÁD TO JE DOBROTA

Forgotten Land není zas tak stará hra. Na původní Switch přistála v roce 2022, tudíž není překvapivé, že to prostě nezestárlo. Ve svém posledním velkém dobrodružství je Kirby vyrušen z poklidného spánku na planetě Popstar vesmírným vírem. Ten ho vcucne a vyplivne na neznámé zpustošené planetě. Civilizace zmizela beze stopy a Zemi teď vládnou zvířata. A ta unesla stovky jeho kamarádů, které Kirby musí zachránit.

Prostředí zapomenuté Země je opravdu nádherné. V lokacích se snoubí postapokalyptická estetika s roztomilou stylizací, ať už jde o nepřátelé, které občas máte spíše chuť obejmout, nebo místa jako lunapark či obchodní dům. Skvělý je i soundtrack s velmi chytlavým ústředním motivem, který vám bude hrát pořád v hlavě. Možná se na něj vývojáři spoléhají až moc a jeho prvky slyšíme skoro ve všech důležitých skladbách, ale to moc nevadí.

Graficky je ve hře málo co vytknout. Ale to nebylo ani v roce 2022, ta stylizace prostě odpustí mnohé. Žádný velký posun hráče ve verzi pro Switch 2 nečeká. Textury jsou krapet ostřejší, ale věci jako krátká dohledná vzdálenost nebo trhané animace nepřátel v dálce zůstávají stejné. Alespoň si můžeme užít vyšší rozlišení.

Každý určitě ocení větší počet snímků za sekundu, které z 30 vzrostly na 60. To pomáhá zvláště v pozdějších částech hry, které jsou výrazně hektičtější a v nižších snímcích se na ně nekoukalo příliš hezky.

POVĚDOMÁ CHUŤ

K dalším změnám původní hry nedochází, ale je nutno říct, že snad ani nebyly třeba. Osobně bych ocenil snad jen přidat možnost restartu od posledního checkpointu. Občas by přišla vhod při selhání záchrany některého z Kirbyho kamarádů Waddle Dee.

Těch je v základní hře celkem 300 a jsou rozprostřeny do 40 levelů. Úrovně můžete rychle prolétnout, nebo důkladně vyzobat a najít tak všechny Waddle Dee a recepty pro zlepšení vašich schopností. V takovém případě v každém levelu můžete strávit i několik desítek minut. A pokud přece jen dokončíte level a nějaký collectible přehlédnete, po restartu úrovně se rychle můžete dostat zpět na místo, které můžete prozkoumat detailněji. Tato kompaktnost je skvělé designové rozhodnutí. Hra je tak velmi vděčná i na cesty, kdy i za kratší jízdu tramvají stihnete level proběhnout a najít nějaký ten collectible.

Zachránění Waddle Dees si pak budují vlastní městečko na nové planetě a Kirby může využívat jeho služby. Čekají vás v něm třeba drobné minihry, koloseum s boss rush módem nebo gacha automaty, kde utratíte nahromaděné peníze a sbíráte figurky postav a věcí ze hry.

Ve městě si také můžete vylepšit své schopnosti, které získáváte požitím některých z nepřátel. Jde o standardy jako chrlení ohně nebo šermířství, ale dojde i na zajímavější věci jako přeměna v tornádo i kouli bodců. Tyto dovednosti vylepšíte jednak díky návodům schovaným v úrovni, ale i pomocí vzácných kamenů, které získáte coby odměnu za krátké výzvy rozeseté po mapě.

Některé pozdější vás lehce potrápí, obzvláště pokud je chcete splnit v navrhovaný čas. Hra jako taková je ale spíše jednoduchá, což ji ale neubírá na zábavnosti. Až na samém konci se stává náročnější a v end-game obsahu po závěrečných titulcích možná i využijete možnosti nižší obtížnosti, hlavně při soubojích s bossy.

NÁŠUP BEZE ZMĚNY

K tomuhle všemu se nyní ještě přidalo DLC Star-Crossed World. Jde o 12 nových levelů, které přidávají ještě pár hodin k jinak zhruba 10 až 15hodinovému zážitku. I když nových… Tyto levely se vám vždy po dvojicích odemknou po dokončení každého světa v původní hře. Takže abyste si odemknuli všechny nové levely, musíte nejprve dohrát celou hru. Nové úrovně jsou doplňkem ke konkrétním levelům v originále, a tudíž nás nečeká žádné nové prostředí. Místy se jedná doslova o recyklaci. Osobně bych si obsah navíc představoval jinak.

Nenadchl mě ani nový děj. Ono se to nezdá, ale z Forgotten Land se ke konci vyklubala docela fajn scifárna, která neměla nějak komplikovaný příběh, ale byl uspokojivý. Všechny záhady vyřešil a zážitku ještě trochu přidal. A i když Nintendo popisuje Star-Crossed World jako příběhovou expanzi, k ději Forgotten Land přidává jen minimálně.

Do zapomenuté země udeřil velký krystalový meteor, který se roztříštil a jeho kusy krystalizovaly staré levely. Zároveň ale hrozí, že odhalené jádro meteoru zničí celý svět. Nyní je na Kirbym, aby znovu navštívil projeté levely a našel ztracené Starry, kteří dokážou jádro meteoru znovu zahalit krystaly. A to je všechno. Děj DLC by vlastně šel shrnout do „prostě tu máte 12 dalších levelů, hrajte si“.

A hrajete vlastně pořád to samé. Pouze místo Wadle Dee sbíráte Starry a levely jsou krapet těžší. Zkrystalizovaní nepřátelé jsou totiž odolnější a dávají větší poškození, to samé platí o bossech. Zbrusu nové souboje však nečekejte, bojovat budete pouze proti jednomu novému druhu nepřátel

Po úrovních sbíráte nový druh mincí a občas musíte zaktivovat malou či velkou krystalovou květinu. Ty ještě krapet promění úroveň, třeba novou plošinou. Úrovně jsou také mnohem delší, a tím se trochu ztrácí kompaktnost originálu. Sesbírat Starry je mnohem větší řehole a je jednoduší udělat chybu, která vám znemožní nějakého získat. A to klidně na samém konci levelu. A protože tu není zmíněné tlačítko pro restart od posledního checkpointu, hrát celý level znovu, jen abyste na konci znovu selhali, je velmi frustrující.

Ztrácíte tak chuť posbírat všechny Starry. A to je škoda. Kromě nich pak máte i nové gacha automaty s novými figurkami, tedy jediný způsob, jak využít novou měnu. Ale i tenhle gambling rychle omrzí. A kromě příležitostných útržků jednoduchého loru vám figurky nic nenabídnou. A s tím, kolik jich je, nemáte moc chuť sesbírat je všechny. Navíc když to je o náhodě. Ale to byl problém i originálu.

BEZ NOVINEK NA SWITCH 2 NELEZ

Nečekejte ani žádnou novou Kirbyho schopnost. Výjimkou jsou tři nové mouthful módy, které nové úrovně využívají dosyta. Mouthful mód je Kirbyho schopnost představená v původní hře. Jde o to, že Kirby pozře obrovský předmět, a tím ho může ovládat. Kirby se tak může stát třeba autem nebo dopravním kuželem. V DLC se tak může stát pružinou, která vysoko skáče, cedulí, která mu umožní sjet z kopce, nebo ozubeným kolečkem, co umí lézt po zdi.

Jde o zábavné koncepty, ale ke konci DLC už omrzí. Rozhodně nejde o nic, co by celý dodatečný obsah utáhlo. Je to velká škoda, když původní hra byla tak svěží a vynalézavá. A samozřejmě, pro ty, co ji ještě nehráli, taková i zůstává. Stále vás čeká skvělý zážitek jedné z nejlepších plošinovek pro původní Switch. Pokud se vám teď do ruky dostal Switch 2, šancí rozhodně neprohloupíte. I když změny tu jsou minimální, jde o nejlepší způsob, jak si Forgotten Land zahrát. Pokud máte ale originál projetý, nemáte moc důvodů se k němu skrz tento glorifikovaný port vracet.