Nostalgie ohledně PS1 je silná, jak dokazuje nedávné vydání PS Classic. Nostalgie ohledně PS1 skakaček je snad ještě silnější a to dokázal i úspěch loňské N'Sane Trilogy Crashe Bandicoota. Stejného znovuzažehnutí své původní trilogie v moderním remaku se nyní dočkal i náš oblíbený fialový dráček a to ve Spyro Reignited Trilogy.

Návrat do dob prvního Playstationu

Pro ty, co by čirou náhodou nevěděli - Spyro je typickým zástupcem devadesátových 3D skákaček. Vaším hlavním úkolem je v různých úrovních s různým tematickým laděním posbírat všechny klíčové předměty a ti o něco oddanější se mohou dát do honby za každičkým krystalem, který lze najít.

V průběhu své trilogie se pak Spyro vydává také relativně klasickou cestou. Druhý díl nám přináší nové schopnosti, které se učíte v průběhu hry, což s sebou nese i lehkou metroidvánii. Ve třetím dílu pak dostáváme množství miniher a vozidlových sekvencí od skateboardu až po arkádovou střílečku a zahrajeme si za pár dalších postav. Tenhle fialový dráček se stal součástí dětství velké části generace a nyní se konečně můžeme mnohem detailněji podívat do tohohle magického světa plného ještě magičtějších bytostí.Rozhodně se ale nevracíme do toho stejného světa jen udělaného znova. Reignited trilogy dodává světu neskutečný objem detailů a charakteru. Původně prázdné chodby hradu jsou plné obrazů a jeskynní úkryty jsou nyní plné nábytku a svět tak působí mnohem živěji a uvěřitelněji.

Spousta nových detailů

Stejnou charakterizaci a detailnost dostali i postavy. Draci, které v prvním dílu zachraňujete už nejsou “prostě draci”, ale jejich model vyjadřuje jejich osobnost. Jeden je čaroděj, druhý malíř atd. Zajatci čarodějnice ve třetím dílu pak už jen nestojí ve svých klecích, ale pravdu se tváří jako znudějí zajatci v kleci.A stejně tak cutscény nyní obsahují skutečnou kinematografii. To co byly dříve jen statické záběry je nově vyprávěno mnohem zajímavěji a opět to podtrhuje dané situace a posouvá svět ještě dále.A tyhle detaily se ukazují i ve zvukové stránce. Nově má Spyrův sprint lehký perkusivní podkres a...

"Jasně Lukáši, svět v remaku je krásný, plný charakteru a postav s osobností, ale je to přece hra, ne? Tak jak je na tom hratelnost?"

Jo, jasně. Z hlediska hratelnosti je všechno velmi plynulé. Občas se mi zdá, že až moc plynulé na úkor responzivnosti. Samozřejmě oproti prvnímu dílu je ovládání v Reignited Trilogy mnohem přesnější. Během série se ale ovládání hodně zlepšilo a ve třetím dílu mi připadá původní verze o něco responzivnější a ovladatelnější. Hlavě v létacích a skateboardových pasážích, kde je Reignited ovládání velmi nepřesné a hodně kontrastuje s mnohem pevnějším ovládáním PS1 verze. I když Reignited odpouští více chyb, tak je hlavně skateboarding je na PS1 jednodušší. Sice musíte být přesnější, ale ono samo ovládání dovoluje být mnohem přesnější. Ale je to ovládání a to může být velice subjektivní a vám třeba nemusí přehnaná plynulost vadit tolik jako mě.

Bohužel ruku v ruce s méně responzivním ovládáním jde i 30 fps. Nechci tvrdit, že každá hra musí běžet v glorious 60fps, ale reignited trilogy občas vyžaduje orientaci při vyšších rychlostech a nezřídka mi přišel nižší framerate omezující. Hlavně když občas není úplně stabilní a k tomu se hře snaží plynulost pohybu přidat naprosto brutální nevypnutelný motion-blur.

Jedná se o skutečně moderní remake?

Reignited Trilogy prostě dodržuje opravdu velkou věrnost originálu

Z hlediska modernizace v remaku bych taky čekal více pohodlnostních úprav. Reignited Trilogy prostě dodržuje opravdu velkou věrnost originálu, ale bohužel i ve věcech, které jsou v současném herním designu překonané. Některé questy byly i v původních hrách velmi otravné a jejich změnu by ocenila určitě i většina veteránů a možnosti jako jednoduchý restartovat výzvy nebo závodu, v dnešní době opravdu chybí. Protože glitchů pár potkáte a nějaké ty gemabreaking bugy vás také občas donutí level i restartovat. A absence možnosti titulků v cutscénách je též něco, co mi přijde dost nešikovné. Pěkných pár výtek by se tu tedy rozhodně našlo. Většina může být hodně subjektivních a tak nebudou vadit úplně každému, po technické a uživatelské stránce ale Reignited trilogy prostě nepůsobí tak uhlazeně jak bych čekal od skutečně moderního remaku. Na druhou stranu tohle vydání prohlubuje a dokresluje svět Spyra do mnohem živějšího ale přitom stále věrného celku a za to si 8/10 zaslouží.