Podivní pidilidé různých barev a typů se vrací již ve čtvrtém díle známé série Pikmin. Na první pohled by leckdo tento počin odsoudil jako prostoduchou skákačku, ale byl by hodně těžce na omylu. Série Pikmin nám totiž již od dob konzole Nintendo GameCube přináší na obrazovky real-time strategii se zajímavými hádankami a zarytými prvky Metroidvanie

Pikmin 3 vyšla před deseti lety, a tak už bylo na čase dát dohromady nové nápady i starou klasiku. Hned od začátku se Pikmin 4 snaží dělat věci trochu jinak. Poprvé v historii série nehrajete za kapitána Olimara nebo jiného člena jeho slavné posádky. Olimar je totiž i s ostatními uvězněn na neznámé planetě, na které se dostal do pořádných problémů. Stihnul ale vyslat SOS signál do vesmíru. Tady do záběru přicházíte právě vy! A to doslova. Musíte si totiž vytvořit a pojmenovat svého vlastního astronauta. Samotná tvorba je hodně podobná tradičním postavičkám Mii. Hned po dokončení vaší postavy se tedy vydáváte směrem k neznámé planetě se záměrem zjistit, co se stalo celé posádce.

Jádro série ale zůstává stejné. Ocitáte se na planetě, kde je vše vůči vám neskutečně obrovské, a vy se můžete rovnat tak akorát s mravenci a dalším drobným hmyzem. Tento svět je zároveň až podezřele moc podobný tomu našemu. Narazíte tedy i na různé pohozené předměty v přírodě jako baterie, čepice nebo starý Gameboy. Kromě nespočtu nebezpečných kreatur tu žijí i pidilidé zvaní Pikminové. To už jsem někde slyšel. Ti s vámi sice nemluví, ale více než rádi vám pomohou se zdoláním překážek. Pomocí vaší svolávací píšťalky si můžete seskupit desítky Pikminů, a poté jim nařízovat, ať něco seberou, na někoho zaútočí nebo něco shodí. Každý díl v sérii přinesl nové typy Pikminů a ani čtyřka není výjimkou. Mimo klasické červené a elektrizující žluté tu máme dalších šest typů, díky kterým se možnosti hádanek ve hře neskutečně otevírají. Ledoví Pikminové vám například dokáží zmrazit vodu, abyste po ní mohli chodit. Růst Pikminů o pár nových typů už je takřka očekávanou každodílnou klasikou, a jsem rád že čtyřka nezaostává.

Hra se odehrává v rámci dní, ve kterých máte vždy pevně daný čas do večera. Po dobu dne můžete jít, kam chcete, a řešit jakékoliv hádanky. Mapa je rozdělená na regiony a nechá vás kdykoliv jít do jakékoliv předešlé lokace, což perfektně spolupracuje s „metroidvania“ momenty, kdy se můžete konečně vrátit na staré místo, protože máte něco nového. Jakmile ale nadejde večer, je to něco absolutně jiného. O večeru se totiž nemluví. Pikminové se ho odjakživa bojí a nikdy jsme ho předtím v sérii neviděli. V noci se totiž objevují mnohem nebezpečnější monstra, o kterých mají Pikminové naštěstí jen noční můry. Tedy až doteď. Pikmin 4 vám poprvé v historii série umožňuje účastnit se ponocování a bojování. Nemůžete sice prozkoumávat svět stejně jako ve dne, ale je to příjemná změna původního designu. V noci máte totiž za úkol bránit vaši základnu ve stylu tower defense proti vlnám příšer, což je příjemné zpestření mezi dny plných hádanek.

Celkově je Pikmin 4 v zajímavé superpozici co se týče nových mechanik i respektování starých zvyků. A tento balanc zvládá naprosto skvěle. Ať se jedná o jakýkoliv aspekt starších dílů, ve čtyřce je o něco lepší. I pohyb je mnohem svižnější. Obzvláště ve třetím díle se lokace prázdně táhly zbytečně dlouho a půlku dne jste mohli ztratit jen chůzí k neobjevenému místu. V tu chvíli už jste museli utíkat zpět, abyste to do krytu stihli před večerem. Ve čtyřce ale tentokrát máte k dispozici i parťáka, na kterém se můžete svézt. Roztomilý pes Oatchi. S ním můžete běžet, skákat i útočit, a celá hra je s ním mnohem příjemnější. Jsou i chvíle, kdy se musíte rozdělit a ovládat jen Oatchiho kvůli hádankám.

Co se týče dalších příjemných dodatků, za poklady, které najdete ve světě, si můžete pořizovat vylepšení pro vás i vaše Pikminy. Třeba ochranu proti elektřině, ohni i ledu nebo čelovku na hlavu, ať vidíte dále ve tmě. Mimo to si můžete i různě vycvičit Oatchiho. Ať už jeho sílu, výdrž nebo schopnost nést těžší věci. Toto zpestření jsem vřele uvítal. Je zkrátka super vyslat Oatchiho, aby pomohl něco nést, a najednou to klidně o síle třiceti Pikminů nese sám.

Největší změnu, která je naštěstí k lepšímu, jsem ještě ale nezmínil. Každý den máte jen daný počet minut, než se setmí. Do té doby musíte být zpět na základně, jinak přijdete o Pikminy. Tento díl ale přináší dungeony! Po světě můžete najít různé trubky vedoucí do podzemí, ve kterém čas zkrátka neutíká. Máte tedy nekonečně mnoho času na rozmýšlení o hádankách a sesbírání všeho na 100 procent. To je definitivně něco, co mi v předešlých dílech chybělo, a stresoval jsem se nad hádankou, protože mi za zády tikal časovač. Tyto dungeony zároveň skrývají mnoho pokladů i členů posádky, takže je definitivně budete navštěvovat často. Každá jeskyně má navíc různý počet pater a často končí zajímavým bossfightem.

Hra běží plynule a grafické zpracování se rozhodně posunulo od třetího dílu, který původně vyšel pro Wii U. Vyobrazení přírody se vážně povedlo a textury jsou rozhodně ostřejší. Co se týče hudby i celkového ambientu, také nemám co vytknout. Vrací se i pár melodií z minulých dílů v trochu remixovaném kabátu.

Místy může být Pikmin 4 až moc jednoduchý, obvzláště když k tomu ještě přidáme novou možnost vrátit čas o libovolnou dobu, dlouho před jakoukoliv chybou. End-game obsah to ale nahrazuje více než dost. Takto vývojáři zajistili, že si čtvrtý díl užije každá věková skupina a komu to nestačí, ten se brzy prokouše do pořádných úrovní.

Jediná věc, která mi ve čtyřce lehce chyběla a přitom ve trojce byla, je gaučový co-op, kdy jste mohli hrát za dva členy posádky a objevovat svět spolu. Tentokrát se jedná o oholenou variantu, při které je druhý hráč pouhý kurzor na obrazovce a může házet kamínky na nepřátele. Hratelnosti to moc nepřidalo, a spíše bych řekl, že je to jako byste dali svému mladšímu sourozenci do rukou nezapojený ovladač.

Mimo tento detail je ale Pikmin 4 pečlivě propracovanou a zabavnou hrou na minimálně 15 hodin. Pokud vás baví logické hry lehce říznuté strategizováním, je Pikmin 4 přímo pro vás.