Mezi indie hrami se dají občas najít opravdové klenoty. Nebojí se totiž často experimentovat, a tak v nich můžeme nalézt spoustu kreativních a unikátních mechanik. Někdy jsou dokonce schopny vyprávět silné a nevídané příběhy lépe než velké AAA tituly. Takto tomu bylo například ve What Remains of Edith Finch, jež dodnes považuji za jednu z nejlepších příběhových her. Novinka Lost Words: Beyond the Page jde podobnou cestou, avšak se snaží přidat trochu více interaktivity a zajímavých herních mechanik. Celá hra ovšem působí jaksi nedokončeně a je opravdu škoda, že si na ni tvůrci nevzali více času.

DVA PŘÍBĚHY, JEDNA HRA

Celá hra se točí okolo mladé dívky, jež píše dva příběhy. Tím prvním je její deník, kam si zapisuje, co se děje kolem ní v reálném životě. Zde s ní budete prožívat její dobré i špatné dny a myšlenky. Ve svém volném čase se pak hlavní protagonistka pokouší také o psaní fantasy knihy, kde naopak nejste pouze po boku příběhu, ale jste přímo jejím obsahem. Posouváte tak vyprávění dopředu a děláte různá rozhodnutí, i když nutno říci, že na hru vliv prakticky nemají.

Tyto dva příběhy se často prolínají a strasti či radosti v reálném životě mají efekt i ve fantasy knize. Lost Words: Beyond the Page vypráví poněkud smutný příběh, kde se hlavní postava vyrovnává s těžkými životními problémy. Více děj hry raději rozebírat nebudu, protože právě on je ten důvod, proč si titul zahrát. Co se týče herních mechanik... O tom si ještě musíme popovídat.

SKVĚLÉ NÁPADY V PODPRŮMĚRNÉM PROVEDENÍ

Zprvu je potřeba říci, že hra má opravdu jedinečné nápady. Skákání po slovech, jejich skládání a využívání místo kouzel, mě často překvapovalo. Až jsem se opravdu divil, co vývojáři vymysleli. Problém však nastal příbližně po dvou hodinách, kdy nápady asi tvůrcům došly a mechaniky se začaly točit kolem toho samého stále dokola. Tomuto nepomáhá ani fakt, že hádanky jsou silně lineární a žádné kreativní řešení tak hledat nemůžete, i kdybyste chtěli. Odpovědi na problémy jsou prezentovány jasně a bohužel se nad nimi nebudete muset ani zamýšlet. To je opravdu škoda, protože potenciál zde je, ale vývojáři se rozhodli soustředit především na příběh, přičemž hádanky jsou spíše nápadem navíc, který už ale dále nikdo nedomyslel.

VŠE PŮSOBÍ TAK TROCHU NEDOKONČENĚ

Další výtku musím mít k nedotažené grafice, respektive animacím. Hra rozhodně exceluje ve 2D deníkových vyprávěcích částech, to se jí musí nechat. Stylizace vodními barvami je krásná a kreativně využívaná. Problém je ve fantasy příběhu, kdy se grafika promění v trochu podprůměrné 3D. Což by ani tolik nevadilo, kdyby si alespoň tvůrci dali záležet s animacemi. Hlavní postava působí nedodělaně, ztuhle a její pohyby na sebe často pořádně nenavazují. Fyzika skoku je navíc tak špatná a plovoucí, že byla snad vytvořena podle pětiminutového YouTube tutoriálu. Toto jednoduše tvůrcům nemohu prominout a nechápu, jaktože si nedali více záležet na hlavní postavě, kterou ovládáte a na kterou se díváte prakticky celou hru.

V poslední hodině z přibližně pětihodinového příběhu začne být hra také poněkud natahovaná. Dialogy jsou zbytečně dlouhé a kazí tempo hry, přičemž finální souboj s bossem se dá snad popsat jen jako jedno velké zklamání.

JAK JE NA TOM TEDY HRA JAKO CELEK?

Příběh hry však i přes tyto chyby zůstává zajímavý a poutavý celou dobu. Emocionální pouť mladé dívky doplněna hromadou kreativního vyprávění, solidním dabingem a úžasnou hudbou si vás prostě udrží a jde vidět, že vývojáři se na tuto část opravdu zaměřili. Po cestě navíc narazíte na hned několik různorodých lokací, které hru zachraňují od jinak lehké repetitivnosti.

Nápadů je zde přehršel, akorát nejsou dostatečně rozvinuty a prozkoumány. Jak jsem zmiňoval, potenciálu je spousta. Slova by se například dala kombinovat, čímž by vznikaly komplexnější hádanky, nad kterými by se hráč musel trochu zamyslet. Šlo by také do prostředí přidat více interaktivních objektů, jež by neustálé běhání trochu osvěžily. A na začátku hry jdou některé náznaky komplexnějších problémů či interaktivního prostředí vidět. V průběhu se nicméně vytratí jako kdyby vývojářům došel čas a museli nápady škrtat. Je to opravdu škoda, protože ze začátku bych titul hodnotil klidně osmi body. V průběhu se však kouzlo kreativního vyprávění a zajímavých, avšak prostých mechanik vytratí a ve finále tak nemohu Lost Words: Beyond the Page udělit více než 6 bodů z 10.