Jestli jste fanouškem chytrých hádanek a skvělých příběhů tak se vám nejspíše opravdu stýská po Portalu. Než ale Portal 3 vyjde... tedy, spíše jestli vyjde... by mohla být dost zajímavou alternativou indie hra Lightmatter, která se všemi svými aspekty právě Portalu přiblížila. Sice bez portálů ale i tak je to dost blízko.

Lightmatter je logická hra z pohledu první osoby, což se na trhu často nevidí a podobně jako zmíněný Portal klade důraz na příběh. Proberete se uprostřed rozpadajícího se centra, které ještě před chvílí demonstrovalo nový vynález. Vypadá to ale, že se ukázka úplně nepodařila. Všichni novináři, vědci a inženýři se naštěstí dostali ven, ale vy jste z nějakého důvodu uvízli vevnitř. Během celé hry se vás tak bude člověk stojící za celým projektem snažit vyvést na povrch, aby jeho vynález alespoň nikoho nezabil.

Zní to velmi jednoduše, ale protože jste do hry vhozeni bez jakékoliv podrobnější informace o tom, kde se nacházíte nebo kdo jste, je tu opravdu hromada věcí, které se vám budou postupně odkrývat. A musím říci, že se mi stále nepodařilo přijít na to, za koho jsem vlastně hrál. Takže příběh je určitě tajemný dost a udržel mě u hry, i když jsem se na nějaké hádance zasekl.

Hádanky jsou zde vytvářeny pomocí světel. Stíny jsou totiž z nějakého důvodu (který vám zde nebudu prozrazovat) nebezpečné a tak se jich nesmíte ani dotknout. Budete si tak muset vytvářet cesty přenášením lamp. Do toho se vám začnou motat pohyblivé plošiny, odklápěcí stěny a hned vznikne hromada zajímavých rébusů. Těchto pár mechanik by vás ale začalo během přibližně 4 hodin, které hra má, určitě nudit a tak postupně narazíte na další. Jako třeba spínače, které se zapnou, pokud na ně svítí světlo, nové experimentální lampy, které jsou spojeny proudem světla a tak dále. I tak ale musím říct, že mě zde nástrojů pro řešení hádanek přišlo málo, a i když mají velkou hloubku tak po nějaké době stejně omrzí.

Co ale naštěstí neomrzí je prostředí hry. To se střídá poměrně často. Jednou jste v dolech, pak v klidné botanické zahradě, potom v experimentální laboratoři a pak zas v industriální oblasti plné hlučných strojů. Zakladatel projektu, který vás hrou provází, navíc vše okolo popisuje a vysvětluje vám příběhy za jednotlivými místnostmi a věcmi. Pokud se na nějakých hádankách zaseknete, bude na vás mít třeba i poznámky anebo vám poví nějaký zajímavý příběh.

Když jsem se tak zasekl, což se mi tedy stalo jenom jednou, protože hra zvyšuje křivku obtížnosti opravdu krásně, tak mi to vlastně ani nevadilo. Dozvěděl jsem se nějaké další zajímavé věci z prostředí okolo mě a poslouchal jsem člověka za mikrofonem, jak se snaží přijít na to, kdo vlastně jsem a jak jsem se tam dostal. Občas dokonce třeba nenápadně odkáže na jiné hry, jako kdyby se udávali ve stejném světě. Narazíte tak v průběhu na různé easter eggy a odkazy, které mě osobně opravdu průchod hrou zpříjemnili.

Vše je navíc stylizováno do krásné a zajímavé grafiky, která vytváří skvělou atmosféru a zároveň přesně zobrazuje veškeré světla, takže hádanky nepůsobí zmateně a přesně víte, kudy můžete projít a kudy ne. Kvalita dabingu a zvukových efektů je taky skvělá. Nahrávky rozeseté napříč příběhem působí autenticky a odkryjí vám příběh zase z jiné strany, přičemž ale podporují záhadnou atmosféru.

Lightmatter je tak skvělou hrou s poutavým příběhem, skvělým vizuálem, dabingem, světem a kreativními hádankami. Jediným nedostatkem je tak paradoxně hlavní zaměření hry. Hádanky se po čase mohou stát monotónními a genialitě již několikrát zmíněného Portalu se bohužel nevyrovnají. Na druhou stranu to rozhodně neznamená, že by byly nudné nebo jednoduché. Lightmatter vás naopak postupně učí, jak lépe pracovat s jeho mechanikami a tak jsou výzvy před vámi stále těžší a těžší ale nezaseknete se na nich. Jen vás během těch 4 hodin mohou trochu omrzet. Naštěstí ale hádanky a záhadný příběh pěkně zapadají do sebe a navzájem doplňují svoje nedostatky. Osobně bych opravdu rád Lightmatteru udělil 9 bodů, ale ze zmíněných důvodů bohužel s čistým svědomím nemůžu hru ohodnotit více jak 8 body z 10. Pokud jste ale fanouškem logických her a zajímavého příběhu, Lightmatter je rozhodně hoden vašeho času.