Jaké to asi je, přistát na člověkem dosud neprobádané planetě, kde není ani jisté, zda tam bude možné přežít alespoň pět minut? To nám ukáže hra od kanadského studia Typhoon, v jehož čele stojí bývalý vedoucí vývoje her jako Assassin's Creed 3 nebo Far Cry 4.

Na neznámé planetě

Jako jeden z mnoha zaměstnanců čtvrté nejlepší mezihvězdné průzkumné společnosti Kindred Aerospace se vydáme do dalekých končin vesmíru probádat planetu AR-Y 26 a rozhodnout, zda je vhodná pro lidský život. Bez zbytečných cut-scén se po tvrdém přistání vydáme na průzkum planety. A kromě toho, že je naše loď poněkud v bídném stavu, nás naše jediná společnice, umělá inteligence EVO, informuje, že na palivo pro cestu zpátky na Zemi jaksi nevystačil finanční rozpočet, tudíž máme o jeden důvod navíc prozkoumat tuto krásnou, leč nebezpečnou planetu a ideálně najít nějaký vhodný zdroj paliva. Jak by řekla naše optimistická společnice EVO, když se vám nepodaří získat palivo na cestu domů, no… už doma jste.

Už v prvních minutách si můžete všimnout, že Journey to the Savage Planet není obyčejná sci-fi hra. Inspiraci si vývojáři vzali z různých sedmdesátkových vesmírných filmů, ale ještě je krapet přikořenili špetkou originálního humoru. A ať už hlášky vaší umělé kolegyně, videa, která máte možnost si přehrát na lodi, nebo chování většiny zvířat, vás v některých momentech opravdu pobaví. Herní prostředí je rozsáhlé, barevné a jak procházíte prostředím, fauna a flora se neustále mění a jelikož právě průzkum různých živočichů a rostlin je váš hlavní úkol, skener bude váš nejlepší kámoš. Postupně zjistíte, že většina rostlin, vyskytujících se na planetě, může být k užitku. Například když se potřebujete vyléčit, nebo okusit účinky halucinogenky a poslat se do těch nejvzdálenějších sfér ve vesmíru. Různá semínka také přijdou vhod, ať už při zdolávání překážek, souboji s různými tvory nebo otevíráním nových cest.

Jak se brzy ukáže, planeta AR-Y 26 není úplně obyčejná planeta. Na rozdíl od většiny ostatních totiž vykazuje známky inteligentního života, což můžete nejspíš sami posoudit, podle té obrovské věže, tyčící se přímo před vámi, kterou by nejspíš kdejaký neandrtálec postavit nedovedl. Váš hlavní úkol je tedy prostý, tu záhadnou věž prozkoumat. Na povrch ale vykračujete takřka s prázdnýma rukama. Jediné, co máte dostupné, je váš skener a vaše jediné jídlo na planetě „Groób“, které údajně chutná přesně tak, jak zní. To budete používat hlavně jako krmení pro ty malé, kulaté kakodémonky, které vám za to vyprodukují nějaký ten karbon, jenž se ještě spolu s ostatními materiály dá pomocí 3D tiskárny přetvořit - pro začátek například na laserovou zbraň. Ta je bohužel, když pominu možnost fackovat a kopat, vaše jediná útočná zbraň.

Až na samotný vrchol

Všechny nasbírané materiály budete moct investovat do různých vylepšení, ať už pro jetpack, skener či třeba vystřelovací hák, což jsou všechno nezbytné věci pro možnost dalšího prozkoumávání a posouvání se k vrcholku té tajemné věže. A v případě, že by vás snad cestou k vrcholu sežrala nějaká obluda, nemusíte si lámat hlavu. Po smrti se totiž aktivuje váš klon v replikační komoře umístěné na vaší lodi a vy můžete vesele pokračovat dál. Jen je možná ideální najít a prošacovat vaše bývalé, mrtvé tělo, jelikož všechny materiály zůstanou pochopitelně v něm.

Cestou k vrcholu narazíte na mnoho vedlejších úkolů, výzev, tajemství a těch nejrůznějších, většinou velmi zvláštních zvířat. Spousta z nich bývá mírumilovná, jako například ten roztomilý fotbalový míček nebo ta uječená, tříhlavá kachna, která před vámi z nepochopitelného důvodu neustále utíká a vám tak znemožňuje ji oskenovat a přidat do své sbírky. Mrtvou ji bohužel skenovat nejde, věřte mi, zkoušel jsem to. V pozdější části hry se ale začnou objevovat i agresivnější příšerky. Ano, i bossfighty nás tu čekají. Ty spočívají v tom, abyste stříleli na jedno konkrétní místo bosse, které představuje jeho jedinou slabinu. Bohužel také slabinu celé hry. Vaše zbraň je totiž pomalá, a ještě pomaleji se přebíjí, tudíž s nějakou mrštnější obludou se může souboj dost protáhnout a vás to postupně začne nudit, a nakonec pěkně štvát. Zejména když do toho neustále štěká a kňučí vaše postava. Dám vám radu, až si budete na začátku hry vybírat postavu, neberte si toho psa.

Journey to the Savage Planet je nádherná explorativní adventura, která navíc umožňuje i kooperační režim pro dva hráče. Pestrý, detailně vymodelovaný svět plný života a barev vás dočista okouzlí a její herní mechanismy zabaví na několik hodin. Před samotným soubojovým systémem tu má navrch spíše objevování nových lokací, hledání skrytých předmětů nebo katalogizování zdejší fauny a flóry. A to všechno je doprovázeno pořádnou špetkou humoru.