Nasaďte si brýle a staňte se mytickou bytostí, která vás slepě poslouchá. Golem přináší „tříáčkový“ zážitek i na PlayStation VR v doprovodu s poutavým příběhem, líbivou grafikou a energetickým soubojovým systémem. Hra je tak moc dobrá, až se vám z toho zamotá hlava.

Virtuální realita si našla své pevné místo v zábavním průmyslu a teď se jen zdokonaluje, aby mohla přilákat více zákazníků. Jedním takovým titulem, který měl být revoluční, je Golem. Ten byl oznámen před čtyřmi lety jakožto exkluzivní titul pro PlayStation VR. Titul nedávno vyšel a krom pohádkového příběhu přináší i skvělý soubojový systém a silné bolesti hlavy.

Hned po nasazení brýlí se ocitnete v jedné z nejkrásnějších PlayStation VR her vůbec. Modely postav vypadají opravdu věrně a krajina je půvabná. Zážitek kazí jen nízký anti-alliasing. Zbytek je detailní, dokonce i zbraně, na kterých se třesou doplňky, nebo vaši nepřátelé, kteří se po poražení rozsypou na několik součástek.

Podobná pozornost byla věnována i příběhu. Žijete ve světě, kde nejvíc vydělávají relikvie roztroušené všude po světě. Jeden chrám je ovšem za magickou bariérou, kterou nelze projít. Vaše sestra vám představí schopnost takzvaných Dreamerů, kteří pomocí Dream Stonu mohou přenést své vědomí do neživých figurín, ať už jde o panenky, nebo golemy. Vaše sestra se bohužel ztratí a vy přijdete o nohy. Jste tak upoutáni na lůžko a pomocí Dream Stonu prozkoumáváte své okolí. Příběh je vyprávěn přes magické krystaly, které nacházíte po svých cestách. Postupně zjistíte, že nic není jen náhoda a velkou roli hraje osud a rodinný rodokmen.

Většinu času budete prozkoumávat starý chrám, ať už z pohledu panenky, což někdy může být opravdu strašidelné, obzvlášť, když vás zasypou odporní brouci, nebo z pohledu mocného golema. Cesta je někdy chaotická, takže kolikrát nevíte kudy jít.

Stejně chaotické jsou i checkpointy, kdy musíte jít například 5 až 10 minut zpátky na místo, kde jste zemřeli. Bohužel někdy prostě musíte umřít, protože cesty si odemykáte pomocí masek, které sbíráte po cestě. Jenže hra nemá inventář, takže pro nasazení nové masky musíte rozložit svého golema a sestavit nového. Naštěstí si odemykáte nejrůznější zkratky, díky kterým aspoň obejdete většinu nepřátel.

Ve hře se nachází dva hlavní druhy nepřátel. Slabší, kteří po vás hází kopí, jenž můžete stylově rozseknout ve vzduchu, a následně další golemové s nejrůznějšími vylepšujícími drahokamy a několika druhy zbraní. Po jejich poražení můžete zbraně uložit do své dílny, jen pomocí Dream Stonu, takže po smrti si můžete vzít silnější vybavení.

Souboj je poměrně jednoduchý. Nepřítel útočí z několika stran. Útok musíte několikrát správně vykrýt a pak máte zlomek času zaútočit na zvýrazněnou část těla. Útoky se postupně zrychlují, takže obzvláště v pozdějších částech hry se budete při krytí cítit jako opravdický borec. Občas se ovšem stane, že hra špatně detekuje vaši ruku, takže neodrazíte útok, i když jste tam měli ruku.

Jediným neduhem tak jsou technický chyby, ať už špatná detekce ruky, nebo že se vaše postava sekne v textuře, či silný motion sickness. Pohyb ovládáte buď nakláněním nebo levou páčkou ovladače. Druhá možnost je o něco příjemnější, obzvláště v soubojích, ale tak jako tak se vám při otáčení silně zamotá hlava. Při chůzi vidíte po okrajích zbytky pokoje, což vůbec nepomáhá. To si sice můžete vypnout, ale pohyb je přesto špatně udělán, takže i obyčejná chůze doleva vyvolá silné bolesti hlavy a nevolnost. Tak silné, jaké jsem nikdy u VR titulu nezažil.