Vesmír je podivuhodné místo, alespoň to pravil jeden z největších řečníků naší doby, kde funguje vše možné i nemožné. Totéž jsem očekávala od nově vydaného vesmírného thrilleru s názvem Fort Solis, který se tvářil jako skvělý titul s velkou záhadou v dějové linii. Ale pak mi spadl. A pak ještě jednou. A pak znova. Dohromady sedmkrát, než se vůbec mohla začít hrát. Ano, mohla bych vám celou recenzi podat v trochu lepším světle, ale můžu vám garantovat, že ze začátku budete velmi zvědaví a budete se těšit na to, co všechno tahle hra nabídne. Pokud se dostanete přes úvodní lokaci. Zvědavost vás ovšem brzy přejde. V momentě, kdy zjistíte, že hra nenabízí skoro nic kromě skvělého dabingu a grafiky. Ale o tom vám povím až po naší úžasné infografice.

PADÁ FORT SOLIS, NĚCO SI PŘEJ

Fort Solis je walking simulátor z pohledu třetí osoby. Děj je rozdělený do čtyř kapitol a vše se odehrává v roce 2080 na Marsu. Znáte to. Jen tak si relaxujete s kolegyní při práci na komunikačním zařízení v základně a probíráte spolu témata, která nikoho nezajímají kromě vás dvou. Blížící se písečná bouře napovídá, že byste sebou měli sakra hodit, než vás odnese i s botami. V tu ránu dostáváte nouzové hlášení ze základny Fort Solis a máte po zábavě. Nezbývá nic jiného než zjistit, proč jste takovou zprávu vůbec dostali, a můžete vyrazit na výlet. Zprvu dorazíte do vesmírné stanice, která vypadá naprosto prázdně. Zápletka se později začne lehce rozvíjet, dozvíte se o podivném biologickém experimentu, neshodách s posádkou a dokonce později i někoho střetnete. Samotné vyprávění ovšem žádné zajímavé zvraty, nečekané momenty a brilantní zápletky nenabízí.

Celá hra je postavená na hledání informací, ať už ve formě zpráv, videí a hlasových záznamů a také procházením počítačů zmizelých lidí. S vícero informacemi pohromadě si tak snadno začnete skládat obrázek o celé situaci dohromady. Součástí vybavení je i mapa, kterou si v přístroji můžete otevřít. Ta je ale velmi nepřehledná a často stejně nebudete vědět kde jste a kam vaše postava směřuje. Místnosti jako kanceláře nebo boxy pro posádku jsou si velmi podobné a neustále se budete ztrácet. A to i přesto, že jsou tu některé rozdílné lokace jako skleník, ošetřovna nebo venkovní prostor okolo základny, které do průchodu hrou vnesou čerstvý vítr.

Přestože je tenhle titul walking simulatorem, vývojáři to pojali možná až moc doslovně. Chodíte. Neustále. Což by bylo v pořádku, kdyby jenom ta chůze nebyla tak pomalá. Působí to dojmem úmyslného natahování herního času, který i tak má jen 3,5 hodiny. Vaše postava se ovládá špatně, hrozně se táhne a vy zažijete pocit, jako byste byli opilí a táhli se celou cestu z baru domů. To není ale hlavní problém. Tím je ta nuda, která vás brzy přepadne a budete se snažit najít jakýkoliv zdroj zábavy nebo něčeho, co by dodalo téhle hře trochu více akce. Třeba pohrát si s rubikovou kostkou. Nebo přemýšlet nad tím, proč mají zaměstnanci na Marsu možnost si pořídit merchandise. Tuhle nudu se vývojáři snažili vyřešit quick time eventy, abyste u hry neusnuli. A samozřejmě nejen, že ne vždy fungují, ale jsou také zcela zbytečné.

Můžete se snažit najít cokoliv, co hru trochu více okoření a zkoušet nalézt tajné lokace či prozkoumávat každou píď mapy, ale nenajdete vůbec nic zajímavého. Mohu zmínit plakáty, které se dají najít na mnoha místech, ale nemají žádný speciální efekt kromě krátkých dialogů s parťačkou na vysílačce. Také narazíte na jednu pseudohádanku, kde musíte resetovat systém ve správném pořadí, ale více zábavy nečekejte. A okořenění hry v podobě soubojů taktéž nečekejte, v podstatě je Fort Solis jen o procházení prázdné stanice a hledání dokumentů.

Celé to ovšem kompenzuje skvělá grafika a dynamické osvětlení, které vývojáři vytvořili za použití nejnovější verze Unreal Enginu. Rozhodně vás zaujmou detaily ať už postav nebo prostředí, na kterých si dali autoři záležet. Hlavní funkcí grafiky je nástroj Nanite, který umožní integrovat kvalitní 3D modely bez ztráty jakýchkoliv detailů, což hře dodává na realističnosti. Osvětlení zase pracuje v reálném čase, hlavně když zkoumáte tmavší oblasti.

Vše ale kazí nestabilnost celého titulu a budou vám padat nejen snímky, ale i celá hra, jak již jsem zmiňovala na začátku.

Pachuť po padajících snímcích vám ale napraví dabing, který je více než skvělý. Hlavní postavu inženýra Jacka Learyho dabuje Roger Clark, kterého určitě poznáte jako Arthura z Red Dead Redemption 2. Jeho ironickou spolupracovnici na vysílačce Jessicu Appleton zase nadabovala Julia Brown. Nesmíme zapomenout také na dabéra Troye Bakera, který zde namluvil postavu lékaře Wyatta Taylora. Tihle tři alespoň vnášejí trochu světla do ošemetné samoty na planetě Mars.

Fort Solis má těžce nevyužitý potenciál a je sice skvělé, že vývojáři dali více energie do grafiky a dabingu, jen si mohli utrhnout více času pro lepší příběh či interakci s předměty. Může se tvářit jako menší hororovka a bude vás nutit hrát dál jen proto, abyste zjistili, že ani ten příběh nemá moc co nabídnout a ani vám nedá důvod si jej někdy zapnout znovu.