Videoherní světy se většinou řídí jasně definovanými pravidly. Za léta hraní jsme si na ně zvykli, a tak je považujeme za samozřejmost. Většinou hrajeme za hlavní postavu, s kterou můžeme volně pohybovat. Snažíme se vyhýbat lávě, abychom se o ni nespálili. A tak nějak očekáváme, že při kolizi se zdí se o ni zastavíme - i když ne v každé hře se to vždy povede. Baba Is You vás ale přinutí tato pravidla porušovat a možná tak změnit vaše vnímání her.

Baba je originální

Na první pohled se tváří Baba Is You jako další logická hra po vzoru Sokoban. Máte postavu, se kterou se můžete pohybovat v krocích po 2D mřížce a posouvat objekty. Zde ale Baba Is You ani zdaleka nekončí. Ve hře budete pravidelně narážet na bloky s názvy objektů, se slovesy a vlastnostmi. Z nich můžete skládat věty a pravidla, která okamžitě začnou či přestanou platit. Řekněme, že chcete projít zdí. V tom vám brání to, že je v úrovni poskládaná věta „WALL IS STOP“. Stačí však tuto větu rozbořit posunutím některého bloku z řady a najednou vás zdi už nebudou brzdit. Chtěli byste raději mít možnost kusy zdi odtlačit? Stačí z textových bloků poskládat větu „WALL IS PUSH“ a jako zázrakem dokážete zdi posouvat. V této mechanice spočívá hlavní kouzlo hry a potkávat se s ním budete ve všech úrovních, kterých je okolo dvou set.

Na začátku máte přístupných pouze pár tutoriálových úrovní, po dokončení části z nich vás však hra vpustí prozkoumávat herní overworld plný různých kapitol. Každá kapitola se zaměřuje na představení dalších mechanik, nejčastěji v podobě nových bloků se slovy. První úrovně kapitol bývají lehčí, ale netrvá dlouho a hra vás začne stavět před složitější hádanky, u kterých se pořádně zapotíte. Titul se s vámi moc nemazlí a nechá vás učit se chování mechanik rovnou hraním. Naštěstí máte vždy na výběr z více úrovní, takže pokud vás nějaká začne štvát, můžete zkusit svůj mozek potrápit jinde.

Baba není primitivní

Vysoká obtížnost může být pro řadu hráčů největší překážkou. Díky možnosti přeskládávat pravidla hry můžete někdy docílit opravdu šílených výsledků. Najít správnou sadu pravidel v úrovni vám tak často dá neskutečně zabrat. Ve hře momentálně neexistuje žádný systém nápověd, ačkoli vývojář hry Arvi Teikari prohlásil, že by jej rád zkusil do budoucna přidat. Na druhou stranu, ty nejsilnější okamžiky při hraní Baba Is You přichází ve chvíli porozumění či objevování. Každá úroveň stojí na unikátním nápadu. Budete tak potkávat občas až nelogicky znějící vztahy - můžete měnit hráče na kameny, otevírat zdi, nebo zabíjením postav generovat objekty. Jenže všechny tyto situace perfektně následují logiku hry a největší překážkou tak budou vaše předsudky ohledně jejího chování. V zásadě platí, že na řešení je těžké přijít, ale jeho provedení je lehké a otázkou pár okamžiků. Díky krokovacímu systému se můžete vždy o pár kroků vrátit, či celou úroveň restartovat.

Baba má styl | Styl je jednoduchý

Vizuální stránka hry je velmi jednoduchá. Dle mého názoru to k ní sedí, jelikož se místo detailů můžete soustředit na samotné řešení hádanek. I tak se mi ale často stávalo, že po zapnutí úrovně jsem potřeboval dlouhou chvíli na to, abych si v klidu nastudoval pravidla a prohlédl si situaci. Tomu může částečně pomoct herní menu, ve kterém najdete stručný přehled všech aktuálně platících pravidel. Příjemným překvapením je česká lokalizace, i když ve hře moc textu nenajdete a názvy herních objektů zůstávají v angličtině. Názor na herní soundtrack je věcí vkusu - je jednoduchý a pohodový a jeho poslouchání jsem si užíval. Někoho ale možná rychle omrzí. Brzo se snad také dočkáme oficiálního vydání editoru úrovní. Ten už sice ve hře ukrytý je, jedná se ale zatím o vývojářskou verzi. Možnost sestavit si vlastní úrovně určitě přidá hře ještě delší životnost, můžete naprogramovat opravdu neomezené množství věcí.

Baba Is You je unikátní logickou hrou, která pořádně potrápí vaše mozkové závity. Rozhodně se nejedná o hru pro každého. Pokud však máte odhodlání trávit hodiny řešením náročných a originálních hádanek, Baba Is You byste rozhodně neměli minout. Nebo jak bychom pravděpodobně řekli v jazyce hry: Hra je dobrá a těžká. Fluppy je já a má mozek. Mozek je slabý a poražen.