Jsou fyzické verze her na ústupu? Meziročně se navyšuje podíl digitálních verzí, Sony i Microsoft prodávají konzole bez Blu-ray mechanik a někteří vývojáři a společnosti vydávají hry pouze digitálně. Naposledy Alan Wake 2 od Remedy, který nyní vychází také fyzicky.

Naštěstí tady s námi ještě nějakou dobu krabičky na pultech obchodů budou. Statistiky z Evropy a Spojených států amerických ukazují, že značná část hráčů nadále upřednostňuje disk před digitální verzí. Krabičky jsou populárnější v Evropě. V obou případech ale záleží na jednotlivých hrách.

V případě Evropy je zajímavý Astro Bot. O plošinovku pro PlayStation 5 byl ve fyzické podobě velký zájem. Možná v tom hraje roli vyšší cena na PlayStation Store oproti digitální verzi, stejně tak kratší dobrodružství, které je poté možné předat dál.

Jak v Evropě, tak v USA se fyzicky nejvíce prodávají hry pro Nintendo Switch. Na starém kontinentu tvoří 65 %, zatímco za oceánem 47 %. V Evropě pro PS5 se fyzicky prodá 32 % her a 22 % v USA, což je meziroční pokles o 3 %. Zajímavé je, že Switch v USA meziročně navýšil podíl krabiček o jedno procento. Až na třetím místě je Xbox Series X/S. V Evropě je to ještě pěkných 19 %, ovšem v USA pouhých 10 %. Majitelé Xboxu kupují hry mnohem více digitálně. Plus využívají předplatné Game Pass. To se ale do těchto statistik nemá počítat.

Podíl digitálních prodejů meziročně roste nejen díky hojnějšímu používání předplatného, ale také díky agresivnějším slevám a rozmanitějšímu výběru. Pro mnohé jde také o pohodlí a možnost zahrát si hned. Na druhou stranu fyzickou verzi lze prodat. To potvrzují informace, že hry pro jednoho hráče mají podíl fyzických verzí 40 %.

Analytik ‪Mat Piscatella, který se zaměřuje na USA, upozorňuje na jednu věc. I když růst digitálního podílu v poslední době zpomalil, měli bychom očekávat další růst. Zejména vzhledem ke konzolím, které se prodávají bez diskových mechanik.

V Evropě jsou do statistik zahrnuty především větší vydavatelé, jako Sony, Microsoft, Electronic Arts, Ubisoft, Warner Bros. Take-Two Interactive, Activision Blizzard, Sega, Capcom nebo Square Enix.