Magazín · Novinky · v úterý 29. 12. 2020 14:07
Za zrušení Agenta od Rockstaru mohou z části zákony v Egyptě
V roce 2007 exkluzivně pro PlayStation 3 byl oznámen Agent. Záhadný projekt od Rockstar Games budil vášně fanoušků, hodně se o něm spekulovalo a čas od času unikly na internet nějaké ty střípky. Do dnešního dne jsme ale nevěděli, proč byla špionážní akce od tvůrců Grand Theft Auto a Red Dead Redemption zrušena.
Rockstar se otázkám o zrušení titulu vyhýbal. Díky rozhovoru zveřejněném magazínem Game Informer už ale víme, že za to mohou z části zákony v Egyptě a následný strach vývojářů.
Luis Gigliotti, tehdejší vedoucí projektu ve studiu Rockstar San Diego, se o zrušeném projektu rozpovídal. Agent se měl odehrávat v hlavním městě Spojených států amerických. Washingont D.C. měl být otevřeným světem, z něhož by hráč cestoval do dalších menších lineárních úrovní v jiných koutech světa. Jedním takovým místem měla být Káhira, hlavní město Egypta.
Ze San Diega se ale Rockstar nedokázal dostat k použitelným referenčním snímkům Káhiry. Dokonce nepomohlo ani hledání satelitních snímků města. Řešení se zdálo jednoduché, vyslat do Káhiry malý tým umělců, který vše potřebné nafotí a natočí. Na jednu stránku to bylo drahé. Na druhou stranu šlo ale o úsporu času.
Umělecký tým měl v plánu strávit v Káhiře zhruba dva týdny, vše zdokumentovat a vrátit se domů a pracovat na hře. Všichni věděli o tom, že v Egyptě je zákaz fotografovat a natáčet vládní a vojenské budovy, úředníky a vozidel. Přesto byl tým odhodlán se do Káhiry vypravit a dát si pozor na zákazy. V té době ale ještě nevěděl, že jsou egyptské úřady velmi přísné a celý zákaz je dost extrémní.
První dny v Káhiře probíhaly dle představ. Umělci brzy ráno vstávali a procházeli se Káhirou, nasávali atmosféru, všímali si detailů a fotografovali vše možné. Večer u večeře si navzájem prohlédli zaznamenaný materiál. Postupem času ale začali narážet na problémy se zmíněným zákazem. První byl jednoho dne, kdy Joseph Sanabria fotil poblíž hlavní ulice. Z ničeho nic se objevila egyptská verze tajné policie a začala na něj křičet, že má vytáhnout film a okamžitě odejít. Sanabria měl ale digitální fotoaparát a překladatel se jim to snažil vysvětlit, což se také povedlo, fotografie před nimi smazal a byl klid.
Vážnější problém postihl jiného člena týmu. Při výslechu na ulici měl jeden ze zaměstnanců Rockstaru dostat zbraní do žeber a vzali si průkaz totožnosti průvodce, aby věděli, koho hledat v případě, že se něco stane. Dotyčný průvodce se postupem času začal vývojářům svěřovat s postupy místní policie, která v noci zatýká taxikáře a mučí je, aby se dozvěděla informace, které se taxikář mohl při své práci dozvědět. Poté úřady zadržely řidiče, kterého si Rockstar najal. Naštěstí ho nemučily, ale po výslechu řidiče nesměla výprava opustit své hotelové pokoje.
Problémem bylo, že vývojáři se odvážili za běžné hranice turistů. Zkoumali různé čtvrti Káhiry a snažili se zaznamenat vše. Tady je také nutné dodat, že se vše stalo téměř deset let před egyptskou revolucí, dvoutýdenním protestem, kdy miliony lidí protestovaly proti policejní brutalitě a tehdejšímu egyptskému prezidentovi.
Až po tomto problému se skupinka ze San Diega dozvěděla, že měla mít ozbrojenou stráž a potřebné papíry. Americké velvyslanectví v Káhiře nevěřilo svým uším, když slyšelo, co Američané v Káhiře dělali. I kvůli tomu se do problémů dostal Darrell Gallagher. Ten se musel vrátit domů pár dnů před zbytkem týmu, ale byl zadržen na letišti a vyslýchán na základě údajného tipu, že v zemi natáčel pornografii. Policii musel ukázat své fotografie a soubory v notebooku. Od té chvíle byli členové Rockstaru zadrženi v hotelu a vyšetřováni pro nezákonné držení a distribuci porna.
Poslední dny v Káhiře byly těžké, zaměstnanci Rockstaru téměř nespali a Sanabria se dle svých slov rozhodl vypálit fotografie na DVD a poslat ho do studia v Kalifornii. Ještě předtím se ale ujistil, že smazal cokoliv pochybného. Od amerického velvyslance v Káhiře byl varován, že do vězení mohou jít i za jeden jediný obrázek připomínající pornografii.
Přečtěte si také: Take-Two se vzdává ochranné známky pro hru Agent
Než se tým vydal na cestu na letiště, tak řešil ještě jeden problém: obsah Morrowova notebooku. Přesněji řečeno, obsah pracovního notebooku Morrowova otce, který si na cestu vypůjčil. Morrowův otec byl gynekologický onkolog a v notebooku měl fotografie ženských reprodukčních orgánů. Charles Morrow nechtěl fotky smazat, v kontextu nešlo o pornografii, ale kdyby něco takového egyptská policie objevila, bylo by zle.
Další den brzy ráno odjeli na letiště a čekali, co se stane. Šlo o velmi stresující okamžiky jejich životů. Naštěstí se nic dalšího nestalo, tým nasedl do letadla a po startu zavolal do studia Rockstaru a na americké velvyslanectví, že je vše v pořádku.
Tahle událost Rockstar vyděsila a měla za následek zrušení plánované cesty do Ruska, které mělo být další lineární části Agenta. Tým v San Diegu se rozhodl Agenta zrušit a přejít na vývoj prvního Red Dead Redemption. Později se Agent dostal do rukou Rockstaru North, který ale ani po letech nepřišel s ničím konkrétním. V roce 2018 si vydavatelství Take-Two přestalo nárokovat práva na ochrannou známku pro Agenta. Špionážní akce od Rockstaru tak zanikla.
Něco podobného se kdysi stalo tvůrcům Army z Bohemia Interactive na řeckém ostrově Lémnos, kde trávili dovolenou. Ti byli obviněni ze špionáže. Ivan Buchta a Martin Pezlar dostali osmnáctiměsíční podmíněný trest se zkušební dobou tří let. Původně jim hrozilo dvacet let ve vězení.