Phil Spencer nedávno hovořil, že název nové generace Xboxu bude odrážet účel konzole: Xbox 360 se točil kolem zábavního zážitku, zatímco Xbox One nabídl vše v jednom. Dnes nad ránem Microsoft v živém přenosu na The Game Awards 2019 odhalil, že nová generace Xboxu se nebude jmenovat Xbox Scarlett, Project Scarlett nebo Xbox Anaconda. Místo těchto jmen si americká společnost zvolila Xbox Series X.

Tím to ale zdaleka nekončí. Xbox Series X má být nejrychlejší a nejvýkonnější konzolí v historii Microsoftu. Zařízení se soustředí na novou úroveň výkonu, rychlosti a kompatibility, kdy hráči mohou počítat s možností zahrát si hry ze tří předchozích generací konzolí Xbox - to je pořádná várka her. Potvrzena je také kompatibilita s ovladači Xboxu One.

Microsoft tvrdí, že Xbox Series X odstraní bariéry, kterými vývojáři čelili u předchozí generace konzolí. Tahle konzole je čtyřikrát výkonnější než Xbox One X a umožní si užít hry v rozlišení 4K při 60 snímcích za sekundu. Tím ale možnosti nové generace Xboxu nekončí, Spencer mluví až o rozlišení 8K a 120 snímcích za sekundu.

„Po dobu 18 let a tří konzolových generací nám Xbox komunita ukazovala, jak silný vliv na nás mohou mít hry a s nimi spojená zábava. Vstupujeme nyní do nové generace hraní a vidíme budoucnost, ve které se do her můžete ponořit okamžitě – kde světy jsou ještě více živoucí, vtahující, reagující a překvapující – a kde vy jste středem vašeho herního zážitku. Nový Xbox Series X nám pomůže tuto vizi naplnit,“ píše Microsoft v tiskové zprávě.

To vše umožní speciální procesor AMD založený nejnovější architektuře Zen 2 a RDNA. Microsoft počítá i s Auto Low Latency Mode (ALLM) a Dynamic Latency Input (DLI). Potvrzena byla také podpora ray-tracingu (sledování paprsků v reálném čase - hardwarově akcelerovaný), superrychlou operační pamětí GDDR6 a dokonce se počítá s využitím cloudu, tedy technologie Project xCloud, která by měla ještě více nakopnout výkon konzole. K  němu dopomůže i patentovaná technologie VRS (Variable Rate Shading), která má vývojářům dovolit využít plný výkon GPU.

Pro Xbox Series X je důležitý SSD NVMe harddisk. Ten eliminuje dlouhé načítání her i jejich spuštění. Microsoft tvrdí, že hráči díky SSD disku nebudou čekat na načtení ani spuštění her. Vše bude rychlé. Stejně mluví i Sony u konkurenčního PlayStationu 5.

Jak se můžete sami podívat, došlo k odhalení vzhledu. Xbox Series X byl vytvořen tak, aby konzole mohla fungovat svisle i vodorovně. Při návrhu se myslelo na dostatečně chlazení a také, aby konzole nebyla hlučnější než Xbox One X. Zajímavé je, že šířka konzole je podobná šířce ovladače Xboxu One a samotná konzole je třikrát vyšší. Na přední straně najdeme osvětlené logo Xboxu, které slouží pro zapnutí konzole, a Blu-ray mechaniku. Celkově lze mluvit o tom, že Xbox Series X má jednoduchý a elegantní design. Spencer je přesvědčen, že vzhled nové konzole má smysl především z technického vzhledu, aby byla tichá a zapadla do vaše obýváku/pokoje - o chlazení se stará větrák nahoře v mřížkách.

Samotný ovladač není revolucí, ale očekávaným vývojem. Nový ovladač má hybridní d-pad (odvozený z ovladače Xbox Elite Series 2) a tlačítko Share pro sdílení. Spencer v rozhovoru pro GameSpot přiznal, že s tímto nápadem nepřišli, ale funguje, tak ho použili. Gamepad bude fungovat na Xboxu One i PC s Windows 10.

O hrách jsme se toho moc nedozvěděli. Byli jsme ujištěni, že 15 týmů pracuje na titulech pro tuhle generaci konzole. Jistotou je Halo Infinite a dnes oznámené akční dobrodružství Senua's Saga: Hellblade 2 od Ninja Theory. Na této hře tvůrci pracovali ještě v době, kdy nebyli pod Microsoftem.

Další podrobnosti o Xbox Series X se dozvíme v červnu/júnu 2020 na E3 2020. Tahle tisková konference bude pro Microsoft opravdu důležitá vzhledem k tomu, že konzole vyjde koncem příštího roku, pravděpodobně v listopadu/novembru. Otázkou stále zůstává, za kolik se bude konzole prodávat.