Akvizice společnosti ZeniMax s Bethesdou, Arkane Studios, id Software nebo MachineGames za 7,5 miliardy dolarů otřásla s herním průmyslem. Nikdo nečekal, že Microsoft bude do rozšiřování svých interních týmů až takhle investovat. Už je to ale rok, co byl tenhle velký nákup oznámen. Co dál má Microsoft s Xboxem v plánu?

Nad tím se zamyslel novinář Jeff Grubb ze serveru Gian Bomb. Podle Grubba se rodina Xbox Game Studios rozroste o tři studia, která více či méně oficiálně na exkluzivitách pro Xbox a PC pracují.

Prvním jsou Crystal Dynamics. Americké studio sice patří pod Square Enix a stojí za sérií Tomb Raider a o hodně méně povedenými Marvel's Avengers, ale teď spolupracuje s The Initiative na návratu Perfect Dark. Samozřejmě s dovolením Square Enix. Je ale otázkou, zda by je japonská firma prodala.

Avalanche Studios se řadí do větší švédské skupiny s týmy Expansive Worlds a Systemic Reaction, ale proč by Microsoft nemohl koupit celou skupinu a přidat do svého portfolia tvůrce série Just Cause, povedeného Mad Maxe, méně povedeného Rage 2, loveckých simulací theHunter a pokusů jako Generation Zero a Second Extinction? V současné době Avalanche pracují na Contrabandu pro Xbox Game Studios a divize Systemic Reaction zase na Second Extinction.

Třetím do party se mají stát IO Interactive. Ti se v roce 2017 osamostatnili a po dohodě se Square Enix si ponechali práva na značku Hitman. Od té doby se hezky rozrůstají. Zaměstnávají přes 200 lidí, a kromě hlavního týmu v dánské Kodani mají kanceláře také v Malmö a Barceloně. S Hitmanem si teď dali pauzu a soustředí se na licencovanou hru s Jamesem Bondem a údajně kutí novou značku s draky pro Xbox s označením Project Dragon.

Podle Grubba má Microsoft počkat, posoudit spolupráci se zmíněnými studiemi a když vše klapne, tak je koupí.

Informace berte prosím jako spekulace. Vypadá to, že jde spíše o domněnky novináře/insidera, který se čas od času ozve. Tentokrát vše vsadil na projekty, které Microsoft připravuje s externími týmy.

Připomeňme nedávné nákupy PlayStation Studios. Sony své interní týmy letos rozšířila o Housemarque (tvůrci PS5 exkluzivity Returnal), Firesprite (The Persistence) s týmem Fabric Games, Nixxes (specialisté na portování her na PC) a Bluepoint Games (autoři řady remasterů a remaků pro PlayStation, mimo jiné Demon's Souls pro PS5, Shadow of the Colossus pro PS4, Gravity Rush Remastered pro PS4 nebo Uncharted: The Nathan Drake Collection pro PS4).