Když se řekne „zařízení na cesty“, vybaví se mi pár konkrétních výrobků. Sám jsem velký fanoušek původního ROG Ally, ale chápu, že Windows jednoduše není pro tenhle typ herních zařízení ten úplně nejlepší systém. Jasně, můžete si tam nainstalovat a rozběhnout pomalu kde co a nejste omezeni jen na hry – je to prostě jak plnohodnotný počítač do kapes. Sice ne těch džínových, ale do nějakých tepláků to možná narvete. Jenže Windowsy prostě nejsou připravené na ovládání přes dotyk nebo analogové páčky. Pokud někdo hledá konzolovější a výrazně příjemnější zážitek na styl „zapnout a hrát“, tak spíše pomrkne směrem ke Steam Decku nebo Switchi od Nintenda. Svou rukavici do ringu teď ovšem hází i Microsoft. Ne však se svým vlastním handheldem – na ten je ještě čas. Místo toho spojil síly právě s Asusem, aby vytvořili ROG Xbox Ally.

Každopádně hned vyvstává klíčová otázka – proč přesně tohle existuje? Je za tím jenom marketingový tah, aby Microsoftu neujel vlak, nebo má tahle hračka v sobě víc, než jenom silnější střeva oproti předešlé generaci? Nebudu vás napínat dlouho. Ano, je to marketing. Ale zároveň ano, je v tom něco víc.

Pokus bychom udělali „pitvu“ a nahlédli do samotných vnitřností? Největší předností je mobilní čip AMD Ryzen AI Z2 Extreme. A je to teda extrém. Vyzkoušeli jsme řadu her a na výkon je těžké si stěžovat. Vemte si kupříkladu Doom: The Dark Ages. Hra, kterou bez podpory ray tracingu nerozjedete. Ally si s tím poradil obstojně. Jasně, na první pohled můžete ohrnovat nos nad výkonem asi 40 snímků za sekundu, kterého jsme dosáhli s FSR a generováním snímků. Které teda z našeho testování zase tak moc velký vliv nemělo. Ale Doom je novou a hlavně náročnou hrou, která dokáže i nejnovější karty roztopit a starší počítače s ní můžou mít velké problémy. Rovněž jde o hru, kterou bychom jednoduše na podobné zařízení stejně nedoporučili. Na tomhle, stejně jako třeba na Steam Decku, chcete spíš hrát svá Balatra, Hadese, Disco Elysia nebo Hollow Knighty. Ne ty úplně nejnovější nejnáročnější pecky. A navíc – zmiňované hry se na tom prostě hrají lépe i po stránce ovládání. A vlastně i lépe než na předešlém ROG Ally.

DESIGN SE POSUNUL KUPŘEDU

Funkční tlačítka X,Y,A,B byla přesunuta dál od kraje zařízení a tak se mnohem lépe mačkají. Zadní triggery jsou mohutnější a obecně je pocit z úchopu zařízení velmi dobrý. Snadno se v případě potřeby drží jednou rukou a dobře se ovládá i pokud máte delší ruce.

Jak levnější, tak dražší varianta ROG Xbox Ally totiž disponuje 7palcovým FullHD IPS displejem s podporou až 120 Hz. Na takovou velikost displeje je FullHD rozlišení naprosto dostačující. Nicméně mi přijde škoda, že navzdory všem novinkám, které si probereme, zůstal displej oproti předešlé verzi ROG Ally naprosto totožný. To znamená kromě zmiňovaného rozlišení a obnovovací frekvence také svítivost pouhých 500 nitů. A stejně jako u předešlé verze, i tady mi chyběl nějaký stojánek, což má třeba i konkurence od Nintenda vyřešené lépe. Od premiového produktu čekám něco trochu víc, než kartonový stojánek z krabice.

Pojďme na samotné zobrazení. Sám jsem se bál hlavně technologie FSR, upscalingu od AMD. Upscaling obrazu z rozlišení nižšího než FullHD může velmi jednoduše začít vytvářet nechtěné artefakty nebo problémy s anti-aliasingem a podobně. Displej to sice není úplně velký, ale neduhů si člověk všimne i tak. Takže to jsem rovnou šel otestovat na dalším náročném titulu, který jsem zkusit musel – Cyberpunk 2077. Ten fungoval lépe než otože jsme mohli vypnout ray tracing. Ale abychom snímky vytáhli na hranici kolem 60, museli jsme nastavení grafiky stáhnout téměř k minimu. Naštěstí FSR stačilo nastavit na Balanced. „Naštěstí“ protože na Ultra Performance to vypadalo fakt už děsně. Pokud byste se ale dokázali obecně spokojit se stále hratelnými 30 snímky za vteřinu, ROG Xbox Ally v pohodě v obou zatím testovaných hrách obstojí i na vyšší detaily. 

BUDOUCNOST V MRACÍCH?

Smysluplnou možností je i na zařízení náročnější hry neinstalovat, ale rovnou streamovat. Pokud si již předplácíte Game Pass či jinou službu, můžete využít streamování a užít si tak hraní s vyššími detaily a vlastně při tom ještě trochu šetřit baterii. Podmínkou ovšem bude dostatečně silné a stabilní připojení k internetu. Při hraní na dálnici s hotspotem z mobilního telefonu můžete kvůli latenci mírně narazit. Pokud ale cloud nechcete a pořád vás láká představa mít hry lokálně, o dostatek místa se alespoň v dražší verzi ROG Xbox Ally bát nemusíte. Verze X totiž nabízí 1TB SSD disk. Levnější verze pouze ten o velikosti 512 GB, což bych dnes považoval už za dost hraniční. Naštěstí i na to se myslelo a obě varianty počítají s možností vložit microSD kartu.

Levnější a dražší variantu odlišuje i dostupná paměť. 16 GB LPDDR5X o rychlosti 6400 MHz u levnější varianty versus 24 GB o rychlosti 8000 MHz u Ally X. V praxi to znamená, že vše sviští o trochu lépe a zařízení si poradí třeba s větším počtem spuštěných aplikací a podobně. Nutno však brát v potaz, že RAM v tomto případě znamená jak běžná RAMka, tak VRAMka – tedy grafická paměť. Windows, hry i aplikace si tak berou ze stejných prostředků. Lidsky řečeno – pijí ze stejného hrníčku. Tady ale musím říct, že i těch 16 GB by mělo pro to, jak by se ROG Ally měl ideálně používat, bohatě stačit. Pro techničtější fajnšmekry jde v programu Armoury Crate i změnit alokace a dát VRAM větší prostor.

Největší předností ROG Xbox Ally je ale v již probíraném xboxovém prostředí, kde se tyhle věci tak moc řešit nemusí a díky možné eliminaci Windowsu se má ušetřit výkon. Teď je otázkou, jestli je to tak i v praxi. Takže jsme zkusili Forzu Horizon 5. A to jak klasickou aplikaci ve Windowsu třeba s nějakým prohlížečem a Steamem v pozadí, tak jako hru přímo přes ono xboxové rozhraní. Jaký je teda výsledek? No, vlastně stejný... Rozdíl jsme sice zaznamenali, tak snímek nebo dva, ale nečekejte zkrátka nic markantního, což dává smysl. Přesto je jakékoliv zlepšení k dobru a jde o další z argumentů, proč zůstat u tohohle nového rozhraní místo Windowsu.

Výkonnější čip i více RAM výkonnější verze samozřejmě sáhnou i na baterii. Což Ally X verze vyvažuje rozdílem 20Wh. Tedy místo 60Wh jako levnější verze nabízí 80Wh. V praxi to znamená, že výdrž baterie dosahuje kolem asi dvou hodin intenzivnějšího hraní v Turbo režimu. Snížení logicky sníží výkon, ale ty menší hry dnes rozjede pomalu i toustovač, takže nejvyšší výkon stejně není potřeba. Podstatné je, že u Heroesů jsem zvládl nahrát 6 hodin!

ROG Bulwark Dock

Doba se mění a dnes si lidé podobná zařízení nekupují jenom na cesty. Někdo si z toho opravdu může udělat i plnohodnotný stolní počítač. Což dokazuje i samostatně prodávaný dock. Ten nabídne možnost připojit k zařízení gigabitový ethernet, HDMI, či tři USB porty. Pokud případně nemáte LANku, není problém. ROG Xbox Ally má logicky i Wi-Fi, konkrétně 6E, včetně Bluetooth 5.4. Z dalších funkcí a tlačítek bez docku nechybí 1 USB 4 typu C s podporou DisplayPortu 2.1, 1 USB 3.2 2. generace typu C, čtečka microSD karet a 3,5mm jack. Když se ještě ale na vteřinku vrátím k tomu docku, chtěl bych si lehce postěžovat na robustnost položení ROG Ally na něj.

Dostáváme se na konec, a tak si to pojďme ještě jednou shrnout. ROG Xbox Ally X je dalším krokem v cestě k tvorbě ideálního PC handheldu. Mezigenerační nárůst výkonu kolem 10 % pravděpodobně nedonutí majitele předchozí verze k upgradu, ale hlavní přednosti stejně leží na jiném místě. Konzole se mnohem lépe drží v ruce, vydrží obdobně na baterii a hlavně má mnohem příjemnější rozhraní. Microsoft se v tomto ohledu snaží dohnat příjemnost zážitku, který nabízí Steam Deck. Na rovinu řeknu, že tak daleko ještě nejsme, ale já to vlastně chápu. Chtít po handheldu aby byl zároveň tak uživatelský příjemný jako klasická konzole a k tomu měl funkce plnohodnotného počítač, by bylo šílené. ROX Xbox Ally dělá co se jen dá a sám pouze doufám, že v Microsoftu zapracují na tom, aby alespoň při hraní her z Microsoft Store byl ten zážitek ještě o něco hladší. K tomu by mi stačilo, aby stroj lépe automaticky rozlišoval, kdy interpretovat tlačítka jako gamepad a kdy jako myš s klávesnicí. To je ovšem jediný vážnější nedostatek celého zařízení, který dost možná bude s budoucími updaty vyřešen. Už teď chválíme za to, že na rozdíl od některých notebooků se handheld při stisknutí vypínacího tlačítka skutečně uspí a nikdy jsme ho nenalezli v úplně vybitém stavu. Pokud hledáte zařízení, které v sobě kombinuje PC, konzoli i handheld, neexistuje zatím lepší varianta. Za poskytnutí děkujeme společnostem Asus a Microsoft a uvidíme se zase u dalšího videa. Ahoj!

Více o ROG Xbox Ally X