Magazín · Novinky · v pondělí 20. 7. 2020 18:37
Vyjádření tvůrců Attentat 1942 k zákazu kvůli nacistickým odkazům. Podporu přislíbil český Google
Dnes dopoledne jsme vás informovali o problému, který řeší malé nezávislé studio Charles Games. Tvůrci pod záštitou Univerzity Karlovy šest měsíců pracovali na mobilním portu své hry Attentat 1942 (prodalo se 7 tisíc kusů) a když ji poslali ke schválení společnostem Google a Apple, tak se dozvěděli, že se jejich hra nebude prodávat na významných trzích, kterými je Německo, Rakousko, Rusko a Francie, z důvodu kontroverzního obsahu týkajícího se fašismu/nacismu.
Přečtěte si také: Attentat 1942 nabízí unikání pohled do důležité české historie, která vás bude bavit
Charles Games se v dobré víře odvolali a vysvětlili, že nacismus je v jejich hře z prostého důvodu: Attentat 1942 je historicky přesná hra, která se odehrává v konkrétním historickém období, zmiňuje skutečné historické události a postavy. Nacismus naprosto nijak neglorifikuje, naopak. Ukazuje jeho hrůzy, zničené životy i pohnuté osudy obyčejných lidí pod nacistickou okupací.
Apple Attentat 1942 po odvolání schválil, Google ale nikoliv a zprávu vrátil s vysvětlením, že hra obsahuje nepřípustné odkazy k nacismu, a proto ji v Německu, Rakousku, Rusku a Francii prodávat nelze. S tím se pochopitelně vývojáři nesmířili a zprávu o víkendu vyvěsili na Twitter, což pomohlo. Tuzemská i zahraniční média a lidé z celého světa tweet sdíleli a dostalo se to až k českému zastoupení amerického Googlu, které přislíbilo podporu.
„Kontaktovalo nás české zastoupení Googlu, které aktuálně situaci řeší. Snažíme se svůj opatrný optimismus mírnit - dobře míněné schvalovací procesy, které ale nejsou připravené na hru našeho střihu, jsou nevyzpytatelné. Držte nám tak palce i nadále,“ vzkazují tvůrci.
Charles Games hodlají Attentat 1942 na App Store a Google Play vydat příští týden a doufají, že tak budou moci učinit na všech trzích u Google Play, včetně velmi důležitého Německa, které je třetím největším videoherním trhem na světě.
Charles Games v současné době pracují na další historické hře. Jmenuje se Svoboda 1945 a bude se zabývat událostmi po druhé světové válce v českém pohraničí. Odhalíte staré křivdy a zjistíte, kde je hranice mezi spravedlností a pomstou. Hru chtějí vydat ve třetím čtvrtletí letošního roku na PC, Mac, iOS a Android.
Níže celé vyjádření Charles Games k problému se schválením na Google Play:
Zdravíme! Jak jsme slíbili, dáváme vědět, co se stalo a bude dít s mobilní verzí Attentatu 1942. Hru jsme minulý týden poslali na Apple App Store i Google Play, jde o standardní schvalovací proceduru obou obchodů, kterou vývojáři podstupují ještě před vydáním. Systémy obou obchodů nás napoprvé v několika zemích (včetně klíčového Německa) kvůli kontroverznímu obsahu týkajícího se fašismu/nacismu odmítly - nic, s čím bychom neměli od vydávání počítačové verze zkušenosti.
Potřebu kontrolování digitálních platforem kvůli škodlivému obsahu samozřejmě chápeme a podporujeme, nikdo nechceme na Google Play ani App Store potkávat nenávistné aplikace. Proto jsme se proti oběma rozhodnutím v dobré víře odvolali - ke změně německých regulačních pravidel došlo teprve nedávno, desktopová verze hry je v Německu i dalších problematických zemích povolená. V našich odvoláních jsme vysvětlili, že nacismus je v naší hře z prostého důvodu: Attentat 1942 je historicky přesná hra, která se odehrává v konkrétním historickém období, zmiňuje skutečné historické události a postavy. Nacismus naprosto nijak neglorifikuje, naopak. Ukazuje jeho hrůzy, zničené životy i pohnuté osudy obyčejných lidí pod nacistickou okupací.
Apple Attentat 1942 po odvolání schválil. Google nikoliv - zprávu nám vrátil s vysvětlením, že hra obsahuje nepřípustné odkazy k nacismu a proto ji v Německu, Rakousku, Rusku a Francii prodávat nelze. S tím jsme se ale smířit nehodlali a naši zkušenost vyvěsili na Twitter.
Do Attentatu 1942 jsme vložili obrovské množství práce, mobilnímu portu se věnovali intenzivně posledních 6 měsíců. Německý trh je pro nás navíc klíčový, nejen z hlediska prodejů, ale taky proto, že s Německem sdílíme společné hranice, kulturní kontext i historii, o které naše hra vypráví. Kdyby mobilní Attentat 1942 neměl vyjít v Německu, byla by to pro nás velká rána.
Náš tweet se začal šířit tolik, že to předčilo naše očekávání. Kromě mnoha sdílení, lajků a slov podpory články o našem trápení vydala světová i domácí média. Všem, malým i velkým, zcela upřímně děkujeme. Uprostřed toho všeho jsme absolvovali ještě jedno kolečko zpráv s Googlem. Poslední vyjádření pracovníka podpory ale znělo, že už nám nijak pomoci nedokáže.
Pak ale přišel zvrat. Jako obzvlášť důležitá se ale nakonec ukázala podpora domácí scény. Ať už to bylo mnoho článků (Vortex, Games.cz, Indian, Lupa a další), individuálních nabídek pomoci od české komunity a herních vývojářů anebo sdílení do důležitých míst, ohromně nás to dojalo a všichni dotyční mají náš vděk.
Díky jejich snaze nás totiž kontaktovalo české zastoupení Googlu, které aktuálně situaci řeší. Snažíme se svůj opatrný optimismus mírnit - dobře míněné schvalovací procesy, které ale nejsou připravené na hru našeho střihu, jsou nevyzpytatelné. Držte nám tak palce i nadále.
Mobilní verze Attentatu 1942 každopádně vyjde příští týden, v plném rozsahu na Apple App Store, na Google Play všude tam, kde to bude možné. Jestli i v Německu a jiných dotčených zemích stále záleží na rozhodnutí Googlu. Věříme, že firma nakonec své rozhodnutí změní.
Attentat 1942 totiž děláme také proto, aby se na tragickou, a ne zas tak vzdálenou minulost nezapomnělo. Doufáme, že pro takové hry je místo i na německých, rakouských, francouzských a ruských mobilech a tabletech.