Článek vznikl v rámci placené spolupráce: Hry jsou krásnější a mají rozsáhlejší a detailnější světy. S touto skutečností výrazně vzrůstá jejich kapacita na vašich discích a prodlužuje se doba potřebná k načtení. Naštěstí díky SSD už nehrozí, že byste si při spuštění hry stihli dojít na záchod a připravit kávu. SSD výrazně urychluje nejen spouštění her, ale i jejich instalaci. Těmto výhodám jsme se detailně věnovali na sesterském Techfeedu. Dnes se naopak podíváme na náročné hry, které vyžadují SSD.

Dnes je zcela běžné, že jedna hra má přes 100 GB, ať už se bavíme o počítači, PlayStationu 5 nebo Xboxu Series X/S. Je ale zajímavé se podívat na jednu věc. Letos mají hry v průměru 80 GB, zatímco v roce 2012 to bylo 11 GB. Ročně se tak bavíme o nárustu o 6,3 GB.

Pokud se vám už tohle zdá hodně, tak existují hry vymykající se nějakým standardům. Tady kraluje dvojice ARK: Survival Evolved a Destiny 2 se všemi dodatečnými balíčky. V prvním případě se bavíme o velikosti více než 250 GB kvůli komprimovaným souborům. V tom druhém je to přes 233 GB. První titul už sice neexistuje a nahradila ho modernější předělávka, ale u Destiny 2 musejí hráči počítat s dalším nárůstem z důvodu chystaného nového obsahu.

O moc lépe na tom nejsou letošní novinky, RPGčka Baldur's Gate 3, Starfield a Assassin's Creed: Valhalla. První má 150 GB, druhý nějakých 140 GB a třetí dokonce 160 GB. U prvních dvou se ještě očekává růst, protože vycházejí aktualizace a budou mít i dodatečný obsah.

U výše zmíněných titulů se dá velikost s ohledem na rozsah a obsah vcelku pochopit. Kde ale může nepříjemně zaskočit, tak je u mnohem kratších her. Řekli byste, že Star Wars Jedi: Survivor vyžaduje 155 GB? Vždyť je to příběhová hra na 20 hodin (s vedlejšími úkoly na 50 hodin). Nebo The Last of Us Part 1, která si ukrojí kulatých 100 GB. Vždyť příběh Joela a Ellie dohrajete se vším všudy za 23 hodin.

Takových příkladů bychom našli více a je více než jisté, že další budou v roce 2024 přibývat. Proč jsou ale hry tak velké?

Možná vás napadá, že je to kvůli grafice. Na jednu stranu máte pravdu, textury ve vysokém rozlišení žerou hodně, ale tenhle článek je o tom poukázat na zajímavosti. Těmi jsou často soubory nesouvisející s grafikou. Například u The Last of Us Part 1 je to 17 GB. Abyste si to dokázali lépe představit, tak soubory související s angličtinou mají 1,6 GB a dalších 8,5 GB zabírají ostatní jazyky. Vždyť je to více než průměrná velikost her před 10 lety.

Podobné je to u mnoha dalších titulů. Velké množství dále zabírají filmové záběry. Naštěstí vývojáři si větší kapacitu svých her uvědomují a často umožní stáhnout balíček textur ve vysokém rozlišení samostatně. Díky tomu má například Far Cry 6 pouhých 60 GB a textury dalších 35 GB. Jedná se o strategický přístup, protože vylepšené textury jsou potřeba při hraní na vyšší rozlišení (1440p, 4K a vyšším), zatímco pro FullHD stačí ty klasické.

U takového Call of Duty: Black Ops Cold War se na to nemyslelo a vše je v jednom ohromném balíčku. Výsledkem je velikost 175 GB. Když započítáme všechna DLC a soubory, tak je to celkově přes 250 GB. Dalo by se říct, že s nástupem současné generace konzolí, které už mají 1 TB disky, se vývojáři mohli utrhnout ze řetězu. Předpokládá se, že velikosti her budou nadále růst. Jedinou možností je rozdělovat obsah, ať už jsou to jazyky hry, textury ve vyšším rozlišení nebo singleplayer/multiplayer. Tak uvidíme, zda na naše disky budou myslet.

Ať už to dopadne jakkoliv, tak jsou tady naštěstí kvalitní SSD disky jako Samsung 990 PRO 1TB Heatsink. Jde o M.2 (PCIe 4.0 4x NVMe) disk s rychlostí čtení 7450MB/s, rychlostí zápisu 6900MB/s a životností 600TBW. Díky tomu disk nabízí maximální efektivitu při zachování vysoké rychlosti zápisu a čtení. Hodí se nejen do stolního PC a laptopu, ale je kompatibilní také s herní konzolí PlayStation 5. Navíc má plnou podporu technologie DirectStorage a vy si můžete dopřát ten nejlepší herní zážitek s 55% vylepšením náhodného výkonu. Jen počítejte s tím, že seznam podporovaných her se teprve nedávno začal rozšiřovat.