Uwe Boll vrací úder. V herní komunitě není asi známějšího režiséra než tohoto německého velikána, kterého se nemusíme bát označit jako krále špatných adaptací. Za svoji až příliš bohatou kariéru zkazil tak milované značky jako Far Cry, BloodRayne nebo Alone in the Dark.

Jeho schopnost udržet rozpočet filmu velmi nízko v kombinaci s dírou v Německém daňovém zákoně mu umožnila dělat filmy až do roku 2016. Tehdy ukončil svoji karieru, i proto, že cena práv na herní adaptace až moc rostla. Zkusil ještě několikrát crowdfunding, ale neúspěšně. Ne, že by to byla jeho chyba.

Moje zpráva je, ať jdete do pr###e. […] Mám dost peněz na to, abych hrál golf, dokud neumřu. […] Chtěl jsem udělat Rampage 3, protože to je důležitý film. Vypadá to, že vy radši dáte 600 tisíc filmu o re#####vaném čaroději v lese nebo nějaké Marvel Avengers sr###e. Sbohem a sbohem Hollywoode,“ vyjádřil se ke své třetí neúspěšné kampani.

Po roce 2016 si ve Vancouveru otevřel restauraci. Ta překvapivě prosperovala, získala řadu ocenění, před pandemií dokonce Boll plánoval její expanzi. To, aby zůstal v gastro, by bylo určitě pro větší dobro celého lidstva. Jenže on se vrátil.

VELKÝ COMEBACK MESIÁŠE

V roce 2022 natočil psychologický thriller Hanau a letos vydal kriminálku First Shift, která se pyšní krásnými 4,2 z 10 na IMDB. Povzbuzen dvěma hotovými filmy se rozhodl znovu zkusit svoje štěstí s crowdfundingem. A to podruhé s pokračováním jeho filmu Postal založený na kultovní, brutální hře. A to se pokusil už v roce 2013, kdy chtěl půl milionu dolarů.

Tady začíná náš příběh být zajímavý. Prvního září spustil kampaň na Indiegogo a v popiscích sliboval přímo mesiášský snímek.

Když jsem dělal první Postal, neměl jsem tušení, že se ze snímku stane nestárnoucí kultovní klasika, kterou je dneska. A také jsem neměl tušení, že po nás komedie úplně umře. Dnes žijeme ve světě, kde se lidé zoufale potřebují zasmát. Ale politická korektnost, algoritmické s###ky, woke a cancel kultura zničila veškerý potencionálně zábavný obsah,“ píše Boll ve svém vyjádření.

A je vskutku pravda, že pokud něčím nelze nazvat film Postal, tak korektním. Snímek doslova začíná útokem 11. září a obsahuje scény jako souboj teroristů s blondýnami převlečenými za nacistky, během kterého nevidíme jejich souboj jako takový, ale několik minut zpomalených záběrů na umírající děti, co byly zasaženy v křížové palbě. Pokud máte rádi takovýto typ humoru, Postal vám pravděpodobně přijde jako Bollův nejlepší snímek.

Udělat Postal 2 je přímo povinnost svobodě umění, slova a aby se naše životy dále posunuly. Tato kampaň reprezentuje povstání vůči velkým hráčům, kteří nám chtějí vymýt mozky. Kdo se snaží nás zkrotit do šťastných, spokojených ovcí, které budou pasivně následovat jejich zas####u politiku,“ pokračuje v popisování svého poslání.

Nic z tohoto se už nedočtete na stránce kampaně. Ta je v současnosti nedostupná, dostat se k ní můžete jen přes internetový archív.

JE TO NAŠE POVINNOST

VŠICHNI BYCHOM MĚLI UDĚLAT TEN FILM na základě toho, co jsem napsal,“ zvolává Boll. Podle něj bychom měli umřít při boji a nikdy se nevzdat. Tvrdí, že první Postal viděly stovky milionu lidí, ale 99 % z nich tak učinilo zdarma, nelegálně. „Nic jste neplatili a milovali jste to. Pokud jste to milovali, TAK TEĎ ZAPLAŤTE – jde o budoucnost nás všech, abychom se nenechali cenzurovat a utlačovat,“ apeluje režisér. Podle něj zábava začíná až když všechny „Karens“ a „Woke ha###ové“ brečí a cítí se velmi, velmi uraženi.

V následujícím popisu naráží na mnohá ožehavá témata v popkultuře jako současný stav Star Wars nebo zrušení už hotových filmů typu Coyote vs. Acme a Batgirl. Kritizuje Hollywood, že je až moc opatrný, ale zároveň až moc woke a komandující, co si mají lidé myslet a co mají dělat. Na závěr si stěžuje na nedostatek kreativity v kreativních průmyslech a na přehršel rodinných filmů na úkor těch pro dospělých, kdy hračky a promo v McDonaldu je důležitější než scénář.

Každou svoji myšlenku uzavírá velkými, tučnými a podtrženými slovy „Potřebujeme Postal 2“.

Vybrat chtěl dva a půl milionů dolarů (přes 50 milionu korun), ale tvrdí, že pokud se to nepovede, neznamená, že film nevznikne. Částku, kterou kampaň vybere, tak on dorovná tou samou, z vlastní kapsy. Jen jeho vizionářský „meta“ film asi nebude Postal 2, protože si nebude moci dovolit práva. A spíše film předělá do pokračování jeho prvního snímku German Fried Movie.

TVŮRCI HRY O NIČEM NEVĚDĚLI

Dostat se k právům Postal od studia Running with Scissors asi ale nebude problém jen peněz. Boll totiž celou kampaň udělal za jejími zády.

Nepodporujeme tento fundraising. […] Nikdo nás nekontaktoval a máme velkou obavu z toho, jak tvrdí, že může využít vybrané peníze na jiný film. Uweho mám ale rád a těším se na den, kdy fanoušci uvidí nový Postal film, ale ne tímto způsobem,“ píše zakladatel studia Vince Desiderio, který si mimo jiné i zahrál v první adaptaci Postalu sám sebe.

Studio dále uvedlo, že chtějí nový film, ať už s Bollem, nebo ne. Co jim ale vadí je, že vše probíhá bez jejich souhlasu a že vybrané peníze mohou být použity na úplně jiný film. „Nejde o kreativní kontrolu nad filmem, ale o to, aby fanoušci dostali to, za co si zaplatí,“ říkají.

MASIVNÍ SELHÁNÍ

Těch fanoušků, co si film zaplatili, bylo celkem šestnáct. Film tak vybral 850 dolarů (necelých dvacet tisíc), než byla kampaň zrušena, jen jednotky dnů od zahájení. To není ani procent požadované částky.

Kampaň jako taková je nyní přejmenovaná na „Zrušeno, všechny dary vráceny,“. Boll se ke konci svého manifestu vyjádřil překvapivě flegmaticky. „Museli jsme to stáhnout, prostě to za to nestálo,“ komentuje ve videu. Vyjadřuje lítost nad zacházením, kterému se dostalo jeho příteli Garrymu Ottovi, se kterým provozuje podcast Uwe Boll Raw.

Byl to právě on, kdo založil kampaň na Indiegogo a následně ji spravoval. „Dělal všechno podle mých rozkazů,“ zdůrazňuje Boll. Otto si v reakci na kritiku uživatelů zrušil svůj účet na X. Ta podle něj byla brutální, nekonstruktivní a nezasloužená.

Boll přísahá, že všechny peníze budou vráceny a jako kompenzaci dostane 16 přispěvovatelů vzácný box set s jeho filmy.

Více se ke zrušení kampaně Boll vyjadřuje ve zmíněném podcastu Uwe Boll Raw. Nejprve vysvětluje, že veškerý jeho vztek, který na veřejnosti projevuje, je jen vtip a marketing. Přirovnává to k influencerům, kteří podle něj mají mozek velikosti fazole, dělají kraviny, ale celý internet je zná.

Já vás znám, já vám rozumím,“ promlouvá k publiku Garry Otto s tím, že ví, jak udělat úspěšnou marketingovou kampaň a přilákat lidi k Bollově tvorbě.

Jak ale vidíme podle toho, jak dopadl Postal 2, moc úspěšná ta kampaň nebyla. Boll svaluje negativní reakce na studio Running with Scissors, které místo toho, aby s nimi situaci řešilo soukromě, se ji rozhodlo řešit veřejně a tím rozvášnit fanoušky dříve, než by se mohlo cokoliv vyřešit.

Bez ohledu na to, Boll byl frustrovaný nízkou částkou, která se vybrala. Zmiňuje, že některé kampaně na Indiegogo vyberou i několikanásobnou částku, než potřebují. Uvádí příklad masážních pomůcek nebo lidí, kteří jen potřebují peníze na zubaře.

Ale když máte šanci spolufinancovat něco skutečného, jako Postal 2, který by byl reflexe na Trumpa, Harrisovou, Gazu, Palestinu, na úplně všechno, na čem záleží, najednou nejsou peníze,“ křičí Boll.

Na závěr podcastu pak kritizuje všechny své fanoušky, kteří mu sice přísahají, jak jeho tvorbu zbožňují, ale zároveň ji piráti a na kampaň nepřispějí.

Ačkoliv crowdfunding skončil neúspěchem, Boll tvrdí, že film možná ještě natočí. Už by se ale patrně nejednalo o Postal 2. V každém případě o tomto filmaři, který se nebojí vyzvat své kritiky do ringu (a vyhrát), ještě uslyšíme. Ať už chceme, nebo ne.