Kolem Blizzardu se točí v poslední době dost kontroverzí, ovšem o tom jsme si již povídali, dneska to bude o něčem trochu jiném, i když návaznost to na sebe svým způsobem má vlastně taky. Když se totiž řekne Blizzard, tak se většině hráčům vedle Overwatche, Diabla a StarCraftu vybaví série Warcraft. Ať už to jsou Warcraft 3, které se staly díky českému dabingu u nás téměř legendou, nebo asi nejznámější MMORPG na světě, World of Warcraft, které je tady s námi již od roku 2004. Za ty roky si svět Azerothu prošel hromadou změn a má za sebou působivou historii, ve které zažil dobré, ale i ty horší časy

Momentální datadisk s názvem Shadowlands je již osmým rozšířením a hráčům ukázal, jak vypadá posmrtný život našich oblíbených i nenáviděných postav. Ovšem právě poslední datadisk vyvolává u hráčů největší kontroverze. Blizzard už dávno není tím, čím býval, a to samé se dá říct i o světě Warcraftu. Nejen, že na World of Warcraftu dělá čím dál tím méně lidí, ale jak ukázala nedávna žaloba státu Kalifornie, tak to nevypadá, že by nálada mezi zaměstnanci byla kdo ví jak pozitivní.

A to se samozřejmě na celém vývoji projevuje všude, kde to jen jde. Blizzard už se nesnaží nalákat nové hráče, ale místo toho se pomocí různých a stále dokola opakujících mechanik snaží, aby u WoWka zůstali aspoň ti, kteří to ještě teď hrají. A že jich začíná být stále méně a méně. Všechno v nejnovější expanzi tak nějak přestává dávat smysl a je jedno, kolik do hry investujete hodin. Je jedno, jestli budete u počítače sedět každý den osm hodin, nebo jen dvě. Stejně s příchodem nového obsahu budete začínat skoro od začátku. Vybavení, které jste si nasbírali, budou v dalších aktualizacích jen zastaralý odpad, který vám na dlouho nezůstane. A v horším případě se stejně půlka herních tříd předělá a statistiky, které jste hledali celou dobu, pro vás ze dne na den přestanou dávat smysl. Kvůli balančním změnám i z důvodu toho, že se vlastně Blizzard rozhodl překopat třídu, kterou jste do teď hráli.

Ovšem otázkou je, jestli kromě tohohle budete mít ve hře ještě co jiného dělat, než se ve finále vracet ke starému obsahu. Spoiler… pravděpodobně nebudete. Svět Azerothu tak začínají opouštět nejen obyčejní hráči, ale i známá jména zahraniční i české scény.

(Rozhovory najdete ve videu)

CZECHCLOUD, HONZAJCZ, ROHAC123 A HOTTIE

Přitom v době své největší slávy v roce 2009 až 2010 měl World of Warcraft přes dvanáct a půl milionu aktivních hráčů a díky tomu se dokonce zapsal do videoherní síně slávy a následně i do Guinessovy knihy rekordů za nejhranější MMORPG hru. Ovšem s příchodem datadisku Cataclysm se nezačal hroutit jen Azeroth, ale i hráčská komunita začala pomalu odcházet. Bohužel v té době přestal Blizzard zveřejňovat čísla předplatitelů, takže přesné cifry už se asi nikdy nedozvíme. Nicméně odhady nám můžou i tak nastínit, jak to s legendou herního průmyslu vypadá teď. A za mě osobně je to ve fázi, v jaké je teď, až smutný pohled.

Doby, kdy WoWko lámalo rekordy, jsou už dávno ty tam. Právě od roku 2010 se počty neustále zmenšují. I když, jak se to vezme. V grafech aktivních hráčů můžeme stále vidět výkyvy, kdy hráčská základna výrazně vzroste. Je to logické, s příchodem nového obsahu v datadisku nebo větší aktualizace se lidé rádi vracejí, aby zjistili, co je nového. A já se jim osobně nedivím, taky se vždycky rád přijdu podívat, jak se moje postava má a jak se svět Azerothu změnil. I tak z pohledu dlouhodobého hlediska čísla neustále klesají.

V momentální chvíli se počet předplatitelů pohybuje něco kolem pěti miliónů, ale mezi to musíme počítat, že tento počet se ještě rozděluje mezi momentální datadisk Shadowlands a WoW Classic. Měsíční předplatné sice platí pro obě verze najednou, ovšem dá se říct, že hry to jsou naprosto odlišné.

Dá se tedy říct, že Blizzard určitým způsobem WoWko zachránil i díky navrácení starého obsahu. Možné to svým způsobem vlastně být může. Přece jen tu je stále více lidí, kteří si předplatné drží jen právě díky Classicu. A že jich pravděpodobně nebude v momentální chvíli vůbec málo.

Popravdě, kvůli číslům tady ale vůbec nejsme. Je jasné, že za téměř 17 let bude herní komunita menší. Problém u WoWka je vlastně úplně někde jinde. Čísla můžou říct mnoho, ovšem proč se právě více hráčů přesouvá na World of Warcraft Classic, místo momentálního datadisku Shadowlands. Nebo proč vůbec hráči opouští WoWko jako takové.

Ono to tak složité vlastně není, hra si jednoduše neváží vašeho času. Je jedno, kolik toho uděláte, protože stejně toho bude potřeba udělat víc. Je zapotřebí se do hry neustále vracet, pokud chcete držet krok a nechcete jet čistě jen na příběh, který má ale zároveň v Shadowlands také hromadu svých chyb

Kde je tedy momentálně největší problém? V čem se skrývá ten zakopaný pes?

(Rozhovory najdete ve videu)

CZECHCLOUD, HONZAJCZ, ROHAC123 A HOTTIE

S následným vyplynutí kauzy, kdy stát Kalifornie žaloval Activision Blizzard za sexuální obtěžování a diskriminaci žen, se mezi WoWkem a hráči propast ještě zvětšila. Nejen World of Warcraft, ale i jiné hry od Blizzardu začali hráči masově opouštět jako protest proti tomu, co se ve firmě děje.

Údajně už nemá cenu dál podporovat firmu, která pro ně v dřívějších dobách hodně znamenala. Přece jen se Blizzard vždycky prezentoval jako jedna velká rodina, ovšem jak se v posledních letech ukazuje, Activision Blizzard není ničím víc než jen další korporátní společností. Že už dlouho není tím, jak je nejen fanoušci, ale i my dlouhé roky viděli. 

Otázka je tady trochu jiná – je na místě bojkovat jinak stále dobré hry?

(Rozhovory najdete ve videu)

CZECHCLOUD, HONZAJCZ, ROHAC123 A HOTTIE

Popravdě na tuhle otázku je opravdu složité odpovědět. Na jednu stranu bychom si jako hráči neměli nechat nic líbit a společně bychom měli vývojářům ukázat, že jejich kroky a jejich rozhodnutí nejsou správné. Na stranu druhou by vývojáři, kteří mnohdy dělají hry s láskou, neměli být trestáni za chyby lidí, kterým jsou hry ukradené a jde jim jen o peníze.

Blizzard a lidi v něm se nacházejí ve velmi složité situaci. Tam, kde je Blizzard teď je jen a pouze díky tomu, že hráči jejich hry milují. Milují svět Warcraftu a ať už ho hrají nebo dříve hráli, tak si ho pravděpodobně pamatovat budou. To, že to teď s World of Warcraftem vypadá bledě, je pro mnoho fanoušků smutné, přece jen je to pro mnohé kus dětství, pro někoho stále přítomnost, ale hromadu lidí je to stovky i tisíce hodin, které do hry investovali.  

Má tedy World of Warcraft ještě šanci na vykoupení, může se stát, že by se Blizzardu povedlo napravit svoje chyby a znovu vydat podobnou expanzi, jakou byl Legion, který ukázal, že ve světě Azerothu je stále pořád co dělat? Legion vás dokázal donutit se do hry vracet opakovaně a dělat stále stejné mechaniky pořád dokola, problém je, že vy jste chtěli tyto mechaniky stále dokola opakovat. Ne jako v Shadowlands, které si vašeho času ve hře vůbec neváží. Rád bych věřil, že se tohle ještě jednou stane, že si Blizzard uvědomí svoje chyby a dokáže se z nich poučit. Že ještě jednou ukáže, jakou sílu má WoWko. Jenže bych rád jen věřil. Ale to se v momentální situaci, když se na Blizzard podívám, dělá opravdu těžko. Hráči jsou ochotní tolerovat jeden přešlap, druhý také ještě většina skousne, ale pokud by se stalo, že se další datadisk nepovede, tak to s World of Warcraftem nevypadá vůbec dobře. A to vše, co se teď kolem Blizzardu děje, to rozhodně nezlehčí.  

Dokáže tedy ještě někdy přijít podobný datadisk, který ukáže že WoWko ještě nepatří do starého železa?

(Rozhovory najdete ve videu)

CZECHCLOUD, HONZAJCZ, ROHAC123 A HOTTIE

Ovšem World of Warcraft nikdy nebyl jediným MMORPG titulem. Ano, bezpochyby byl vždy tím nejznámějším, ale konkurenci tu stále měl. Ať už to byl dávno zapomenutý Lord of the Rings Online nebo známé tituly, jako je Guild Wars 2, The Elder Scrolls Online nebo v poslední době dosti opěvované Final Fantasy XIV, které dokázalo vstát z popela a ukázat světu, že i přes nepovedený start se dokáže vyrovnat klidně i světu Warcraftu.

WoWko nikdy vlastně nezažilo opravdovou konkurenci jako takovou a u nás v Česku a na Slovensku to platí dvojnásobně. A to je možná právě ta škoda.

Konkurenční boj totiž vlastně není nic špatného, naopak je to potřeba. Nejen hry, ale jakékoliv technologie potřebují konkurenci. Pokud totiž nebude, může se stát, že produkt, nebo v našem případě hra, bude dlouhá léta stát na místě bez většího posunu kupředu. A právě tohle se bohužel stalo hře World of Warcraft, které nikdy nezažilo, že by mu nějaká hra mohla sahat byť jen po kotníky. Přitom ale každá další MMORPG hra chtěla být jako WoWko.

V posledních měsících se čím dál tím víc ukazuje, že konkurence neusnula na vavřínech a stále se zdokonalovala. Lidé, co tedy dlouhé roky hráli World of Warcraft, teď hledají jiné alternativy. Zanedlouho se dokonce dočkáme naprosto nové krve v podání New World od Amazonu, který se pokusí ujmout si svůj kus slávy mezi ostatními MMORPG hrami. Zda se mu to povede, se ovšem teprve ještě dozvíme. Ovšem podle bety, která byla minulý měsíc, to nevypadá vůbec špatně. Nicméně WoWko je stále WoWko.

Má hluboce zakořeněné tradice a hráčům se svět Azerothu bude opouštět vážně těžko. Je tu ale šance, že by se přece jen nějaké hře podařilo po více než sedmnácti letech ukrást trůn World of Warcraftu?  

(Rozhovory najdete ve videu)

CZECHCLOUD, HONZAJCZ, ROHAC123 A HOTTIE

Ať už to ale dopadne, jak chce, s WoWkem to teď nevypadá kdo ví jak dobře. Shadowlands trpí na řadu problémů a spíše než krok kupředu jsou to dva kroky zpátky.

A je to až smutné. Přitom to, co dokázal Blizzard vybudovat, co udělal ze hry World of Warcraft, je neuvěřitelné. Mnozí v tomto virtuálním světě strávili tisíce hodin, našli si tak skvělé přátele a někteří dokonce životní partnery. Způsob, jakým World of Warcraft změnil hry, je neuvěřitelný a rozhodně si své místo v síni slávy zaslouží.

O to smutnější je, že Blizzard, který dříve dokázal ukázat světu, že hry můžou být i víc než jen pouhou hrou, se v posledních letech prezentuje tak, jak se prezentuje. Pro nejednoho hráče byl Blizzard něčím víc než jen společností, ovšem teď? Teď už hráči na tento korporát pohlížejí trochu jinak a lidi, kteří dělali Blizzard Blizzardem, už ve firmě budete hledat hodně těžko.

Nabízí se zde tak poslední otázka. Otázka, kterou jsme mohli slyšet už několikrát od vydání datadisku Cataclysm. Umírá World of Warcraft? Ano, my víme. Tohle už tady bylo tolikrát. Ohraná písnička. Jenže je pravda, že takto to s WoWkem snad ještě nikdy špatné nebylo, takže dá se opravdu teď vážně říct, že by tohle mohl být konec jedné éry herních dějin?

(Rozhovory najdete ve videu)

CZECHCLOUD, HONZAJCZ, ROHAC123 A HOTTIE

Samozřejmě ještě není nic ztraceno. Blizzard není mrtvý. Ano, má teď svoje problémy, ale doufejme, že se z toho nejen oni, ale i celý herní průmysl ponaučí. Blizzard to teď rozhodně nebude mít v dalších letech vůbec jednoduché. Hráčům totiž v poslední době ukázal vztyčený prostředníček. A je to až smutné, že se z tehdy milované společnosti vyklubalo něco takového. Blizzard tedy ještě není mrtvý, to rozhodně ne, stále tu bude dost hráčů, kteří jejich hry budou hrát dál. Za mě osobně ovšem Blizzard klesl už tak hluboko, že má teď poslední šanci nejen nám, ale i sobě dokázat, že myslí na fanoušky, myslí na své zaměstnance a myslí na dobré hry. Pokud i teď selže, myslím, že herní průmysl přijde o jednu z největších společností, která dokázala něco neuvěřitelného.

Co se World of Warcraftu týče, tak jen čas ukáže, jaké následky bude mít nejen kauza, ale i Shadowlands na budoucnost téhle hry.

Odpověď tedy na otázku, jestli je World of Warcraft mrtvý? Rozhodně ne. Ale je tohle možný začátek konce? Možná. Žádný král nevládne věčně.