Magazín · Preview · v pondělí 21. 6. 2021 15:22
Po Valhalle a Valheimu je tu další ambiciózní vikingská akce
S vikingskou tematikou se v poslední době roztrhl pytel a herní průmysl není žádnou výjimkou. Toho jsou si dobře vědomi i vývojáři z Paranoid Interactive, pro něž se Frozenheim stává první velkou hrou, kterou chtějí světu ukázat, ačkoliv stále zatím jen v předběžném přístupu.
Vývojáři si pro vikingskou akci vybrali real-time strategii a musím říct, že s tímto nápadem nesáhli tak úplně vedle. V poslední době je žánr RTS trochu na ústupu a nová krev se mezi ostatními hrami neztratí. Zároveň je Frozenheim kombinace budování a válčení. Vy se tak budete muset postarat o svoji vesnici a zároveň pořádat nájezdy a plenit to, co vybudoval váš nepřítel.
Ač je ekonomika a stavění lehce primitivní, tak funguje. Stačí poslat několik lidí těžit dřevo a další část nechat kutat železo, jež poté necháte přetavit na ingoty, za které budete budovat armádu. Zároveň budete stavět domy, abyste zvýšili vaši porodnost. Ovšem čím více lidí, tím více bude potřeba jídla. To se dá získat buďto rybolovem, lovem jelenů nebo farmařením. Pokud nicméně přijde zima, vaše farmy budou k ničemu a budete se muset spolehnout na zbylé dva zdroje.
Co tedy postavíte, je na čistě na vás, avšak prostoru pro stavbu není moc, takže si vaši volbu musíte náležitě rozmyslet, protože stavět se dá sotva několik metrů od vaší hlavní budovy. To je vážně škoda. Mapy jsou totiž celkem velké a často jediná možnost, jak se dostat k soupeři, je mapu jako správný viking přeplout. Stavba předsunuté základy by tak vůbec nebyla na škodu. To samé suroviny. Ty vám na místě vaší vesnice rychle dojdou. Vy tak musíte horníky posílat ohromnou dálku místo toho, abyste například důl mohli za určitých podmínek postavit klidně dřív.
Hezký nápad je pak ale stavění domů. U těch totiž můžete určovat, jak moc budou obyvatelé šťastní a podle toho bude i lepší porodnost. Spokojenost se dá zvýšit různými způsoby. Stačí postavit domy blíž sobě, a tím utvořit sousedství, postavit poblíž studnu nebo druidy. Vy se tak během stavby budete muset v první pořádně zamyslet, abyste důležité budovy stavěli blíž sobě, a tím zvýšili spokojenost vašich obyvatel. Nebo nenechali chudáky dělníky tahat suroviny velké dálky a prodloužili si tak čas, po který bude výroba základních surovin trvat. Celá stavba vesnice je tedy vyřešena celkem jednoduše. Je mnoho strategií, které mají ekonomický systém udělaný daleko více do hloubky, ale i tak to tady funguje – dá se říct – jak má.
Ty největší základy vás pak Frozenheim naučí v zatím prvních dvou misích ve hře pro jednoho hráče. Příběhově toho moc nečekejte, je to úplný začátek, ale jako tutoriál to stačí dostatečně na to, abyste pochopili, jak funguje nejen ekonomika, ale i manipulace s vojáky. Jediné, co vás kampaň nenaučí a je ve hře pro více hráčů, tak je obrana vaší vesnice. Na to budete mít ochranné věže nebo klasické palisády.
Problém všech budov je ovšem ten, že pokud má nepřítel početnější armádu, tak má všechno výdrž papíru. Nestihnete ani mrknout a zdi i věže za chviličku hoří jako nic. To samé ale i hlavní budova, o kterou když přijdete, automaticky prohráváte. Je jedno, jak velká vaše vesnice byla, jestli máte ještě nějaké jednotky… ne, prostě je konec. Pokud tedy máte velkou armádu, stačí se rovnou vrhnout na hlavní budovu a nezávisle na tom, kolik šípu, ran nebo úderů schytáte, můžete i tak udělat nájezd na pouze jednu budovu a vyhrát. I právě tohle by chtělo trochu domyslet.
To bohužel není celý problém Frozenheimu, vlastně jich má v momentálním stavu hromadu. Ano, jedná se o předběžný přístup, takže lze hodně věcí prominout – a to ať už místy příšernou kameru nebo jeden další velký fakt, že zápasy ještě nejsou úplně vybalancované.
To nejhorší jsou ale vaše vlastní jednotky. Pathfinding a vlastně celkové ovládání vojáků je dosti kostrbaté a má ještě svoje mouchy. Ať už je to prostě fakt, že vás vojáci neposlouchají, sami od sebe skočí z útesu nebo zaseknou se v textuře nebo lodě, které samy od sebe najedou na mělčinu a shoří. To už jsou bohužel věci, které vám i ten předběžný přístup zkazí natolik, že se ke hraní budete těžko dostávat zpátky. Ale i tak jde vidět, že vývojáři o problémech ví a snaží se na nich pracovat. Vlastně od toho tady ten předběžný přístup je.
Frozenheim v momentálním stavu není rozhodně pro každého, ale pokud máte rádi real-timové strategie a dáme vývojářům šanci, tak věřím tomu, že ještě dokážou do vydání udělat z tohohle titulu skvělou hru, která udělá čest celému žánru. Ale teď? Momentálně bych ji doporučil jen opravdovým fanouškům, kteří dokážou sem tam jedno nebo rovnou obě očka přimhouřit nad hromadou chyb, které má. Občas pak navíc chybí takové maličkosti, jako je například ukazatel spotřeby jídla, které je základem pro chod vaší vesnice. Zase tu jsou ale i skvělé nápady jako třeba strategické budování domů a vývojový strom, kde si můžete vybrat cesty zaměřené na boj, ekonomiku nebo průzkum, a tím si odemknout určitě výhody, nové budovy nebo i jednotky. Tohle je super nápad, který udělá každou hru jedinečnou a každý si najde svůj styl hraní.
A pak tu jsou ještě božská požehnání, kterých je na mapě šest. Zabíráním kamenů si odemknete určitá požehnání, které vám například obnoví všechny vykácené stromy nebo na chvíli zrychlí všechny jednotky. Pokud se vám ale podaří sesbírat všechny, můžete hru ukončit a na své nepřátelé seslat Ragnarok. A to je teprve sranda. Je to sice silné, hlavně když nevidíte, pokud jich někdo už ovládá víc. Všechny je najít není tedy nic lehkého, hlavně když některé kameny mají hráči hned za vesnicí.
Taktika tak může být na vás, můžete se rozhodnout stavět velkou armádu a protivníka rozdrtit silou, nebo se pokusit v co nejkratší době sebrat všechny kameny a rozpoutat tak na zemi pravý ragnarok.
I tak ale ani jedna není úplně dokonalá. S velkou armádou se špatně taktizuje. Mnohdy vás jednotky moc neposlouchají a klasické označování do skupin, které z RTS žánru známe, tady funguje, jen když se mu chce. Většinou pak ale souboje vypadají pravděpodobně více jako ve skutečnosti. Tedy zmatek a chaos, jinak to asi nazvat nejde.
Pak ještě tedy kromě kamenů můžete ještě na mapě najít zásoby, bandity nebo vesničany, kterým když pomůžete, přidají se do vaší armády. Právě tyhle nápady dávají najevo, že Frozenheim rozhodně potenciál má, ale ještě před sebou má velmi dlouhou cestu. Teď ho ale nechám zase chvilku ležet v knihovně a uvidíme, co vývojáři přinesou a jak si poradí se zpětnou odezvou od hráčů. Do té doby jim budeme držet palce a doufat, že než Frozenheim vyjde jako plná hra, tak se toho ještě dost změní. A to snad k lepšímu.