Sony a Mark Cerny, systémový architekt posledních dvou generací PlayStationu, si nechali patentovat technologii, umožňující zpětnou kompatibilitu starších her na blíže nespecifikovaném stroji. Prvně o věci informoval server RespawnFirst.

Patent, který je datován na únor tohoto roku, je veřejně dostupný. Volně by šel přeložit jako „TESTOVÁNÍ ZPĚTNÉ KOMPATIBILITY SOFTWARU V REŽIMU, KTERÝ SE SNAŽÍ VYVOLAT ZKRESLENÍ“. Ve zkratce jde o řešení problému, který nastává, když původní stroj měl větší nebo menší výkon, než stroj, na kterém hru zkoušíme hrát. Většina hráčů už určitě někdy zkoušela zapnout starší hru na nových Windowsech, ale hra nefungovala. Přesně o tomhle problému je řeč.

Myšlenka patentu je taková, že tu máme dva stroje. Na tom prvním hru podrobíme něčemu jako zátěžovému testu a vystavíme ji podmínkám, které nejsou nativní pro daný stroj. Získáme hromadu chyb, které ale můžeme vyřešit. Až je vyřešíme, je větší šance, že hra poběží na druhém, pokročilejším stroji.

Tolik k technice. Důležité je zmínit, že patent nezmiňuje žádnou konzoli ze stáje PlayStationu jménem. Přesto se rychle objevily spekulace, že se jedná o snahu převést hry z PlayStation 3 na PlayStation 5, nebo dokonce až na hypotetický PlayStation 6.

Zpětná kompatibilita PS3 je fanoušky velmi žádaná, a to už od předminulé generace, tedy PS4. Sony ale hráčům zatím nevyhověla. V roce 2017 se bývalý ředitel Sony Jim Ryan (tehdy ještě z pozice šéfa marketingu) vyjádřil, že zpětná kompatibilita je sice žádaná funkce, ale málokdy využívaná.

„Byl jsem na eventu ke Gran Turismu a měli tam hry na PS1, PS2, PS3 a PS4. Hry na PS1 a PS2 vypadaly prastaře, kdo by to vůbec hrál? vyjádřil se tehdy pro TIME.

Na PlayStation 5 jsme ale zpětnou kompatibilitu dostali, pouze ale s PS4. Nutno dodat, že PS3 obsahovala Cell procesor, který měl úplně jinou architekturu než AMD a Intel, tudíž vývoj her byl na konzoli komplikovanější. Může to být jeden z důvodů, proč Sony se zpětnou kompatibilitou dosud nepřišla.

V obchodě Sony si můžete zakoupit hry ze starších generací, popřípadě jsou dostupné v rámci předplatného PlayStation Plus Premium. Jde ale převážně o hry z PS1, PS2 a PSP. Pokud si chcete zahrát hry konkrétně z PS3, jste odkázání na hrstku remasterů, které později vyšly na PS4.

Na závěr si zmiňme, jak je na tom konkurence. Zpětná kompatibilita byla lákadlem už na Xbox One. Neobešlo se to ale bez zádrhelů, kompatibilita se netýká všech her a seznam spustitelných rostl postupně. I z důvodu licencí. Na Xboxu Series X/S si ale můžete zahrát všechny hry z Xboxu One, které nevyžadují Kinect, plus hry, které byly už předtím na seznamu zpětné kompatibility. Jde o 657 her z Xboxu 360 (Něco málo přes čtvrtinu) a 61 z původního Xboxu (z cca tisíce). Některé z těchto her jsou i vylepšené, mají například lepší framerate.