Jedna z nejvýznamnějších osobností herního průmyslu, Shuhei Yoshida, oznámil, že po více než třech dekádách strávených ve společnosti Sony opustí svůj post. Oficiálně skončí ve funkci 15. ledna/januára 2025. PlayStation tak přijde o jednoho ze svých otců.

Dnes šedesátiletý Yoshida se připojil k Sony v roce 1993 a hrál klíčovou roli při vývoji první konzole PlayStation. Byl jedním z prvních netechnických členů týmu Kena Kutaragiho, který vedl projekt. Jeho úkolem bylo přesvědčit vývojáře a vydavatele k podpoře nové konzole – úkol, který zpětně označuje za „velmi náročný, ale zároveň vzrušující“.

Během své kariéry v Sony zastával Yoshida různé vedoucí pozice, včetně role prezidenta Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios (dnes PlayStation Studios). V posledních letech se soustředil na podporu nezávislých vývojářů jako vedoucí iniciativy PlayStation Indies, čímž pomohl řadě menších herních týmů dostat jejich hry k širšímu publiku. Kromě toho se podílel na vývoji úspěšných her, včetně Gran Turisma, Ape Escape, The Legend of Dragoon, Jak and Daxter, SOCOM U.S. Navy SEALs a ATV Offroad Fury.

Shuhei Yoshida se rozhodl odejít ze Sony už loni, kdy oslavil 30 let ve společnosti. „Když jsem dosáhl této mety, začal jsem si říkat, že možná nastal čas posunout se dál,“ vysvětlil v podcastu PlayStationu. Zdůraznil, že PlayStation je ve skvělých rukou díky nové generaci manažérů. Ty velmi respektuje a obdivuje.

Yoshida naznačil, že neplánuje důchod a hodlá se i nadále angažovat v podpoře nezávislých her. Jeho vášeň pro indie tituly označuje za klíčovou, protože často přinášejí inovace a nové herní žánry, které jsou důležité pro budoucnost herního průmyslu.

Mezi své nejsilnější zážitky z kariéry patří triumf hry Journey, která získala titul Hra roku, a to navzdory tomu, že jde o malou hru vydanou čistě digitálně (později vyšla i fyzicky). Yoshida se o tomto okamžiku vyjádřil jako o „něčem opravdu mimořádném“, co ukázalo, jak hluboký dopad mohou hry mít na životy hráčů.

Shuhei Yoshida zanechává za sebou bohaté dědictví a odkaz, který formoval značku PlayStation jako jednu z největších sil v herním světě. Ať už se rozhodne věnovat indie scéně, nebo si užít zaslouženého odpočinku, jeho vliv na herní průmysl zůstane nezapomenutelný. Mnozí by se od něj mohli učit, i když byl vysoce váženým vedoucím Sony, tak chodil mezi lidi a zajímal se o názory hráčů, ať už to bylo na veletrzích, jako E3, na sociálních sítích nebo v herních podcastech.

Já si ho budu pamatovat zejména z velice povedeného videa z roku 2013. Společně s Adamem Boyesem ukázal, jak jednoduché je sdílet fyzické verze her pro PS4. Šlo o reakci na Xbox a jeho kontroverzní politiku s DRM. Microsoft totiž chtěl omezit bazarové hry.