
Magazín · Novinky · v úterý 11. 3. 2025 10:30
PlayStation experimentuje s revolučními nehratelnými postavami a živými rozhovory
Sony se pouští do zajímavých experimentů se systémy umělé inteligence, který má do her přinést přirozenější rozhovory. A nová patentovaná technologie má umožnit nehratelným postavám napodobovat styl skutečných hráčů. Na internet dokonce uniklo interní technologické demo s Aloy ze série Horizon.
Začneme patentem, který byl původně podán v létě 2023 a zveřejněn 6. března/marce 2025. Ten popisuje systém analýzy herních dat, na jejichž základě se vytváří NPC se stylem hry odpovídajícím konkrétním hráčům. Hráči by mohli dobrovolně sdílet svá herní data, která by pak umělá inteligence využila k natrénování virtuálních společníků.
To by mohlo vyřešit jeden z častých problémů kooperativních her – hledání spoluhráčů. Místo hraní s neznámými hráči by si uživatelé mohli vytvořit tým NPC, kteří napodobují jejich oblíbené spoluhráče. Pokud by se ke hře později připojil skutečný hráč, mohl by AI ovládaného parťáka nahradit nebo si ho ponechat jako podporu.
Podle popisu technologie systém analyzuje herní data minimálně dvou hráčů a na jejich základě vytvoří věrnou digitální repliku jejich herního stylu. NPC nebude jen „generický bot“, ale bude kopírovat rozhodování, strategii a celkovou úroveň dovedností hráčů, na kterých byl model vytrénován.
I když jde o ambiciózní myšlenku, tak něco podobného už tady nějakou dobu máme. Například ve Forze Motorsport funguje systém Drivatar, který se učí jízdní styl hráčů a poté simuluje jejich chování v závodech proti ostatním. Někdo podobného zkoušeli také tvůrci Need for Speed a na jízdní styl hráče reagovali i závodníci v PlayStation titulu Driveclub. Japonská společnost chce jít teď ještě dál a přenést tenhle systém do dalších žánrů. Když to dobře dopadne, může Sony svou technologií obohatit kooperativní a multiplayerové tituly.
Vedle toho Sony testuje možnosti AI nástrojů. Uniklé video je z interní prezentace, ve které Sharwin Raghoebardajal, ředitel softwarového inženýrství v PlayStationu, vede rozhovor s Aloy. Hrdinka mu například řekla, že ji bolí v krku, a když ji požádal, aby shrnula své dosavadní dobrodružství, popsala děj předchozích her Horizon Zero Dawn a Horizon Forbidden West.
K vytvoření této interaktivní verze Aloy využilo Sony několik AI nástrojů. Mezi ně patří Whisper od OpenAI pro převod řeči na text, GPT-4 a Llama 3 pro generování odpovědí, Emotional Voice Synthesis (EVS) pro napodobení hlasu a Mockingbird pro synchronizaci animace obličeje s generovanou řečí.
Podle Raghoebardajala šlo pouze o malý náhled na možnosti technologie. Zdůraznil také, že dialogy nejsou předskriptované a hráči by se mohli ptát postav na cokoliv, přičemž AI by reagovala v rámci svého charakteru.
Sony video postupně odstraňuje z internetu. Reakce na něj jsou rozporuplné. Jedné straně se líbí zajímavý experiment, který má ještě daleko do dokonalé verze. Druzí mluví o neúctě a bojí se o práci dabérů.
„Tohle nenávidím. Je to děsivé. Doufám, že to Sony nikdy nepoužije, hlavně pokud by kvůli tomu měli přijít o práci talentovaní dabéři,“ napsal Macho_Fantastico. „Použít AI v sérii Horizon, kde umělá inteligence zničila svět? To je neuvěřitelně hloupé,“ přidal svůj názor Ductos. „Je neuvěřitelné, jak moc je Sony odtržená od fanoušků. Tolik skvělých značek leží ladem, ale místo toho dělají… tohle,“ uvedl MetalPCAngel.