NVIDIA v rámci své konference na CES 2019 oznámila dlouho očekávanou podporu adaptivní synchronizace obrazu. Ta narozdíl od té čistě softwarové metody, přináší to, co mají uživatelé AMD grafických karet už dlouho - vyloženě podporu pro VESA standard FreeSync. Proč je to ale pro hráče tak důležité?

NVIDIA: Stále tomu budeme říkat G-SYNC

Asi se shodneme, že nikomu z vás se nechce koukat při hraní na trhání obrazu a půlení obrazu. Je to dvojice nejtypičtějších průvodních bolestí každého PC hráče. A ještě včera platilo, že šlo s oběma problémy pracovat celkem jednoduše: zapnout vertikální synchronizaci, mít dost silný počítač a poté ignorovat občasné trhání obrazu. Vertikální synchronizace byla velký skok a fungovala jako základní řešení.

Jenže, hráčům pomohlo AMD s příchodem podpory VESA standardu Adaptivní Synchronizace známé pod názvem FreeSync. Je to funkce, která najednou vyřešila problém jak s trháním obrazu při vertikální synchronizaci, tak půlením obrazu. Tedy ne uplně, adaptivní vertikální synchronizace má zase jiné menší problémy, ale jsou zanedbatelné. Je tedy možné, že i hráči na NVIDIA grafických čipech mohou hrát na FreeSync monitorech?

Ano. To je přesně to, co se nyní děje. Konečně!

V čem je to jiné?

Pokud se hra vykresluje například v 60 snímcích za sekundu (60FPS), tak se používá uzamčení vertikální synchronizace na obnovovací frekvenci monitoru - například 60Hz / 144Hz. Cílem je, aby se minimalizoval rozdíl mezí tím kdy monitor dostane obraz vs. kdy grafická karta odešle obraz do monitoru. Protože zpracování scény a obrazu chvilku trvá, může se stát a stává se to často, že i při uzamčeném FPS a obnovovací frekvenci se tu a tam fáze přeskočí - například, když hře klesnou lehce FPS. Potom vznikne "trhání obrazu" / stuttering. Proti tomu se bojuje různými metodami, hry například přikládají "triple buffering", softwarový adaptivní vsync či vlastní delta-time měnění in-engine času pro zjemnění obrazu. Ale bez úspěchu.

Takže fanoušci zelených karet měli do teď celkem smolíka. Mě nevýjimaje zřejmě držel proti vzpouře fakt, že jsem pořádně na monitoru s Adaptivní Synchronizací nehrál. A taky dám přednost výkonu před "plynulostí". Tedy lepší grafické detaily, dohledová vzdálenost, anti-aliasing a vyhlazené stíny výměnou za občasné trhání bylo dostatečné opodstatnění. To ovšem platilo do doby, než jsem si sám vyzkoušel FreeSync a na vlastní oči viděl, o co přicházím. A rázem jsem byl naštvaný, proč NVIDIA dávno tento otevřený standard nepodporuje. Plynulost obrazu je neuvěřitelná a do teď to byl jeden z důvodů proč si koupit AMD kartu - hráči kteří se chtěli zbavit trhání obrazu a půlení obrazu jinou možnost prostě neměli.

No a pokud jste se naštvali z trhání, tak jste sice mohli vertikální sychronizaci vypnout úplně a vidět krásně plynulý obraz při kterém vám sice hra klidně běžela na vašem 60 Hz monitoru třeba 120 FPS, ale vyměnili jste to za tzv. půlení obrazu (viditelný posun v pixelech vykreslování při rychlých pohybech na různých částech obrazovky).

Tři stupně G-SYNC pro hardware synchronizaci

Adaptivní Synchronizace nedělá nic jiného, než že obrací funkci obnovovací frekvence monitoru naruby. Místo toho, aby se grafická karta snažila přizpůsobit a trefit do obnovení panelu tuto zodpovědnost předá přímo monitoru. Ten nahlédne do procedur svého standardu a následně podle signálů správně mění synchronizaci. Grafická karta a potažmo tím i váš počítač dělá jen to, co dělat má. A veškerá zodpovědnost se synchronizací je přenesena na monitoru. Znamená to žádné trhání, cukání, půlení obrazu. Ale u horších panelů to zase znamená problikávání a možné artefakty.

Ať už v tom jsou peníze nebo ne, NVIDIA byla se svou certifikací G-SYNC dost na výrobce monitorů náročná. Neznáme všechny podrobnosti, ale obecně se ví, že vývoj G-SYNC monitoru není levnou záležitostí. Nyní se tedy konečně karta obrací ve prospěch všech hráčů. G-SYNC monitory nezmizí - jejich dodatečné čipy a kvalita jsou opravdu opodstatněné. U těchto certifikovaných monitorů tak dojde jen k přejmenování na G-SYNC Ultimate a takové monitory budou procházet nejpřísnější kontrolou pro absolutní špičku - projdou více než 300 testy a budou poskytovat plnou HDR podporu.

Označení G-SYNC a G-SYNC Compatible budou mít monitory, které buď projdou kontrolou nebo měřitelně nebudou mít žádné "blikání obrazu", trhání obrazu, půlení obrazu apod. Na druhou stranu stále platí, že takové monitory jsou dost drahé.

A konečně, tohle vás asi zajímá nejvíc: pokud náhodou budete mít zatím nezkontrolovaný panel s podporou FreeSyncu nebo klidně jakýkoliv z 400 budoucích modelů, které nyní NVIDIA takzvaně "validuje", budete schopni i přesto G-SYNC zapnout. Jen počítejte s tím, že NVIDIA ovladače nemusí zaručit nejlepší podporu a nějaké to blikání či artefakty se mohou objevit. Podobně, jako to mají AMD karty.

Přesto je to právě tento "G-SYNC" zdarma, který nás všechny zajímá. Otevřený standard VESA Adaptive Sync je totiž na trhu už nějakou dobu. Výrobce monitorů nic nestojí a proto je celkem slušná šance, že i váš monitor, právě teď podporuje G-SYNC.

Z cirka 400 dostupných různých typů monitorů na trhu bude mít přímou podporu pouze 12. Ale NVIDIA bude rozšiřovat plnou podporu pouze pomocí ovladačů, takže se to v následujících měsících zlepší. NVIDIA ale sama prohlásila, že chce podporovat všechny monitory, které mají Adaptive Sync v sobě integrovaný (tj. FreeSync monitory).

Je opravdu G-SYNC a FreeSync potřeba?

Závěrem přikládáme malé video, které vám ukáže rozdíl mezi Adaptivní Synchronizací a Vertikální Synchronizací obrazu.

Je vážně potřeba cokoliv dodávat? I když je video starší - nyní neplatí jen pro G-SYNC monitory. Konečně pro většinu majitelů grafických karet od NVIDIA. Tohle je velká věc pro hraní na PC. Škoda jen, že si NVIDIA dala až tak na čas. Funkci Adaptive Sync v NVIDIA ovladačích hledejte od 15. ledna, kdy bude uvolněna aktualizací.