Spousta lidí si myslí, že Microsoft utratí 68,7 miliardy dolarů za Activision Blizzard kvůli Call of Duty. Ano, tahle série je zlaté vejce, ale už dříve Phil Spencer v rozhovoru pro Bloomberg prozradil jednu zásadní věc. Americká firma vidí velkou příležitost v mobilních hrách, které hraje víc než 1,5 miliardy lidí. Jde tak s přehledem o největší herní platformu a Microsoft chce být pochopitelně na ní více aktivní. A právě o to se postará Activision Blizzard, respektive studio King, které má za sebou hity jako Candy Crush a Crash Bandicoot: On the Run!

Z tohoto pohledu tedy záměr Microsoftu nepřekvapí. Firma má připravovat mobilní verzi obchodu Xboxu, kde bude nabízet hry pro mobily a tablety. Má jít o konkurenci pro App Store a Google Play. A právě pro tenhle tajný plán jsou společnosti Activision, Blizzard a King zásadní.

Technologický gigant se sídlem v americkém Redmondu tento záměr poprvé naznačil na začátku tohoto roku. V té době uváděl snahu vybudovat novou generaci obchodu, která bude vytvořena pro hry. Díky podrobnému vyšetřování britského Úřadu pro hospodářskou soutěž a trhy (CMA) odhalil Microsoft první podrobnosti.

Microsoft v dokumentech zaslaných CMA uvedl, že koupě Activision Blizzard je důležité v plánech v mobilních segmentu, kde chce firma posílit svou přítomnost. To má zahrnovat vytvoření obchodu s hrami nové generace, které budou fungovat na celé řadě zařízení, včetně mobilních.

Díky hrám a stávajícím komunitám hráčů Activisionu Blizzard chce Microsoft usilovat o rozšíření Xbox Store na mobilní zařízení a přilákat hráče na novou mobilní platformu Xboxu. K tomu by bezpochyby hity ve stylu Call of Duty: Mobile, Diablo Immortal, Candy Crush Saga a budoucí Call of Duty: Warzone Mobile určitě pomohly a Microsoft by měl šanci přebrat zákazníky společnostem Apple a Google.

V dokumentu Microsoft přímo uvádí:

„Díky této transakci získá Microsoft významnou pozici v oblasti mobilních her. Příjmy z mobilních her divize King a titulů, jako je Call of Duty: Mobile, jakož i vedlejší příjmy, představovaly v první polovině roku 2022 více než polovinu příjmů společnosti Activision Blizzard .... Mobilní zákazníci tvoří přibližně tři čtvrtiny jejích MAU. Microsoft v současné době nemá v oblasti mobilních her žádné významné zastoupení a transakce jí přinese tolik potřebné odborné znalosti v oblasti vývoje mobilních her, marketingu a reklamy. Activision Blizzard bude moci přispět svými poznatky z vývoje a vydávání mobilních her.“

Microsoft už dlouho razí heslo, že hry mají být pro všechny a dostupné na všech možných zařízeních. Ve svém předplatném Xbox Game Pass skrz dražší úroveň Ultimate nabízí Xbox Cloud Gaming s možností zahrát si velké tituly z konzolí Xbox na mobilech a tabletech. V posledních době firma rovněž přidává do her plnohodnotné dotykové ovládání, aby si je mohli užít hráči na mobilech bez nutnosti mít ovladač. Navíc Xbox Cloud Gaming funguje také na Steam Decku od Valve a Microsoft navázal partnerství se společnostmi Logitech a Razer u jejich handheldů zaměřených na cloudové hraní. Tím pádem se chce Microsoft prosadit na více frontách.

Je zajímavé, že CMA se v rámci šetření akvizice téměř nezabývá potenciálem vstupu Microsoftu do mobilních her a místo toho se převážně zaměřuje na konzolové hry, které podle Microsoftu tvoří stále menší část celkového trhu. Ale už chápeme, proč na půdě EU hovořil také zástupce Googlu. Ten měl společně se šéfem PlayStationu vyjádřit jisté obavy. Alespoň to tvrdí jeden zdroj (informovali jsme zde).

Růst mobilního trhu a další jeho potenciál vidíme v grafu, který zveřejnil Microsoft. V roce 2020 měl celý videoherní trh hodnotu 165 miliard dolarů. Konzole tvořily 33 miliard dolarů (20 %), počítače 40 miliard dolarů (24 %) a mobilní hry 85 miliard dolarů (51 %).

Microsoft to nebude mít jednoduché, a to nemluvíme o tom přesvědčit CMA, nýbrž se prosadit. I když firma má zajímavý plán a podle dostupných informací chce v Xbox Store nabídnout vývojářům a vydavatelům rovnocenné podmínky a umožnit jim využívat platební brány třetích stran.