Magazín · Novinky · v pondělí 23. 10. 2017 09:14
Matchmaking, který nás přinutí zakoupit si in-game obsah? Activision drží patent přesně na něco takového
Matchmaking je neodmyslitelnou součástí všech multiplayerových her. Jedná se totiž o systém, který vás před začátkem hry sjednotí do jednotlivých týmů či proti vám nasadí protivníky různého levelu. Každý hráč postupuje hrou jinou rychlostí a nikdy se nestane, že by v celém multiplayerovém světe hry nebyl nějaký level 1 a nějaký 158 (pokud tam takový level samozřejmě ještě existuje). A potom je na matchmakingu, aby tyto dva hráče od sebe oddělil a nepustil je k sobě. Je totiž nadmíru jasné, že pokud proti nízkému levelu půjde někdo s naprosto vylepšenou výbavou, uznejme, že nebude mít hráč s nižším levelem moc šanci ani na jedno přebití. Ale co kdyby přesně tak to fungovalo? Co kdyby vás tento systém záměrně dosadil proti neporazitelnému protivníkovi? Poměrně zvláštní situace, že ano? Jenomže přesně něco takového si nechalo patentovat studio Activision podílející se například na sérii Call of Duty či na novém Destiny 2.
Celým, řekněme, „smyslem“ tohoto systému je, aby vydavatelé donutili hráče zakoupit si další obsah do hry, který se zde vyskytuje například v podobě zbraní či jiných dalších vychytávek. Matchmaking na vás půjde zprvu pomalu. Dosadí vás do pár nováčkovských her, kde si ozkoušíte mechaniky multiplayeru a budete mít radost z rostoucích čísel ve vašich statistikách. Jenomže poté co bude sršet radostí, se vám systém rozhodne říct jedno nenene. Přesně v jednom momentu vás z přijatelně náročných zápasů přehodí do těch náročnějších, kde se to profesionály jenom hemží. A navíc v rukou těchto ostřílených nadšenců se blýská jedna zakoupená zbraň. Aha! Takže k tomu, abych se v téhle hře prosadila, si stačí prostě koupit tu fakt hezkou zbraň? Bohužel přesně tak. Hra bude v člověku podněcovat tento malý chtíč a bude se ho snažit nafouknout až do momentu, kdy hráčova bublina opovržení praskne a předměty si doopravdy zakoupí.
Ale v ten moment všechno nekončí. Když už si totiž nějakou tu zbraň doopravdy koupíte, hra vám bude chtít dát najevo, že to za to skutečně stálo a bude vás dosazovat do zápasů, kde vaše vystřelené kulky vždycky zasáhnou cíl. Zkrátka protože hráč, který půjde proti vám, bude ve stejné pozici, v jaké jste byli na samém začátku. Matchmaking se tudíž bude snažit vyvolat v hráči myšlenku, že nákup zbraně byl doopravdy výborný nápad a proč ho tudíž nezopakovat. Hráč se tak dostává do nekončící smyčky, ze které někdy není lehké vystoupit.
Navíc je zde i možnost, že systém bude nahlížet do vašich statistik jako například s jakým typem zbraní hrajete nejvíce. Následně se vám bude snažit ukázat, že na tom s vylepšenou zbraní můžete být vlastně úplně někde jinde - myšleno na mnohem vyšších příčkách.
Nápad na takovýto matchmaking se tu objevil již v roce 2015, ale až nyní se ho studiu Activision podařilo patentovat. Jenomže proč? Proč studio bojovalo za patent? Chtělo si tento nápad schovat pouze pro sebe? Jestli mají s tímto výtvorem nějaké plány se doopravdy neví a existuje zde spousta spekulací. Na jednu stranu se dá patentovat ledacos a někdy se to nemusí ani použít. Jenomže stále zde zůstává ta snůška pochybností, která by určitě neměla zaniknout. Problém zakomponovaných mikrotransakcí v dnešním herním světě je doopravdy velký a stále roste. A na to se nesmí zapomínat. Nicméně pokud vás zajímá například problém lootboxů, který z hráčů také dokáže vytáhnout peníze, můžete si pustit naši reportáž či chcete-li se do podobných témat ponořit hlouběji, můžete zhlédnout naše video o gamblingu.
Mám-li vás ale nakonec alespoň trošku uklidnit, takovýto matchmaking by se údajně neměl objevit v Call of Duty: WWII a ani by neměl být přidán do Destiny 2. Samozřejmě ale ve vzduchu visí veškeré jiné nadcházející hry, kde žádná „jistota“ už není.
Rozhodně nám ale nezapomeňte napsat vlastní názor na něco takového. Jak se k tomuto patentu stavíte vy? Myslíte si, že ho studio doopravdy hodlá jednou využít?