Platforma Steam má mezi vývojáři obrovskou váhu. Dokonce takovou, že 72 % z nich ji považuje za monopol na trhu s PC hrami. Ukázal to nový průzkum společnosti Atomik Research pro distribuční platformu Rokky, který zkoumal názory více než dvou stovek manažerů z herních studií ve Velké Británii a USA.

Průzkum byl proveden mezi 18. a 22. květnem tohoto roku. 75 % respondentů zastává pozici vrcholného managementu nebo výkonného vedení a 77 % pocházelo ze studií s více než 50 zaměstnanci.

Ačkoli Steam technicky vzato monopol nemá, více než polovina dotázaných přiznala, že je na něm až příliš závislá. U většiny dotázaných přitom tvoří Steam více než 75 % celkových příjmů ze všech prodejních kanálů.

Přesto se objevují náznaky, že se situace pomalu mění. Stále více studií zkouší i jiné platformy – především Epic Games Store a Xbox/PC Store, kam své hry umístilo téměř 48 % vývojářů. Desetina spolupracuje s GOG a 8 % využívá Itch.io, které ale zůstává spíše doménou nezávislých tvůrců. Zajímavostí je, že 32 % vývojářů stále vydává alespoň část svých titulů i na fyzických nosičích.

Vedle tradičních obchodů se stále častěji objevují i alternativní cesty, jako G2A, Kinguin, Fanatical nebo Humble Bundle, které lákají snadným použitím.

Z průzkumu také vyplynulo, že 80 % oslovených studií chce v příštích pěti letech aktivně využívat kanály mimo Steam, přičemž tři čtvrtiny očekávají, že jim to zvýší tržby alespoň o 10 %. Zároveň ale panují obavy z šedého trhu a ztráty kontroly nad distribucí svých titulů.

Analytik Mat Piscatella z Circany k výsledkům dodal, že Steam sice dominuje, ale označovat ho za monopol není přesné. „Monopol znamená, že existuje jen jeden poskytovatel určité služby bez jakékoli alternativy, a to není případ herní distribuce na PC. Každý může založit vlastní platformu, a spousta jich už vzniklo,“ připomněl. To je pravda, ale žádná z nich nedokázala přímo ohrozit Steam. Epic se svým obchodem by mohl vyprávět. Ani hry zdarma mu nepomáhají k tomu, aby dokázal přímo konkurovat platformě Valve.