Zdroj: Level
Magazín · Novinky · v pátek 28. 11. 2025 13:31
Level chystá Velkou historii českých her a rozšířené vydání 50 let videoher
Magazín Level pokračuje v úspěšné knižní sérii, která vznikla díky masivní podpoře komunity v crowdfundingové kampani. Příští rok vyjde třetí monumentální svazek zaměřený výhradně na domácí scénu – Velká historie českých her. Ještě letos na Vánoce se pak čtenáři dočkají rozšířeného druhého vydání bestselleru 50 let videoher.
Třetí kniha navazuje na úspěšné publikace O hrách a lidech a encyklopedické 50 let videoher. Stejně jako předchozí tituly, i tento je výsledkem finanční podpory 865 startérů, kteří pomohli dosáhnout neuvěřitelných 1121 % původního cíle.
Zatímco první dva svazky mapovaly globální herní osobnosti a dějiny, Velká historie českých her obrací reflektor na domácí scénu. Na více než sedmi stech stranách vzniká první ucelený příběh o tom, jak se rodila, rostla a proměňovala česká a slovenská herní kultura.
„Kniha propojuje velké dějiny s konkrétními lidskými osudy. Od pionýrských dob osmibitů a improvizovaných projektů pod svazarmovskými křídly přes divoké roky po roce 1989, kdy se rodily první firmy typu Vochozka Trading nebo JRC, až po éru, kdy se hry jako Mafia, Arma, Beat Saber, Kingdom Come nebo Factorio staly globálními značkami,” popisuje obsah chystané knihy Martin Bach, jeden z autorů a spolumajitel Levelu.
Chronologické pasáže se přirozeně střídají s tematickými – speciální kapitoly jsou věnovány českým adventurám jako „národnímu žánru“, freeware scéně, mobilním hrám, lokálním fenoménům, ale i nikdy nedokončeným projektům
Stejně důležití jako samotné hry jsou lidé, kteří obvykle zůstávají v pozadí. Kniha se věnuje výtvarníkům, hudebníkům, animátorům a technickým mágům. Nezapomíná ani na prostředí, které scénu formovalo: časopisy, webové portály, pořady a komunitu novinářů, kteří po desítky let určovali, jakým způsobem se u nás o hrách přemýšlí.
Výsledkem je mozaika, která ukazuje české a slovenské hry nejen jako byznys a zábavu, ale i jako svébytné kulturní dílo s vlastním smyslem pro humor, historickou reflexi i ochotou riskovat. Pro pamětníky půjde o intenzivní návrat k formativním zážitkům, pro mladší hráče o mapu, která jim ukáže, odkud jejich oblíbené hry přišly a jaké příběhy, často překvapivě dramatické, se za nimi skrývají.
„Na rozdíl od svých předchůdců Velká historie českých her nevychází z dříve publikovaných článků v časopise, ale jde o úplně nové texty. Zkušený levelácký tým na knize pracuje už pěknou dobu a jsme přesvědčeni, že půjde o úctyhodnou poctu českému hernímu průmyslu. A věříme, že i kované nehráče přesvědčí o tom, že hry jsou součástí naší kultury,” říká Martin Schovanec, zakladatel Xzone.
Čtenáři se třetího svazku dočkají příští rok, ale už letos na Vánoce se mohou těšit na rozšířené vydání knihy 50 let videoher. Tento bestseller, který se spolu s prvním dílem prodal ve více než 10 000 kusech, dostane nové vydání s 48 stranami navíc.
Do encyklopedického přehledu se dostalo dalších 5 oblíbených titulů, mezi nimiž nechybí takové legendy jako: Heroes of Might & Magic III, Zaklínač III: Divoký hon, Minecraft. Dark Souls a samozřejmě domácí hit Kingdom Come: Deliverance.
Předobjednávky na rozšířené vydání, které vyjde ještě před Vánoci, již běží.