Hry, knihy, film a komiksy. To všechno a ještě mnohem víc je nám dneska známo pod značkou Warcraft. Historie této značky sahá až do minulého století a prošla si dlouhou cestou od jejího vydání až po současnost. S klidem se dá říct, že téměř žádná hra na světě si nezískala takovou základnu věrných fanoušků, jako právě svět Warcraftu. Ať už to je jedním z nejpropracovanějších příběhů, co nám může herní svět dneska nabídnout, nebo roky práce a inovací, jen nám hry přinesly. Pojďme se podívat na to, jak to vlastně všechno začalo a kde stojíme dnes.  

Začátky

Píše se rok 1994 a na našich počítačích se poprvé objevuje RTS hra Warcraft: Orc and Humans od neznámého studia Blizzard Entertainment. Málo kdo tušil, že toho roku se začala psát historie jedné z největších herních značek současnosti. První díl nepřichází s ničím extra inovativním na poli RTS, velký příklad si bere z tehdy dosti oblíbené hry Dune II, avšak hráčům se hra líbí, a proto na sebe druhý díl nenechává dlouho čekat.

Druhý díl s názvem Warcraft II: Tides of Darkness vyšel hned rok poté a u kritiky sklidil převážně kladná hodnocení stejně jako svůj předchůdce. Jednalo se na tehdejší dobu o velký komerční úspěch. Prodalo se přes 2 milióny kopií. Druhý díl přinesl i pár inovací oproti svému předchůdci a rovněž všem strategiím své doby. Hlavní změnou si prošla grafika hry, jež byla tehdy popisována za dosti pohádkovou. Změně se nevyhnul ani gameplay. Přibyly nové jednotky jak do vzduchu, tak do vody. Rovněž přibyly ochranné věže, které měnily systém obrany ve hře.  

Roku 1996 dostáváme do druhé dílu i první datadisk: Beyond the Dark Portal. Ten přináší kromě pokračování příběhu i jednu velkou novinku té doby na poli strategií, a tím je systém hrdinů jednotlivých frakcí. Tuto změnu si s sebou ponese i nadcházející třetí díl. 

Na třetí díl si ovšem fanoušci museli už delší dobu počkat. Blizzard se totiž rozhodl ještě v roce 1996 na tehdejší E3 představit svoji novou značku Starcraft. Ten tehdy jel na stejném enginu jako druhý díl Warcraftu. V tu chvíli šel svět Warcraftu na druhou kolej a již známé studio vydává v tom stejném roce další známou značku, a to první díl Diabla. Ten sklízí obrovský úspěch a hned se začíná pracovat na druhém dílu. Ve stejnou chvíli se zároveň ještě pracuje na představeném Starcraftu, jenž neměl na představení takový úspěch, jak se čekalo. To ovšem nebrání pokračování ve vývoji a následnému vydání hry v roce 1998, což byl nakonec jeden z největších úspěchů herní historie. Hra zaznamenala velký komerční úspěch. 

Po obrovském úspěchu se studio rozhodlo vrátit se ke světu Warcraftu. Tehdy nová hra měla navázat na vlnu stále více populárních adventur. Mělo se příběhově jedna o pokračování dvou předchozích dílů, avšak v úplně jiném kabátku s názvem Warcraft Adventures: Lord of the Clan. Datum vydání hry byl posunuto o rok a několik měsíců na to byla i zrušena z toho důvodu, že si sami vývojáři uvědomovali chybu, která by tím vznikla. 

Legendární třetí díl

Chvíli po zrušení Wacraft Adventures se začíná vyvíjet již třetí díl na bázi strategie. Ten ovšem byl posunut až na druhou kolej z důvodu dokončovacích pracích na druhém dílu Diablo, tedy až do července roku 2002. To jsme si poprvé mohli zahrát Warcraft III: Reign of Chaos. Ta přinesla nejednu novinku a na poli hráčů měla úspěch jako snad žádná strategie té doby. Za své mluví i počet prodaných kopií, a to něco přes 4,5 milionů jen za prvních 14 dní prodeje. K dnešnímu dni se počet prodaných kopií počítá zhruba něco kolem 20 miliónů.

Změn bylo požehnaně a tou hlavní, co hře dodala slávu, je rozhodně její 3D grafika. Ta byla v době vydání brána jako jedna z nejhezčích. Kromě grafiky jsme se dočkali rovnou 4 hratelných ras a vylepšení možnosti hrdinů. I příběh ke hře táhl. Ten nabídl ohromné množství času jen v základní verzi hry bez následného DLC. Příběh hráče natolik pohltil, že nejeden hráč hru dohrál hned několikrát. Dle fanoušků série se prý stále jedná o jeden z nejlepších příběhů, co byl kdy odvyprávěn.   

Není tedy divu, že ani knížky na sebe nenechaly dlouho čekat a po úspěchu třetího dílu se začínají dosavadní příběhy přepisovat i do tištěné podoby. Přepisují příběh 3 her do jednotlivých knížek. 

Rok od vydání třetího dílu jsme se dočkali i následného pokračování v příběhu formou DLC - legendární Frozen Thrones. To nám přineslo pokračování již dosti napínavého příběhu a pokračování hlavně postavy Arthase Menethila a Illidana. K tomu byla ještě následně přidána jedna bonusová kampaň, kde jste se ujali role Rexxara. 

Třetí díl je na svůj věk stále ještě dost aktivní a nejeden hráč se k němu vrací. Nejen z důvodu úžasného příběhu a multiplayeru, ale hlavní díky komunitě, jež drží hru stále naživu. Ve hře se dají totiž vytvořit a následně zahrát i různé uživatelské módy. Jedním z nejznámějších je rozhodně DoTA, která nechala vzniknout vlastní samostatný žánr, jenž dnes hrají miliony hráčů. 

Warcraft III byla zatím poslední hra z tohoto světa, která byla ve formě RTS, a určitě nebudu jediný, kdo si přeje, aby to tak i skončilo. 

Zrození legendy

Rok po vydání úspěšného DLC se objevuje úplně nový projekt od Blizzardu s názvem World of Warcraft a sami vývojáři určitě ani v nejdivočejších snech nesnili o tom, co toho roku odstartovali za novou éru hraní video her. Hra je vydána na 10. výročí své první hry a běží na enginu vytvořeném pro Wacraft III. Od svých předchůdců se liší snad ve všem, co jsme znali z hlediska gameplay. Už se totiž nejednalo o RTS, ale o úplně nový styl pro hru, a tím byl MMORPG (ovšem první MMORPG se objevilo už v roce 1997). Nikdo netušil, kolik hráčů na hru čeká, a servery byly tedy nastaveny na něco kolem stovky tisíc. Avšak toho dne si hru zakoupilo přes milion hráčů a servery padaly.

Té doby byl dokonce na krátkou dobu zakázán prodej, dokud se tyto problémy neodstraní. I přes neustálé problémy serverů a mnohdy i hodinové fronty do hry popularita stále roste, jedná se o revoluci žánru a i her. 

Průlom byl i v možnosti hraní. Tehdy si hráč sám mohl zvolit, za kterou ze dvou frakcí bude chtít hrát. Na výběr následně bylo 8 ras a 9 povolání. Hráč měl zkrátka možnost volby a v té době neuvěřitelný počet možností, jako například obchodování, zakládání klanů, sbírání všemožných předmětů a určování vlastní profese. 

O revoluci bylo postaráno a i v dnešní době se jedná o jeden z největších úspěchů herní historie. Nejedna herní společnost se pokusila tento úspěch napodobit a s jistotou mohu říct, že toto se nikdy nikomu v takovém měřítku již nepovedlo. Hra se zapsala několikrát i do Guinessovy knihy rekordůnapříklad za nejpopulárnější hru v letech 2006-2011. Momentálně patří mezi top 10 nejprodávanějších her historie, první je stále Tetris, toho se stále prodalo něco přes 500 milionů kopií. 

Nejlepší léta Burning Crusade

3 roky po vydání World of Warcraft se objevuje rozšíření s názvem The Burning Crusade. Ten nám nabídne nové lokace a přibývají nám rovnou další dvě rasy. Navíc přichází i oblíbený mód pro PvP arény. Příběh navazuje tam, kde skončil třetí díl Warcraftu, a hráčů stále přibývá. Hned první den se prodalo přes 2,4 miliónu kopií a do měsíce se počet zvedá na 3,5 milionu. 

Té doby se WoWko stává nejznámější značnou a komerční úspěch jde vidět všude kolem nás. Začínají vycházet deskové hry, komiksy, akční figurky a karetní hry. Úspěchu se dočkaly i knížky. Ty začaly rozšiřovat příběh ještě o to víc. Hra má úspěch na internetu, televizi a všude se o ní mluví. Zrodila se legenda.   

Úspěch pokračuje 

Úspěch na sebe nenechá dlouho čekat a koncem roku 2008 vychází nový datadisk, jenž přináší zpět nejoblíbenější postavu série - Arthase. Datadisk s názvem Wrath of the Lich King zaznamenal ze začátku ještě větší úspěch než jeho předchůdci a ke dni vydání se prodalo přes 2,8 milionů kopií.  

Zde jsme se opět dočkali rozšíření herního světa, maximálního levelu a dočkali jsme se nového povoláni ve formě Death Knighta.  Vylepšení se dočkal i grafický kabátek hry a dočkali jsme se i krátkých cinematiků, jenž nám ještě o to víc pomohly se vtáhnout do děje. Na konci datadisku má hra před 12 milionů aktivních hráčů a zdá se, že úspěch nemá konců. 

Začátek konce 

To ovšem nebyla pravda. Na scénu přechází třetí rozšíření s názvem Cataclysm z roku 2010. Ten přinesl asi největší novinky, co ve hře zatím byly - přepracovanost stávajícího světa, předělání většiny questů nebo jejich odstranění ze hry. Změna byla i v talentovém stromě. Hlavním záporákem se stává Deathwing a společně se zkázou světa přináší i počátek konce úspěchu hry. Hratelnost hry se změnila, stala se mnohem rychlejší a pro nové hráče mnohem jednodušší. 

I přes 12 miliónů hráčů na počátku datadisku začíná hra poprvé v historii ztrácet hráče, a to rychleji, než se kdy předpokládalo. World of Warcraft začíná pomalu umírat. 

O snahu zachránit upadající svět se měl pokusit Mists of Pandaria vydaný v roce 2012 . To mělo dosti velkou referenci na asijské země, spekulovalo se i o tom, aby to přilákalo více hráčů s asijskou kulturou. To ovšem přilévá jen olej do ohně a z počátečních 10 miliónů hráčů jich zbývá jen něco kolem 7. Nicméně nedá se říct, že by se jednalo o špatný datadisk, změn nastala spousta, hlavní změnou bylo rozšíření herního světa, nová neutrální rasa pand a k tomu i nové povolání Monka.  Taky jsme se dočkali velkého oživení starého obsahu, ale jak se zdá, ani to nepomáhá. 

Další změny ve Warlord of Draenor se měly zkusit navrátit ke staré klasice a poslat hráče tam, kde již jednou byli. Jednalo se o Outland z prvního datadisku. Ovšem ten se nově odehrával v alternativním vesmíru. 

Zde se také příběh pro hodně hráčů velmi zamotává. Díky masivnímu marketingovému tahu opět hráčů přibývá, ale jen na krátký čas. Servery jsou nestabilní a už od počátku hru doprovází dosti komplikací. Úspěchu jsme se nedočkali i přes novější grafický kabátek, který by odpovídal standardům doby nebo i přes zakládání své vlastní vesnice a posílaní jednotek na mise. 

Dočkali jsme se i mobilní aplikace, jež nám měla mise ještě více zpřístupnit. Tehdy se většina hráčů bouří a masově odcházejí.  Na konci datadisku hru hraje už opět pod 7 miliónů hráčů a mnozí předpovídají konec hry

Filmová adaptace

Těsně před vydáním dalšího datadisku jsme se dočkali i filmového zpracování s názvem Warcraft: První Střet. Ten zaznamenal celkem slušná hodnocení a většině fanoušků se i celkem líbil. Příběh se sice trošku lišil od původní verze Warcraftu, ale to hlavně pro srozumitelnost děje pro nové diváky. Tak či tak ani přes svůj úspěch film nevydělal tolik, kolik si od toho producenti slibovali. Náklady na natáčení byli totiž přehnaně vysoké a následně byl tedy oznámen konec a dalšího dílu se už asi nedočkáme

Poslední šance

Předposledním datadiskem je zatím Legion z roku 2016. Sám Blizzard si uvědomuje poslední šanci, co má, a pokud to tentokrát nevyjde, hra bude mít brzkého konce. Do hry se investuje ve velkém a oprava chyb je v plném proudu. A jak se zdá, tah to bych chytrý a ke hře se vrací velké množství hráčů s nadšením. Základna hráčů roste na něco kolem 10 miliónů. Blizzard si vše uvědomuje a snaží se vydávat častý nový obsah, nové zábavné questy a navíc přibývají daily questy, které mají hráče u hry udržet po delší dobu. Opět jsme se dočkali i návratu starých známých postav a rozšíření příběhu pro jednotlivé povolání a mnohem víc než v co jsme vůbec doufali. Funguje to a hráči se pořád vracejí

Současnost a vydání WoW: Classic

Zatím posledního rozšíření z roku 2018, kterého jsme se dočkali je Battle for Azeroth. Ten znepřátelil dvě frakce a posouvá příběh zase o něco dál. Datadisk se snaží navázat na to, kde skončil Legion, ovšem hráčská komunita se začíná opět zmenšovat. To se má ale změnit. S příchodem nového datadisku, jenž pokračuje v příběhu, jsme se dočkali oznámení i World of Warcraft Classic. Ten nám přinese remaster wowka tak jak ho známe z roku 2004 ,a toho se dočkáme již dnešní půlnocí. Spousty hráčů čeká, až budou moc opět pustit do napínavých questů a dlouhého postupu hrou. Co vy? Patříte mezi ty, jenž se na Classic taky tak těší? 

Tento krok jistě ke hře přivede spousty starých a možná i nových hráčů, tak si počkejme, jak tento krok uspěje, ovšem podle předběžných testů jsou hráči nadšení. Zda uvidíme i remaster jiných datadisků, je ale zatím ve hvězdách. 

V nadcházejícím roce bychom se měli dočkat i předělávky legendárního Wacraftu III, ten by měl dostat nový kabátek, za který by se podle ukázek nemusela stydět žádná nová hra.