
Magazín · Novinky · ve čtvrtek 17. 7. 2025 16:16
Každá pátá hra na Steamu v roce 2025 používá generativní AI. Většina ale nestojí za řeč
Používání umělé inteligence ve videohrách zažívá strmý růst – alespoň pokud jde o kvantitu. Podle nové zprávy analytické skupiny Totally Human Media využívá generativní AI zhruba 20 % všech her vydaných na Steamu v roce 2025. To je výrazný skok oproti loňsku, kdy šlo „jen“ o přibližně tisíc titulů. Během jediného roku tak počet těchto her vzrůstal o téměř 700 %.
Zároveň však platí, že většina těchto her spadá do kategorie nízkorozpočtového nebo rovnou bezcenného obsahu, tzv. shovelware. Často jde o produkty založené na známých šablonách a určené především k rychlému výdělku – nikoli k inovaci herního průmyslu.
Od ledna 2024 začala společnost Valve vyžadovat, aby vývojáři při publikaci her na Steamu povinně uváděli, zda používají AI a k čemu konkrétně slouží. Díky tomu máme vůbec poprvé konkrétní čísla. Aktuálně je v katalogu Steamu 7 818 her s přiznaným využitím AI, což je asi 7 % z celkového počtu všech her dostupných na platformě.
Nejčastější využití? Tvorba vizuálního obsahu. Až 60 % všech hlášení se týká grafických prvků jako jsou textury, 2D a 3D modely, pozadí nebo návrhy postav. V menší míře se AI používá i pro generování hudby, textů, marketingových materiálů nebo dokonce části kódu.
Zpráva zmiňuje i některé známější příklady. Například titul My Summer Car, který má na kontě 2,5 milionu prodaných kopií, využil generativní AI k vytvoření obrazů v interiéru domu. Přesto se hra nesetkala s negativní reakcí, což naznačuje, že hráči jsou vůči rozumnému využití AI čím dál tolerantnější. Opačný extrém představuje InZOI, kde je umělá inteligence přímo součástí editoru a umožňuje hráčům generovat textury, oblečení nebo předměty přímo ve hře.