Zdroj: Valve
Magazín · Novinky · v pondělí 24. 11. 2025 14:23
Jaká bude cena Steam Machine? Valve nebude svůj počítač dotovat
Pokud jste doufali, že chystaný kompaktní počítat od Valve půjde cestou agresivní cenovky, máme pro vás zprávu, která vás možná nepotěší. Americká společnost totiž naznačuje, že tentokrát se žádné dotování hardwaru konat nebude. Valve hodlá cenu Steam Machine odvíjet od aktuální situace na trhu s PC komponentami, nikoliv od strategie konzolových výrobců.
Co to znamená v praxi? Pierre-Loup Griffais z Valve v podcastu Friends Per Second prozradil, že pokud byste si sami poskládali počítač se stejný výkonem z jednotlivých dílů, dostanete se na cenovou hladinu, na kterou cílí ve Valve. Cílem je přinést férovou, konkurenceschopnou nabídku, ale nikoliv za cenu umělého snižování hodnoty hardwaru. Griffais na přímou otázku ohledně dotování ceny odpověděl jasným „ne“.
Pokud bude cena odpovídat běžnému skládanému PC, proč si rovnou nepostavit vlastní? Valve sází na to, že dokáže nabídnout inženýrství, které je v domácích podmínkách těžko dosažitelné. Hlavními lákadly mají být kompaktní rozměry (vměstnat vysoký výkon do malé krabičky pod televizi) a tichý chod. Griffais zdůraznil, že dosažená úroveň hluku (respektive ticha) je „opravdu působivá“ a lidé budou překvapeni, jak tiché zařízení je.
Že Steam Machine nebude levnou záležitostí, se šušká už delší dobu. Když se známý youtuber z kanálu Linus Tech Tips v minulosti zeptal na cenovku okolo 500 dolarů, reakce ze strany Valve byla vlažná, což naznačilo, že finální cena bude pravděpodobně ještě vyšší. Někdy se mluví až o 1000 $.
STEAM MACHINE HROZBOU PRO XBOX?
Když se řekne Steam Machine, Phil Spencer, šéf herní divize Microsoftu, nasazuje diplomatický úsměv. Ve svém vyjádření zdůraznil, že budoucnost vidí v možnosti volby a v rozšiřování přístupu k hrám napříč PC, konzolemi a mobilními zařízeními. Podle něj tento nový hardware zapadá do vize, kterou Xbox dlouhodobě prosazuje. Strategie Microsoftu se totiž v posledních letech jasně posouvá od prodeje konzolí k budování ekosystému služeb, jako je Game Pass a cloudové hraní. Navíc od akvizice Bethesdy a Activisionu Blizzard King je Microsoft největším videoherním vydavatelem.
Analytici však Spencerův klid nesdílejí a předpovídají redmondskému gigantovi krušné časy. Joost van Dreunen, profesor ze Stern School of Business a uznávaný analytik, pro server GamesRadar uvedl, že produkt od Valve v podstatě zhmotňuje „nejhorší noční můru Microsoftu“.
Riziko nespočívá ani tak v softwaru, jako spíše v dominanci nad obývacím pokojem. „Strategické nebezpečí je v tom, že se Valve stane preferovaným systémem pro hybridní hraní na pomezí PC a konzole,“ vysvětluje van Dreunen. V praxi by to znamenalo paradoxní situaci: hry od Xbox Game Studios by sice byly dostupné, ale jejich hraní na Steam Machine by posilovalo ekosystém Valve (Steamu) mnohem více než ten od Microsoftu.
Skeptický je i David Cole, zakladatel analytické společnosti DFC Intelligence. Ten upozorňuje na holý fakt, že prodeje konzolí Xbox v současnosti výrazně pokulhávají. „Příchod Steam Machine je dalším signálem, že na trhu už možná není místo pro dedikovanou konzoli Xbox,“ zamýšlí se Cole. Microsoft by tak byl nedobrovolně dotlačen čistě do role vydavatele a poskytovatele služeb, zatímco hardware by přenechal ostatním.
Vše se ale bude odvíjet od toho, za kolik se bude Steam Machine prodávat, potažmo nová generace Xboxu, která má být velice výkonná.