Ať už to chceme nebo ne, stejně jako průmyslová revoluce kdysi změnila svět, i umělá inteligence ho nejspíš natrvalo změní také. Na rozdíl od průmyslové revoluce se ale tato šíří internetem, a tudíž mnohem rychleji. Umělá inteligence už teď zčásti dokáže zastoupit spoustu kreativních profesí, jako je grafický design, psaní textů nebo třeba programování. To ale neznamená, že nás umělá inteligence nahradí... no... možná jednou, ale prozatím nám práci především zjednodušuje a umožňuje věci, které jsme si doteď pomalu neuměli představit. A protože jsme herní kanál, podíváme se na toto téma z pohledu her. Co nám umělá inteligence usnadní, co vylepší a jaké nové možnosti nám otevře.

PROČ JE TEĎ AI LEPŠÍ?

Umělou inteligenci zde v jisté formě máme už dlouho, a tak si nejdříve musíme vysvětlit rozdíl mezi umělou inteligencí neboli AI a generativní umělou inteligencí neboli GenAI

Generativní umělá inteligence je konkrétní druh umělé inteligence, který má schopnost vytvářet nový a originální obsah. Je odlišná od dřívějších AI, které byly většinou spíše systémy strojového učení a které vycházejí z předem daných pravidel nebo se učí z existujících dat a poté předpovídají různá chování, rozpoznávají objekty a tak dále.

Na druhé straně generativní AI, jako například známé GPT-4, je trénováno na obrovských množstvích dat a dokáže generovat svůj vlastní obsah na základě těchto tréninků. To znamená, že tento takzvaný "jazykový model" nejen že dokáže odpovídat na otázky nebo provádět úkoly, ale také je schopen vytvářet nové nápady a příběhy. Zatímco dřívější AI a systémy strojového učení jsou omezeny na to, z čeho byly předem naučeny. Samozřejmě nejde jen o text, existují i modely pro tvorbu obrázků, 3D objektů či dokonce celých videí. GenAI je schopno opravdu "tvořit" v širším smyslu slova - jak širokém, to je téma moc velké, aby se vešlo do tohoto videa a zatím to pořádně ještě ani sami nevíme.

KDE SI AI NAJDE UPLATNĚNÍ

Teď když tedy víme, proč jsou nové umělé inteligence o tolik lepší, pojďme si zodpovědět otázku, kde se může uplatnit v herním průmyslu. Tím, že AI umí být do jisté míry nyní kreativní, se otevírá spoustu nových možností a pro účel tohoto videa jsme se rozhodli vytvořit čtyři hlavní kategorie, ve kterých by se mohla umělá inteligence uplatnit nebo se dá použít už teď.

  1. Generace textu a nápadů
  2. Programování
  3. Grafika
  4. Náhled do budoucnosti - tato kategorie je spíše teoretická a chceme se v ní zamyslet, jak by mohla umělá inteligence změnit herní průmysl.

1. GENERACE TEXTU

Pojďme se tedy podívat na první kategorii. Generativní AI totiž může hrát klíčovou roli při tvorbě dialogů a příběhových konceptů ve videohrách. Místo toho, aby scenáristé museli vymýšlet každou hlášku a konverzaci, mohou použít AI k generování autentických a zajímavých dialogů, které obohatí herní zážitek. Navíc, AI může pomoci i při vývoji samotného konceptu hry předkládáním nápadů, které by mohly být do titulu zakomponovány.

K tomu všemu mohou být využity již existující jazykové modely, jako je GPT-3.5 nebo chytřejší GPT-4, které pohánějí populární ChatGPT. O tom jste určitě už slyšeli. Hodí se také zmínit méně známý Claude, model LLaMA od Facebooku u a především Bard od Googlu, který běží na modelech Palm a Palm 2.

Co je na těchto jazykových modelech tak skvělé, je to, že se dají relativně snadno zakomponovat do vlastních nástrojů. Ale ve speciálních případech si herní studia samozřejmě mohou také vytvořit vlastní jazykové modely. Dobrým příkladem je třeba Ubisoft se svým konceptem programu Ghostwriter. V žádné vydané hře sice ještě použit nebyl, ale má vývojářům umožnit snadno generovat dialogy a hlášky pro různé postavy. Jde o takový lehký náhled do budoucnosti těchto nástrojů.

Představte si třeba hru s otevřeným světem, jako je Assassin's Creed nebo Watch Dogs. Taková hra má spoustu postav, které se pohybují po světě a občas něco řeknou jen tak, aby svět nepůsobil mrtvě. A právě tady by Ghostwriter měl pomoct. Autorům poskytne texty, které se pro různé postavy hodí a oni je poté mohou vyfiltrovat a přidat do hry. Nejde tedy o nástroj, který by generoval texty ve hře průběžně, ale o nástroj, který má vývojářům urychlit práci.

Možnosti jsou ale samozřejmě mnohem větší a mohli bychom se klidně dočkat i znovuoživení textových her, které by díky generaci textu pro každého hráče nabízely unikátní zážitek. Místo několika voleb byste tak mohli ve hře udělat úplně cokoliv a svět by na vaši akci vždy příslušně zareagoval. Pak už stačí jen s Midjourney vygenerovat do pozadí obrázky podle aktuálního kontextu a máte ultimátní hru Dračáku.

2. PROGRAMOVÁNÍ

Stejně jako v první kategorii, urychlení práce je hlavním bodem i té druhé - programování. AI může mít problém s kreativitou a odproštěním se od věcí, ze kterých se učila. Zkuste se třeba zeptat, ať vymyslí pět nových vynálezů. I když se na první pohled budou zdát neobjevené, brzy zjistíte, že už nejspíš v nějaké formě existují. V programování to ale naštěstí není problém, protože není potřeba, aby AI vymýšlela úplně nové věci. Programátoři většinou chtějí použít již ozkoušený postup a jen jej přizpůsobit své potřebě. A přesně v tom je umělá inteligence velmi dobrá.

Proto již dnes existuje celá řada nástrojů, jako je Github Copilot, Tabnine nebo ChatGPT, které umí navrhovat programátorům vhodný kód nebo dokonce napsat části za ně. Generování celých programů je dnes už také možné, ale jsme teprve na začátcích, takže nečekejte, že za vás umělá inteligence naprogramuje celou hru sama. Může ale rozhodně pomoct, pokud nevíte kam dál, nebo pokud víte a chcete si urychlit práci. Je však nutné vše pečlivě po AI kontrolovat.

Největší síly v této oblasti AI nabude, jakmile bude mít jednoduchý přístup k aktualizovaným dokumentacím programovacích jazyků a bude si moct kód sama spouštět. Momentálně totiž umělá inteligence občas generuje kód podle zastaralých praktik, protože k těm novým jednoduše zatím nemá přístup. Na těchto problémech se však pracuje a třeba Python už si umělá inteligence dokonce může sama spustit a debugovat. Takže pokud napíše kód špatně, sama to zjistí a je schopna ho upravit.

3. GRAFIKA

Kde by také mohlo dojít k obří revoluci, je oblast digitální grafiky. AI totiž může být použito ke generování textur, návrhů konceptů prostředí a částečně už i 3D modelů, což může výrazně usnadnit a urychlit proces tvorby všemožných grafických prvků. Místo toho, aby grafici museli vytvářet každý detail ručně, mohou AI použít k vytvoření realistických a detailních textur, předmětů a v budoucnu možná i celých světů.

Největším problémem je zde dříve zmiňovaná kreativita. Generativní AI často stále kopíruje existující díla, ze kterých se učila, a to může být problém především z legálního hlediska. Jak zajistíme, aby umělá inteligence někomu neukradla dílo bez jeho souhlasu - to je otázka, kterou je nezbytné vyřešit. AI totiž neukradne obrázek přímo, ale může omylem použít jeho části při generování něčeho jiného. Objevily se tak i případy, kdy v generovaných obrázcích byly vodoznaky jiných umělců a to už je opravdu problém.

Když ale na chvíli zapomeneme na tuto maličkost, tak faktem je, že AI pracuje rychleji než jakýkoliv jiný umělec. Zatím sice ne perfektně, ale to je dost možná jen otázka času. Pak už bude tvoření komplexních 3D modelů trvat jen pár vteřin.

Zatím je ale 3D modelování pomocí AI v raných fázích, a tak se používají spíše modely jako Midjourney nebo DALL-E, které se hodí na tvoření klasických obrázků, což může být perfektní pro realistické i stylizované 2D hry. Můžete si nechat rychle vytvořit obrázek stromu, vygenerovat raketomet pro vašeho hrdinu nebo klidně i hrdinu samotného. A nejlepší na tom je možnost prakticky okamžité iterace. Nemusíte zadat grafikovi práci a po týdnu zjistit, že to vlastně chcete jinak. Místo toho akorát upravíte vstupní požadavek a AI vyplyvne nový návrh.

Krásným příkladem je třeba generativní výplň ve Photoshopu, která je schopna doplnit vybranou oblast podle vašeho požadavku. Můžete tedy snadno rozšiřovat fotky, odstraňovat předměty anebo je naopak přidávat. Nvidia mezitím zase pracuje na nástrojích pro profesionály, které umožní generování 3D modelů i detailních textur, aby hry vypadaly ještě lépe.

V aktuálním stavu však generování obrázků rozhodně není perfektní a je tak potřeba doladit různé věci a také vědět, jak tyto AI modely používat a správně jim zadat vstup. Důležitou vlastností grafika je zároveň i vkus a nějaké zkušenosti. Málokdo ví, jak by měla pěkně vypadající grafika vlastně... no, vypadat. Dobrou zprávou tedy je, že grafici zatím rozhodně nevymizí. Naopak jim umělá inteligence bude moct usnadnit a urychlit práci. Oni ji zkontrolují a doladí podle svých představ.

4. NÁHLED DO BUDOUCNOSTI

Už jsme probrali generování textu a nápadů, programování i grafiku. To vše jsou totiž oblasti, ve kterých můžete umělou inteligenci používat už teď. Zajímavější otázkou ale je, co by mohla nabídnout budoucnost?

INTEGRACE V HERNÍCH ENGINECH

Jedním z nejvýznamnějších způsobů, jak by mohla AI ovlivnit herní průmysl, je její integrace přímo do herních enginů a tedy nástrojů, se kterými vývojáři pracují.

Například v oblasti simulace fyziky. V současnosti je to docela náročná věc, především na výpočetní výkon, a AI by zvládla teoreticky vytvářet sofistikovanější fyzikální modely, které reagují realističtěji na akce hráčů, a to vše s menšími hardwarovými nároky. Plně ničitelná prostředí, která nabízí třeba Battlefield, by tak mohl vytvořit kdokoliv.

AI by mohla také umožnit vytvářet realistické a přirozené animace bez nutnosti využití motion capture. Aktuálně totiž animátoři musí pohyb postav vytvářet buď ručně, anebo ho nasnímat s pomocí skutečných herců. Umělá inteligence by se ovšem mohla z různých záběrů naučit, jak se lidé nebo zvířata pohybují a následně animace vytvářet sama.

Další zdlouhavý proces, se kterým by mohIa AI pomoct, je tvorba krajiny. Dnes již v herních enginech můžete se speciálními štětci malovat krajinu podle předpřipravených pravidel, ale co kdyby tento proces byl ještě chytřejší a rychlejší? Představte si nástroj, který by okamžitě vytvořil přirozeně vypadající les plný stromů, skal, keřů a kamenů, který by vypadal přesně jako ten skutečný a přesně podle požadavků vývojářů. Nemuseli byste ani vytvářet žádné modely, vše by udělala AI. To by ušetřilo spoustu repetitivní práce a designéři by následně jen různé lokace upravili podle svých představ.

Audio design by mohl být také další oblastí, kterou by AI zjednodušila. Umělá inteligence by mohla vytvářet přesvědčivé zvuky různých materiálů a povrchů jen pomocí jednoduchého vstupního požadavku nebo klidně automaticky pro každý materiál ve hře. Klidně by i mohla generovat haptický feedback pro ovladač DualSense, který sám funguje na bázi zvuku.

A konečně, generování hlasu pro NPC. Díky AI bychom mohli ve hře mít jedinečný hlas pro každou postavu, bez nutnosti najímat drahé dabéry. Představte si, že každé NPC (nejen důležité postavy s úkoly, ale opravdu každé NPC) má jedinečný hlas a styl konverzace, který odpovídá jeho osobnosti. Dabing by se díky generování hlasů mohl stát přístupný i pro menší vývojáře, kteří většinou nemají peníze na skutečné dabéry. Teď by však mohli jen vybrat příslušný hlas, napsat text a nechat vygenerovat dabing v jakémkoliv jazyce a s jakýmkoliv přízvukem. Teoreticky bychom tedy mohli mít i generované dabingy pro každý existující jazyk. Jo... čeština ve hrách by možná mohla být jednoho dne zpět.

CHYTŘEJŠÍ A REALISTIČTĚJŠÍ POSTAVY

Umělá inteligence by mohla nejen pomáhat vývojářům tvořit světy, ale dát jim i vlastní inteligenci. Vezměme si třeba nehratelné postavy, na které narazíte skoro v každé hře. Dnes většina NPC ve hrách reaguje podle předem stanovených scénářů a pravidel. Ale co kdyby NPC mohly vést přirozené rozhovory, reagovat na různé situace a dokonce se učit z předchozích událostí a adaptovat se k chování hráče? Procedurálně generované hlášky nebo celé dialogy s hráči by mohly přinést mnohem bohatší a autentičtější interakce.

Podobně by AI mohla poskytnout nepřátelům ve hrách mnohem chytřejší a realističtější rozhodování. Místo toho, aby nepřátelé jednoduše sledovali předem naprogramované cesty nebo se chovali podle předepsaných pravidel, by mohli dynamicky reagovat na akce a strategie hráčů. Mohli by se například rozhodnout, kde se skrýt, jak hráče obelstít nebo dokonce kdy je lepší utéct či si přivolat posily. Více o tomto tématu si můžete poslechnout v našem rozhovoru s Tomášem Pšeničkou, který hru na principu plně interaktivních AI postav vytváří.

PERSONALIZOVANÉ HERNÍ ZÁŽITKY - DALEKÁ BUDOUCNOST?

A teď si pojďme opravdu zapolemizovat a podívat se do daleké budoucnosti, kdy AI bude vyvinutá do dokonalosti. Mohli bychom třeba vidět hry, které generují unikátní levely a prostředí speciálně pro každého hráče. Něco jako procedurální dungeony, které známe z různých rogue-like her, akorát opravdu unikátní. Co kdyby vám hra do otevřeného světa zasadila kompletně na míru ušitou lokaci, třeba nějaký tábor nepřátel nebo hádanku s odměnou. Teoreticky bychom mohli generovat i celé světy. Vývojáři by vytvořili nějaké hlavní lokace, které by byly zasazeny do otevřeného světa a ten by byl kompletně unikátní pro každého. Co byste třeba říkali na takové opravdu pokročilé No Man's Sky.

Stejný princip by se mohl aplikovat i na úkoly. Místo toho, aby všichni hráči procházeli stejnými předpřipravenými událostmi, by hry mohly generovat jedinečné výzvy a dobrodružství pro každého hráče. Tyto úkoly by mohly být navrženy tak, aby vyhovovaly vašemu stylu hraní, preferencím a dokonce i braly v potaz vaše předešlé akce. V RPG by tak hra mohla tvořit úkoly na základě toho, zda hrajete za lučištníka nebo mága, zda jste si vybrali, že jste z bohaté rodiny nebo chudé, zda jste muž, či žena a tak dále. Představte si nekonečně větvené příběhy, kde bude opravdu záležet na vašich rozhodnutích a ani vývojáři by pořádně nevěděli, jak vlastně příběh skončí.

A co kdybychom mohli jít ještě dále a nechat hráče si vytvořit vlastní hru. Nechat hráče si navolit žánr, grafiku, příběh a vše by se vygenerovalo přímo pro něj. Veškeré postavy by byly kompletně unikátní, měly by vlastní život a inteligenci. Textury, krajina a zvuky by byly na míru ušité pro každou hru.

A teď to ještě celé zasaďte do virtuální reality a můžete začít přemýšlet, jestli třeba i my nejsme jen nějakými vygenerovanými postavami v něčí hře. Dobrý, co? A když se nad tím zamyslíte, tak od toho ani nejsme s aktuálními technologiemi tak daleko. Dejte mi schválně vědět v komentářích, zda podle vás v podobné simulaci žijeme, nebo ne.

ZÁVĚR

Musím se přiznat, že při psaní tohoto textu jsem původně vůbec nechtěl zabíhat do teoretických scénářů a nad věcmi příliš polemizovat. Jenže s příchodem AI se naskýtá tolik zajímavých témat a možností, že jsem si to nemohl odpustit. A to jsem ani pořádně nezmínil problematiku toho, že by kreativním lidem, jako jsou programátoři, grafici a spisovatelé, mohla vzít umělá inteligence práci. 

Do tohoto videa už se bohužel ale víc témat nevleze, a tak bychom si o tom spíš mohli popovídat v komentářích. Jaké pozice si myslíte, že by AI mohla ohrozit nejvíce? Podle mě třeba ani nejde o typ pozice, ale spíše o senioritu. Třeba juniorní zaměstnanci by mohli být ti nejjednodušeji nahraditelní.