V 90. letech žánr point-and-click adventur ovládaly firmy Sierra a LucasArts. I mimo rajón těchto dvou rivalů ale vznikaly kvalitní žánrové kousky, pod nimiž jsou nezřídka podepsaná dnes už neexistující studia. Mezi ně nepochybně patří I Have No Mouth, and I Must Scream z roku 1995. Tato hororová adventura je adaptací stejnojmenné povídky Harlana Ellisona, přičemž Ellison se podílel i na designu hry a namluvil ústřední entitu AM.

Jelikož firmy Cyberdreams a The Dreamers Guild, které měly I Have No Mouth, and I Must Scream na svědomí, dávno zanikly, projekt řadu let doprovázely problémy s právy. Ty nakonec v roce 2013 vyřešilo studio Nightdive, které dnes známe jako experty na remastery celé řady retro kousků a které hru uvedlo do digitálního prodeje na Steamu a GOG.com. Na GOGu bylo dokonce kdysi možné přidat si ji zdarma do knihovny. Nyní přitom Nightdive hodlá zajít se snahou zachovat tuto obskurní point-and-click adventuru pro budoucí generace ještě dál.

Prostřednictvím krátké upoutávky bylo odhaleno, že I Have No Mouth, and I Must Scream vyjde ve verzích pro PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Series X|S a Nintendo Switch, a to už velmi brzy. AM a skupina přeživších chudáků, které vězní a mučí, zamíří na konzole už 27. března/marce 2025.

Ačkoliv je oznámení konzolových verzí kultovní adventury skoupé na bližší detaily, je na místě očekávání, že půjde spíše o port než o remaster. K tomuto předpokladu nás vede zkušenost s PC verzí. Na GOGu ji pohání oblíbený emulátor ScummVM, a i když si na produktové stránce hry na Steamu lze všimnout například podpory achievementů nebo Steam Decku, lidé z Nightdive ponechali obsah i technickou stránku samotné hry prakticky beze změn.

Kromě toho nedošlo k oznámení nějaké nové PC verze, jež by nejspíš přišlo, pokud bychom se měli dočkat řádného remasteru. Komunikační manažerka studia Nightdive Morgan Shaver však na Twitteru prozradila, že více informací o celém projektu se dozvíme ve čtvrtek, pravděpodobně během přímého přenosu Future Games Show Spring Showcase.

Třeba nakonec lidé z Nightdive nabídnou víc, než čekáme. Pro tuto chvíli ale doporučujeme mírnit očekávání a připravit se „pouze“ na příchod klasické, ale v širší herní obci spíše zapomenuté point-and-click adventury na další platformy, a to v pokud možno originální podobě.