Magazín · Hardware · v neděli 20. 10. 2024 14:55
Herní počítač s lidovou cenou a bez skládání - TIGO Gamer 4060
Počítač nebo konzole? Tato otázka začíná být aktuálnější než kdy dříve. Na konzolích i počítačích dnes vychází prakticky ty samé tituly a tak je výsledná volba často spíše otázkou osobního vkusu. Počítače táhnou svou universálností a konzole svým pohodlím, a hlavně nižší pořizovací cenou. Tedy tak to alespoň bývalo doteď. Vzhledem k tomu, že Sony se rozhodlo pro nadcházející půlgenerační PlayStation 5 Pro nasadit cenovku přesahující 20 tisíc, se nám argument o výhodnosti poněkud rozpadá. Podobná cena totiž bez problémů stačí už i na solidní hráčskou sestavu. Právě na jednu takovou se tu dnes i sami podíváme. V obchodě Smarty se už staví počítačové sestavy nějakou dobu a tak dává rozum, že tam dobře ví, co zákazníci nejvíc chtějí. Skvělý poměr ceny a výkonu, a právě v tomto duchu byla připravena i sestava Tigo Gamer 4060, na kterou se dnes díky Smarty podíváme.
Již samotné pojmenování dává entusiastům představu o celkovém výkonu sestavy. Jejím srdcem a tahounem největšího herního náporu je totiž grafická karta MSI NVIDIA GeForce RTX 4060. Právě ta z cenovky celé krabice představuje prakticky polovinu rozpočtu a to zcela oprávněně, výkon ve hrách totiž ovlivňuje mnohem více, než další komponenty. Množstvím snímků za sekundu sice nebude trhat parkety pod skříní, ale obdobně neprotrhne ani peněženku. Jedná se tak sice o „nejslabší“ desktopovou grafickou kartu z čtyřtisícové řady Nvidie, ale stále nabídne z technologického pohledu vše, proč všichni pokukáváme po čtyřtisícových grafikách. Dvěma slovy: Frame generation. Tato technologie velmi laicky řečeno přidává snímky za sekundu zcela zdarma a díky tomu že není podporována na starších RTX řadách, tak je díky ní zájem o novou řadu dost podstatný. Ke konkrétním číslům se ale dostaneme později.
Když jsme si představili srdce sestavy, tak by jsme měli zmínit i její mozek. Ten nám představuje AMD Ryzen 5 5500. 6 jader, s boostovací frekvencí 4,2 Ghz postačí i na tak nenažrané tituly, jako je Cities Skylines 2. Přesto je nutné zmínit že 5. generace Ryzenů je poslední se socketem AM4 a tak v budoucnu nebude snadné počítač za pár let osvěžit novým procesorem. Přesto si ale troufám tvrdit, že by to většinu zákazníků nemělo příliš odrazovat. Sám mám v domácí sestavě 5 let starý procesor Ryzen 5 3600 a ten se u většiny her stejně celkem fláká.
Dále je počítač vybaven 16 GB DDR4 RAM a 1TB NVMe diskem, v obou případech od Kingstonu. Vzhledem k tomu, že už jsem v biologické terminologii vyplácal mozek, který by se k pamětem hodil nejvíce, tak nezbývá než tuto dvojici překřtít na slezinu a játra Tigo Gamer. Pro hraní bez problémů stačí, ale nesmíte je zanést. Pokud to budete přehánět, tak si prostě přikoupíte plotnu na ukládání studijních materiálů.
Pár slov by si zasloužila i samotná bedna, která vypadá decentně a nabídne dnes celkem klasickou kombinaci skla, kovu a plastu. Sám jsem byl nejvíce unešen tlačítkem pro přepínání barev RGB přímo na skříni. Je to samozřejmě věc kterou běžně nepotřebujete, ale kdo by se na ty barevné miláčky dokázal zlobit. Skvělé je, že tlačítko funguje nezávisle na operačním systému a tudíž na ovládání RGB tak nepotřebujete vůbec žádnou aplikaci, stačí si prostě namačkat to co se vám líbí a je vystaráno.
Pojďme se zpět vrátit k hernímu výkonu, protože to je přesně to, na co předpokládám všichni čekáte nejvíc. Pojede sestava lépe než PS5 Pro? No to nevíme, protože jí ještě nemáme. Rozhodně ale nabídne víc než konzolových 30 až 60 snímků za vteřinu. Většina hráčů dnes stále hraje pouze v rozlišení FullHD, na to se ale díky grafické kartě MSI NVIDIA GeForce RTX 4060 vůbec nemusíte omezovat. Tato karta je totiž ideálním společníkem i pro hraní ve 2K. Všechny hry jsme tak spouštěli v nativním rozlišením monitoru, tedy 2560 na 1440 pixelů. Pro plynulejší hraní jsme ovšem všude používali upscalovací technologie aby se hra mohla počítat v nižším rozlišením. Assassin’s Creed Mirage běžel na vysoké detaily v krásných 76 snímcích za vteřinu. Hogwarts Legacy na Ultra nastavení běželo na nádherných 93 snímků a z modernějších her jsme zkoušeli například i Alan Wake 2 (85 snímků na střední detaily) a Star Wars Outlaws (74 snímků na vysoké detaily).
1440p, DLSS: Performance | FPS |
---|---|
Assassin’s Creed Mirage (high) | 76 |
Cyberpunk 2077 (high) | 50 |
Alan Wake 2 (medium) | 85 |
Hogwarts Legacy (ultra) | 93 |
Star Wars: Outlaws (high) | 74 |
U poslední zmiňované hry se ovšem ještě na chvilku zastavíme. Ačkoliv hra nesklidila takový úspěch, jako by jsme si přáli, nemůžeme opomenout snahu vývojářů nám hraní co nejvíce zpříjemnit moderními technologiemi. Jednou z nich je například již zmiňované Frame Generation, tedy vkládání dodatečných snímků mezi ty již vypočítané. Právě tato funkce dokáže se snímky za sekundu doslova zázraky. Bez grafických artefaktů tak prostým přepnutím tlačítka v nastavení můžeme v novém Star Wars zvednou snímky ze 74 až na 89. V Cyberpunku jsme se dokonce dostali dokonce i na dvojnásobek.
DLSS | Quality | Balanced | Performance | Performance + Frame Gen |
---|---|---|---|---|
Star Wars Outlaws: | 61 | 65 | 74 | 89 |
Cyberpunk 2077 | 40 | 48 | 50 | 111 |
Poslední vývoj technologie DLSS nevedl ovšem pouze ke zvýšení snímkové frekvence jako takové, ale prostor zůstal i pro zlepšení kvality. K tomu napomáhá zase technologie Ray Reconstruction. Určitě jste si někdy všimli, že ačkoliv raytracing ve hrách značně pomáhá s realistickým nasvícením scény, tak má mnohdy pár nepříjemných artefaktů, jako jsou třeba zvláštně rozmazané odrazy na vodních hladinách či lesklých površích. Počítat realistické odrazy je výpočetně neuvěřitelně náročné a tak si herní enginy dopomáhají tím, že se skutečně vypočítá odrazů pouze pár a ty zbylé se tak trochu náhodně šumem odhadnou. Ray Reconstruction nastupuje právě ve fázi onoho odhadu, tento AI algoritmus je totiž navržen tak, aby z dostupných dat simuloval odrazy věrněji a výsledek můžete vidět sami. Výsledné odrazy jsou mnohem ostřejší a výborné je i to, že takto razantní zlepšení kvality ani nestojí příliš mnoho výkonu navíc. Díky technologii RTX Dynamix Illumination totiž engine dokáže sám například i odhadnout, které světelné zdroje jsou pro výpočet vzhledu odrazové plochy nejvíce důležité a není tak nutné zahrnout do rovnice úplně všechny světla v místnosti.
Sám při stavění počítačů většinou razím filozofii, že není nezbytné kupovat vyloženě nejsilnější komponenty, ale že je dobré vybírat takové, aby podporovali nejnovější technologie. Přesně pro to chválím i výběr grafické karty, který padnul právě na MSI NVIDIA GeForce RTX 4060. Sám bych jí preferoval i například před papírově lehce silnější RTX 3070. Ta by sice také stále zvládla právě zmiňovanou technologii Ray Reconstruction i například Nvidia Reflex pro snižování latence, ale mně by chybělo právě to generování snímků navíc.
Jestli bude celkový výkon počítače TIGO Gamer 4060 vyšší než PlayStation 5 Pro vám sice ještě povědět nedokážu, ale dám ruku do ohně za to, že v cenové kategorii do 20 tisíc se jedná o skvělou sestavu, která se postará o vaše herní choutky na delší dobu. Napište nám ovšem do komentářů co si o sestavě myslíte vy a jestli ve svých preferencích shodneme. Více o počítači na Smarty.