Streamovací hraní je podle společnosti Google budoucnost. Proto vložila velkou investici do své platformy Stadia a v úterý spustila službu ve 14 vybraných zemích, včetně Spojených států amerických, Kanady, Velké Británie, Francie, Itálie, Španělska, Dánska, Belgie, Irska nebo Nizozemska. Na Českou a Slovenskou republiku se v první vlně nedostalo.

Hlavní důvodem je skutečnost, že náš trh je pro Google malý a vynaložené peníze do serverů by se vracely delší dobu než ve vyspělejších, ekonomicky silnějších zemích. Další důvodem ale může být infrastruktura tuzemských sítí. Ty na takový přenos dat nemusejí být připraveny. Vyšlo totiž najevo, že Google Stadia je žrout dat.

Testy ukazují, že služba spotřebuje více než 7 GB během pouhé jedné hodiny hraní v rozlišení 1080p při 60 snímcích za sekundu. Přišla na to redakce serveru VentureBeat, která provedla testy u westernové akce Red Dead Redemption 2 od Rockstar Games. Výsledkem je, že za 13 minut hraní si Stadia stáhla 1,55 GB, což je 119 MB za minutu.

Z toho lze vypočítat, že pro dokončení příběhu Red Dead Redemption 2, který trvá 47 hodin, by Stadia stáhla celkem 335 GB. U rozlišení 4K se odhaduje, že by spotřeba ještě narostla, konkrétně na zhruba 20 GB za hodinu hraní, což by znamenalo nějakých 940 GB, ale to jsme stále jen u příběhu. V případě vedlejších úkolů a Red Dead Online se herní doba natáhne na více než 100 hodin.

VentureBeat upozorňují, že to může být problém zejména v USA, Američané totiž mají velmi často internet s limitem 1TB, tak se po pár hodinách hraní mohou divit. Problém by nastal pravděpodobně i u mého poskytovalele, kterému se nelíbilo, že jsem za jeden jediný měsíc stáhl více než 800 GB (vycházela spousta her + TV přes internet). Slušně jsem byl upozorněn, že pokud bych podobné množství dat stahoval pravidelně, může se mnou rozvázat smlouvu – enormně jsem zatěžoval síť, tím pádem by mi hrozilo již zmíněné rozvázání smlouvy, nebo snížení rychlosti stahování v době špičky.

Google Stadia nabízí v současné době 22 titulů, které si uživatelé musejí koupit a platit měsíční poplatek ve výši 9,99€ (255 Kč). Novináři, kteří Stadii testovali, se shodují, že platforma byla spuštěna brzy a momentálně se nevyplatí do ní investovat peníze za vybavení, předplatné a hry. Ty jsou navíc dražší než běžně v obchodech pro PC, PS4 a Xbox One.

Recenzenti radí počkat. Na druhou stranu Stadia podle jejich názoru funguje a umožňuje lidem si rychle zahrát dostupné hry. Problémem je ale lag. Reakce na stisknutí tlačítka je větší než u tradičních konzolí. Obvykle se mluví o 40-50 milisekundách, což nejvíce ovlivňuje kvalita vašeho internetového připojení. Redakce Digital Foundry poukazuje na grafiku, která prý není srovnatelná se 4K, zatímco mnoho her si drží 60fps, ale kvůli lagům je pocit z hraní jiný. Podle redaktora jsou hry hezčí na Xboxu One X.

Přečtěte si více o Google Stadia v našem předešlém článku.