Jsou exkluzivity přežitek, nebo ne? Mezi hráči, hlavně těmi konzolovými, je to taková alfa a omega. Co si ale o tom myslí velké společnosti? Za Xbox promluvila jeho prezidentka Sarah Bond.

V rozhovoru pro Mashable poukázala na to, že všechny největší hry na světě jsou dostupné všude a koncept exkluzivity se stává „zastaralým“.

Největší hry na světě jsou dostupné všude. Když se podíváte na Call of Duty, Minecraft, Fortnite, Roblox – to je opravdu to, co pohání komunitu v hraní. Tam se lidé shromažďují a mají zkušenosti, takže myšlenka uzamčení do jednoho obchodu nebo jednoho zařízení je pro většinu lidí zastaralá. Chcete mít možnost hrát se svými přáteli kdekoli bez ohledu na to, na jakém zařízení jsou,“ tvrdí Sarah.

O tom, jestli má, nebo nemá pravdu si musí udělat obrázek každý sám. V minulosti to byly právě exkluzivity, které pomáhaly hráčům v rozhodování, kterou platformu zvolí. Někteří dokonce koupili všechny platformy, aby nemuseli řešit, kde co vychází. Sám to tak mám a tyto žabomyší války tak řešit nemusím. Dnes je ale situace jiná, a i když například exkluzivní tituly z dílny Sony stále vydělávají společnosti pěkné peníze, tak když se podíváme na čísla celkových prodejů konzole PS5 a jednotlivých titulů, tak tyto hry tvoří zhruba 10 % celkových prodejů.

Najdou se i výjimky jako jsou velké série Spider-Man, God of War, Horizon či The Last of Us. Tyto kousky ale stojí Sony stovky milionů dolarů a trvají řadu let, než spatří světlo světa, takže se společnost musí poohlížet i po jiném rychlejším zisku. Proto se tak snaží proniknout do live service světa, i když zatím neúspěšně. Tak či tak, prodeje exkluzivit jsou víceméně v pořádku a například čerstvě vydaný Ghost of Yōtei se prodává nejlépe od dob vydání Spider-Mana 2. Sony se tedy zřejmě jen tak nevzdá úplné exkluzivity.

To situace v Microsoftu je úplně jiná. Prodej hardwaru značně zaostává za konkurencí, Game Pass i po přidání her jako Call of Duty nějaký masivní exodus od konkurence nevyvolal a v minulém roce došlo ke změně strategie, kdy se společnost rozhodla přestat soutěžit se Sony a postupně uvolňuje své hry na PlayStation, i když se značným odstupem. Některé hry pustí hned, ale většinu ostatních dává s odstupem v rozmezí 6-12 měsíců.

Microsoft, potažmo Xbox se tedy úplně nechce vzdát nějakého druhu exkluzivity, ale jde spíše cestou, že nejdřív vydá hru na svá zařízení a po nějakém čase, kdy naplní nějaký potenciál, dojde k uvolnění na další platformy. Ostatně i Forza Horizon 6 vyjde nejprve na PC a Xbox Series X/S a teprve poté zamíří i na PlayStation 5. Jak dlouho se bude čekat, to oznámeno nebylo, ale tipl bych si právě těch 6 až 12 měsíců, pokud budu brát situaci, jakou rychlostí aktuálně Microsoft své tituly vydává. A za mě je to snad i dobře. Nemá smysl soutěžit s někým za každou cenu. Microsoft dlouho hledal cestu jakou se ubrat a zřejmě ji našel. Otázka ale je, na kolik je toto ještě vize šéfa Microsoft Gaming Phila Spencera, který vedl divizi Xbox řadu let. Evidentně se zdá, že po odkoupení Activisionu začalo více do Xboxu mluvit nejvyšší vedení Microsoftu, protože vynaložili nemalou částku na jeho získání. Ale to jsou jen takové domněnky.

Jestli změní postoj i Sony, to v tuto chvíli nemůžeme říct s jistotou. Nějaké náznaky se objevily a v srpnu navíc společnost vůbec poprvé dobrovolně vydala hru na Xbox, konkrétně úspěšnou PvE akci Helldivers 2, které se na Xboxu daří velmi dobře, takže je možné, že minimálně tento typ her bude Sony poskytovat i na Xbox. U příběhových her bych na to moc nesázel, ale dnes je všechno možné, takže to nemůžu potvrdit, ale ani vyvrátit a třeba nastane den, kdy uvidíme například Uncharted i The Last of Us na Xboxu. Bude rozhodně zajímavé situaci sledovat. Karty jsou víceméně rozdané, a i v době, kdy Sony nechrlí tolik exkluzivit jako dřív se PS5 prodává dobře. Majitelé mají zkrátka značku rádi i bez většího počtu first-party titulů.