
Magazín · Novinky · v pondělí 24. 3. 2025 10:35
Evropská komise vytáhla do boje proti predátorským mikrotransakcím
Mikrotransakce jsou dnes neodmyslitelnou součástí herního průmyslu, ale jejich netransparentní praktiky vyvolávají stále větší kritiku. Evropská komise a síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitelů (CPC Network) nově představily doporučení, která mají ochránit hráče před skrytými náklady a neférovými obchodními praktikami ve hrách. Cílem je zlepšit transparentnost a férovost herních obchodů.
Celá iniciativa vznikla po vyšetřování hry Star Stable Online, u níž regulátoři zjistili praktiky „zvláště škodlivé pro děti“. To vedlo k závěru, že evropští spotřebitelé potřebují silnější ochranu.
Jedním z hlavních bodů doporučení je, aby hry umožňovaly nákup přesného množství herní měny, namísto balíčků s pevně danými hodnotami. Hráči jsou nuceni kupovat balíčky s pevně daným počtem kreditů, které jim neumožňují přesně zaplatit za obsah, který chtějí. To často vede k vyšším výdajům, než bylo původně zamýšleno. Nové směrnice doporučují, aby hry zobrazovaly skutečné ceny předmětů přímo v reálné měně, místo skrývání nákladů za virtuální měnu. Dnes je naprosto běžné, že pokud hráč potřebuje 1200 herních bodů pro nákup konkrétního předmětu, musí si koupit balíček za 2800 bodů.
Tato změna by zasáhla mnoho populárních titulů, například Fortnite, kde jsou balíčky V-Bucks dostupné pouze v pevně daných hodnotách (např. 1000, 2800, 5000). Podle nových zásad by hráči mohli nakoupit jen tolik, kolik skutečně potřebují. To samé se ale týká také titulů Roblox, Marvel Rivals nebo Overwatch 2.
Dalším doporučením je zjednodušení měnového systému ve hrách. Vývojáři by se měli vyvarovat používání více druhů virtuálních měn v rámci jedné hry a zajistit, aby skutečná cena byla vždy viditelná na první pohled. To znamená, že pokud si hráč chce koupit nějaký předmět, měl by okamžitě vidět jeho cenu v reálné měně, nikoliv až po kliknutí na ikonku.
Jako další Consumer Protection Cooperation Network (CPC) doporučuje možnost vrácení zakoupené virtuální měny. Hráči by měli mít právo do 14 dnů od nákupu požádat o refundaci a získat zpět ekvivalentní částku ve skutečné měně. Tento krok by mohl zásadně ovlivnit herní trh, protože v současnosti téměř žádná hra neumožňuje vrácení nepoužitých mikrotransakcí.
Zatím nejde o závazná pravidla/zákon, ale pouze o doporučení, na jejichž základě mohou členské státy EU upravovat své zákony. Pokud by se pravidla stala součástí legislativy, mohlo by to vést ke změně obchodních modelů velkých herních společností a v extrémních případech i k právním sporům proti vydavatelům, kteří budou ignorovat práva spotřebitelů. Regulátoři zároveň varovali, že budou situaci nadále monitorovat a v případě nutnosti podniknou další kroky.